Alla inlägg under juni 2009

Av Maria - 1 juni 2009 18:56

Filmen är från början gjord i Powerpoint, som sedan är inlagd i Movie Maker. Bildspelen använder jag i receptgenomgångar och så kopierar jag upp sidorna till de elever som behöver bildstöd.

Av Maria - 1 juni 2009 18:44

Här är en hemuppgift som eleverna i år 8 gör under vårterminen.





Hemuppgift

VAD ÄTER DU TILL SKOLLUNCH OCH HUR KAN DU FÖRBÄTTRA DEN?


Stora rubriker i tidningar talar om att många ungdomar äter för lite till lunch. Äter du skollunch? Är du en av dem som slarvar med lunchen? Får du i dig den näring som du behöver? Den frågan kan vara svår att svara på. Därför får du här en uppgift som kan få dig att förbättra din hälsa. 



  • Du ska föra dagbok på vad du äter till lunch under en skolvecka (5 olika luncher).
  •  
  • Du ska kontrollera om dina luncher är näringsriktiga genom att gå in på hemsidan: http://www.kostdata.se/gi.htm. Följ instruktionerna. Glöm inte att klicka in rätt kön och ålder 15-18 år.
  •  
  • Efter varje lunch du knappat in så ska du klicka på rutan tips – läs kommentarerna.

  •  
  • För betyg G: Du ska göra ovan samt skriva ut (eller e-posta till mig) dina luncher och tips.
  •  
  • För betyg VG och MVG: I stället för att skriva ut luncher och tips ska du själv skriva vad du äter och vilka tips du får till varje lunch i jagform. Ex du äter för lite… blir istället jag äter för lite….Dessutom ska du göra följande:

  • Du ska skriva en sammanfattning av vad du kommer fram till. Skriv ner dina reflektioner och slutsatser.


    Har uppgiften och resultatet påverkat hur du äter? Vilket eller vilka tips kan du tänka dig att följa?


    Varför?    

                                                      
                                         

    Att ändra några dåliga vanor till det bättre kan vara svårt. Om du bestämmer dig för några bra förändringar så gör bara en stor eller några få små åt gången. Det gör att du lättare kommer att lyckas. Börja med en förändring och efter 3-4 veckor kan man göra ytterligare en förändring.    


    Lycka till!

    Presentation


    Hej!
    Denna blogg skapades av mig maj 2009. Jag heter Maria Hagblad och undervisar i hem- och konsumentkunskap på Vallaskolan i Sala kommun. Här publicerar jag vad vi gör och olika recept. Sidan har också en mängd användbara länkar.

    Sök i bloggen

    Senaste inläggen

    Kategorier

    Fråga mig

    38 besvarade frågor

    Tidigare år

    Länkar

    Hitta recept

    Arkiv

    Besöksstatistik

    Gästbok


    Ovido - Quiz & Flashcards