Direktlänk till inlägg 2 oktober 2009

Konsumentsekreterare föreläser för 9A1 och 9A2.

Av Maria - 2 oktober 2009 06:45

  

Christina Lundin Hellström och Stefan Blomqvist är denna vecka och föreläser för 9A1 och 9B1. De arbetar som konsumentsekreterare i Sala kommun och de har under många års tid besökt Vallaskolans alla klasser i år 9. Nittio procent av deras arbetstid ägnar de åt att hjälpa människor som behöver skuldsanerering och resten av tiden träffar de bl. a våra elever.


Vad de berättar om är vikten av att se till att vara påläst när det gäller konsumenträtt och att kunna hantera sin ekonomi. För att få ett bra vuxenliv med en god ekonomi så måste man kunna hantera pengar så att de räcker till det man behöver och till det man vill ha.


För dem som kommer till konsumentbyrån i Sala för att få hjälp med att sanera sin ekonomi har ofta dragit på sig olika skulder pga. olika saker. Det kan vara att de skrivit på borgen för någon som vill ta ett banklån - "Att gå i borgen är att gå i sorgen" är ett känt uttryck. Det kan också vara att de struntat i att betala en räkning som gör att de får en betalningsanmärkning. Man kan också tagit dyra SMS-lån som man får betala 700-800% i ränta för.


Syftet med föreläsningen är:

  •  Att få eleverna att tänka till och att de får kunskap. I dagsläget har en av tre ungdomar betalningsanmärkning och det är inget bra sätt att börja sitt vuxenliv med. En betalningsanmärkning sitter kvar i 3 år och ger svårigheter att få kredit, lägenhet, telefonabonnemang och ibland även att få ett arbete.

  • När det gäller konsumenträtt så kan det vara så att de som de möter i butiker inte alltid vet hur konsumentlagar ska följas. Då gäller det att man som konsument är påläst.

Tre bra tips från Christina och Stefan:


  • Om man inte kan betala en räkning så ska man kontakta företaget före sista betalningsdagen för att be om man kan få betala räkningen lite senare.

  • Gå aldrig i borgen för någon eller att man skriver på ett avtal för någon annan.

  • Var påläst om konsumenträtt så man vet vad som gäller vid reklamationer av varor och tjänster.


Länk till konsumentbyrån i Sala:

http://www.sala.se/Huvudstartsidan/Service/Konsumentbyran/


Resterande nior får del av denna föreläsning i vår då de åter har Hem- och konsumentkunskap.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - Tisdag 9 jan 10:00


Idag ska ni tillaga stekt ris med strimlad skinka, svamp mm Recept s.215   Riset är färdigkokt.         Först ska vi fortsätta på temat "Släng inte maten".            Dagens skrivuppgift:  ...

Av Maria - 29 september 2023 06:00

             Mise en place är ett franskt uttryck som betyder "allt på plats" och är ett sätt att förbereda för matlagning som innebär att man ser till att samtliga ingredienser och redskap som behövs finns tillgängliga och är i ordning. ...

Av Maria - 24 september 2023 07:45

    Gör så här:   1. 125g riven squash (ev. skalad och urkärnad) blandas med 2 krm salt i ett durkslag. Låt stå en stund. 2. Riv lök så det blir ca 1 msk. 3. Krama ur vätskan. 4. Lägg den rivna squashen i en bunke. 5. Blanda i den r...

Av Maria - 17 september 2023 11:44


     Innehåll Denna lektion är tänkt att starta upp undervisningen i hem- och konsumentkunskap under högstadiet. Alla elever har haft undervisning i ämnet på mellanstadiet men det är alltid bra att starta upp med olika grunder i köket. Här går ma...

Av Maria - 25 maj 2023 20:53

Årets tårtor gjorda av åk 8. ...

Presentation


Hej!
Denna blogg skapades av mig maj 2009. Jag heter Maria Hagblad och undervisar i hem- och konsumentkunskap på Vallaskolan i Sala kommun. Här publicerar jag vad vi gör och olika recept. Sidan har också en mängd användbara länkar.

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

38 besvarade frågor

Tidigare år

Länkar

Hitta recept

Arkiv

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards