Direktlänk till inlägg 25 januari 2010

År 8 vecka 4

Av Maria - 25 januari 2010 11:24

Först får eleverna se en film " Maten och livet" som handlar om att äta rätt. Paolo Roberto är med i filmen. Han ändrar sina matvanor till det sämre och tränar ingenting under en period för att se hur det påverkar hans värden och allmäntillstånd. Filmen visar hur snabbt värdena kan försämras. Han ökar många kg i vikt under kort tid.


Eleverna i år 8 gör denna vecka en mycket god gryta som serveras med bulgur och couscous.

Huvudingredienserna är enkla och billiga svenska råvaror. Köttet betalade jag 40:- per kg för. Kan jämföras med att purjolöken kostade 45:- per kg den veckan som vi gjorde potatis- och purjolökssoppa. Jag fick en chock när jag såg att jag köpt purjolök för 400:- den veckan ; 4 kr per portion soppa – hutlöst!


Bilderna är från v.4


   

           


Orientalisk gryta 2 portioner

150 g fläskkött av skinka eller bog

1 liten gul lök

1 klyfta vitkål – 150 g

1 msk margarin

1 tsk curry

2 krm salt

1 krm svartpeppar

2 krm paprikapulver

2 krm ingefära

1 krm vitlökssalt

½ buljongtärning

2 dl vatten

½ dl lätt crème fraiche

1 tsk kinesisk soja

1 äpple- helst rött

2 tsk vetemjöl + vatten.


Gör så här:

  1. Skär köttet i strimlor.
  2. Skala och skär löken i tärningar eller skivor.
  3. Strimla vitkålen.
  4. Fräs curryn i 1 msk margarin i en stekpanna eller liten stekgryta.
  5. Lägg i lök och vitkål. Rör om och låt fräsa ca 1 min.
  6. Lägg köttet i stekpannan eller stekgrytan.
  7. Tillsätt salt och kryddor. Rör om.
  8. Tillsätt buljongtärning, vatten crème fraiche och soja.
  9. Låt grytan koka ca 15 min. Rör då och då.
  10. Dela äpplet, kärna ur det och skär det i tärningar.
  11. Rör ut mjölet i lite vatten och tillsätt under omrörning.
  12. Tillsätt äppeltärningarna.
  13. Låt grytan koka i 3-5 min.

 
 
Ingen bild

hanna

13 januari 2011 18:03

Den var verkligen god- Men det ska vara kyckling!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - Tisdag 9 jan 10:00


Idag ska ni tillaga stekt ris med strimlad skinka, svamp mm Recept s.215   Riset är färdigkokt.         Först ska vi fortsätta på temat "Släng inte maten".            Dagens skrivuppgift:  ...

Av Maria - 29 september 2023 06:00

             Mise en place är ett franskt uttryck som betyder "allt på plats" och är ett sätt att förbereda för matlagning som innebär att man ser till att samtliga ingredienser och redskap som behövs finns tillgängliga och är i ordning. ...

Av Maria - 24 september 2023 07:45

    Gör så här:   1. 125g riven squash (ev. skalad och urkärnad) blandas med 2 krm salt i ett durkslag. Låt stå en stund. 2. Riv lök så det blir ca 1 msk. 3. Krama ur vätskan. 4. Lägg den rivna squashen i en bunke. 5. Blanda i den r...

Av Maria - 17 september 2023 11:44


     Innehåll Denna lektion är tänkt att starta upp undervisningen i hem- och konsumentkunskap under högstadiet. Alla elever har haft undervisning i ämnet på mellanstadiet men det är alltid bra att starta upp med olika grunder i köket. Här går ma...

Av Maria - 25 maj 2023 20:53

Årets tårtor gjorda av åk 8. ...

Presentation


Hej!
Denna blogg skapades av mig maj 2009. Jag heter Maria Hagblad och undervisar i hem- och konsumentkunskap på Vallaskolan i Sala kommun. Här publicerar jag vad vi gör och olika recept. Sidan har också en mängd användbara länkar.

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

38 besvarade frågor

Tidigare år

Länkar

Hitta recept

Arkiv

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards