Direktlänk till inlägg 11 januari 2010

"100 sätt att rädda maten..." av Annica Triberg

Av Maria - 11 januari 2010 17:43

  

Idag kom en bok jag beställt till HK - ”100 sätt att rädda maten…” av Annica Triberg. Den handlar om hur man kan ta vara på rester och vad man kan tillaga av dem.


Vi kastar väldigt mycket mat i Sverige; vissa siffror säger ca 100 kg mat per person och år och enligt en undersökning som gjordes i Bromma 2009 så slängde de 3,6 kg mat i veckan per hushåll. Vi slänger ca 1/3 av den mat vi köper. Det som slår mig är vi arbetar för att tjäna ihop till maten, vi handlar maten och bär hem den samt vi tillagar den för att sedan slänga 1/3. Hur mycket arbetar vi i onödan? Vi ponerar att vi tjänar 22 000:- före skatt och efter skatten är dragen så får vi kvar efter en skattesats på 32,69% 14 808:-. Om vi är en familj på 4 personer så slänger vi 400 kg mat per år och om man kostar i snitt 25:- per kg som blir det 10 000:- per år. Vi arbetar då ”förgäves” i nästan 15 arbetsdagar per år…


Nu kan jag tänka mig att ni precis som jag tänker att i vårt hushåll slänger vi inte så mycket…(ca 273g per dag och person). Vi tänker att det är andra som gör det men då betyder det att en del slänger ännu mer.


Detta var bara en reflektion ur ekonomiskt perspektiv men produktionen orsakar också stora koldioxidutsläpp. Den totala mängden onödigt matavfall från svenska hushåll uppskattas till ca 900 000 ton per år.


Dessutom ska man tänka på att det går åt 3,6 gånger Sveriges yta för att producera den mat vi varje år konsumerar i Sverige. Det är bättre att ta till vara på våra resurser istället för att kasta dem.


 
 
gubbfan

gubbfan

20 januari 2010 09:37

Hej!
Jag råkade ramla in på denna intressanta blogg.
Det är mycket som du har att lära ut till ungdomarna om ekonomi ser jag.
När det gäller att kasta mat så vill jag att du tipsar ungdomarna, om du inte redan har gjort det, om att ALDRIG köpa mejerivaror i sk takåsförpackningar. Av filmjölken eller yoghurten blir ca 10% kvar i förpackningen.
Det går inte att få ut allt hur man än klämmer och mosar eländet.
Ett annat litet inteslängatips är att du lär dem att alltid använda spagettivattnet som degvätska. Den degvätskan är mums för jästsvamparna. Men det har du väl redan lärt dem.

http://Gubbfan.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Maria

21 januari 2010 12:03

Tack för tipsen! Det sista tipset var nytt för mig så det tar jag tacksamt emot.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - Tisdag 9 jan 10:00


Idag ska ni tillaga stekt ris med strimlad skinka, svamp mm Recept s.215   Riset är färdigkokt.         Först ska vi fortsätta på temat "Släng inte maten".            Dagens skrivuppgift:  ...

Av Maria - 29 september 2023 06:00

             Mise en place är ett franskt uttryck som betyder "allt på plats" och är ett sätt att förbereda för matlagning som innebär att man ser till att samtliga ingredienser och redskap som behövs finns tillgängliga och är i ordning. ...

Av Maria - 24 september 2023 07:45

    Gör så här:   1. 125g riven squash (ev. skalad och urkärnad) blandas med 2 krm salt i ett durkslag. Låt stå en stund. 2. Riv lök så det blir ca 1 msk. 3. Krama ur vätskan. 4. Lägg den rivna squashen i en bunke. 5. Blanda i den r...

Av Maria - 17 september 2023 11:44


     Innehåll Denna lektion är tänkt att starta upp undervisningen i hem- och konsumentkunskap under högstadiet. Alla elever har haft undervisning i ämnet på mellanstadiet men det är alltid bra att starta upp med olika grunder i köket. Här går ma...

Av Maria - 25 maj 2023 20:53

Årets tårtor gjorda av åk 8. ...

Presentation


Hej!
Denna blogg skapades av mig maj 2009. Jag heter Maria Hagblad och undervisar i hem- och konsumentkunskap på Vallaskolan i Sala kommun. Här publicerar jag vad vi gör och olika recept. Sidan har också en mängd användbara länkar.

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

38 besvarade frågor

Tidigare år

Länkar

Hitta recept

Arkiv

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards