Direktlänk till inlägg 2 oktober 2009
Christina Lundin Hellström och Stefan Blomqvist är denna vecka och föreläser för 9A1 och 9B1. De arbetar som konsumentsekreterare i Sala kommun och de har under många års tid besökt Vallaskolans alla klasser i år 9. Nittio procent av deras arbetstid ägnar de åt att hjälpa människor som behöver skuldsanerering och resten av tiden träffar de bl. a våra elever.
Vad de berättar om är vikten av att se till att vara påläst när det gäller konsumenträtt och att kunna hantera sin ekonomi. För att få ett bra vuxenliv med en god ekonomi så måste man kunna hantera pengar så att de räcker till det man behöver och till det man vill ha.
För dem som kommer till konsumentbyrån i Sala för att få hjälp med att sanera sin ekonomi har ofta dragit på sig olika skulder pga. olika saker. Det kan vara att de skrivit på borgen för någon som vill ta ett banklån - "Att gå i borgen är att gå i sorgen" är ett känt uttryck. Det kan också vara att de struntat i att betala en räkning som gör att de får en betalningsanmärkning. Man kan också tagit dyra SMS-lån som man får betala 700-800% i ränta för.
Syftet med föreläsningen är:
Tre bra tips från Christina och Stefan:
Länk till konsumentbyrån i Sala:
http://www.sala.se/Huvudstartsidan/Service/Konsumentbyran/
Resterande nior får del av denna föreläsning i vår då de åter har Hem- och konsumentkunskap.