Direktlänk till inlägg 28 september 2010

Konsumentvägledarna besöker 9A1, 9A2 och 9A3 v.39

Av Maria - 28 september 2010 18:34

  

Christina Lundin Hellström och Stefan Blomqvist är denna vecka och föreläser för 9A1, 9A2 och 9A3. De arbetar som konsumentsekreterare i Sala kommun och de har under många års tid besökt Vallaskolans alla klasser i år 9. Nittio procent av deras arbetstid ägnar de åt att hjälpa människor som behöver skuldsanerering och resten av tiden träffar de bl. a våra elever.


Vad de berättar om är vikten av att se till att vara påläst när det gäller konsumenträtt och att kunna hantera sin ekonomi. För att få ett bra vuxenliv med en god ekonomi så måste man kunna hantera pengar så att de räcker till det man behöver och till det man vill ha.


För dem som kommer till konsumentbyrån i Sala för att få hjälp med att sanera sin ekonomi har ofta dragit på sig olika skulder pga. olika saker. Det kan vara att de skrivit på borgen för någon som vill ta ett banklån - "Att gå i borgen är att gå i sorgen" är ett känt uttryck. Det kan också vara att de struntat i att betala en räkning som gör att de får en betalningsanmärkning. Man kan också tagit dyra SMS-lån som man får betala 700-800% i ränta för.


Syftet med föreläsningen är:

  •  Att få eleverna att tänka till och att de får kunskap. I dagsläget har en av tre ungdomar betalningsanmärkning och det är inget bra sätt att börja sitt vuxenliv med. En betalningsanmärkning sitter kvar i 3 år och ger svårigheter att få kredit, lägenhet, telefonabonnemang och ibland även att få ett arbete.

  • När det gäller konsumenträtt så kan det vara så att de som de möter i butiker inte alltid vet hur konsumentlagar ska följas. Då gäller det att man som konsument är påläst.

Tre bra tips från Christina och Stefan:


  • Om man inte kan betala en räkning så ska man kontakta företaget före sista betalningsdagen för att be om man kan få betala räkningen lite senare.

  • Gå aldrig i borgen för någon eller att man skriver på ett avtal för någon annan.

  • Var påläst om konsumenträtt så man vet vad som gäller vid reklamationer av varor och tjänster.


Länk till konsumentbyrån i Sala:

http://www.sala.se/Huvudstartsidan/Service/Konsumentbyran/


Resterande nior får del av denna föreläsning i vår då de åter har Hem- och konsumentkunskap.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - Fredag 8 nov 06:50

  Matlagningsprov Eleverna delas in i två grupper som avgör vilken vecka de ska tillaga maten respektive kamratbedöma. Alla ska dock vara redo att tillaga första gången beroende på om elever är sjuka.   Matlagningsprovet arbetar eleverna med...

Av Maria - Torsdag 3 okt 07:00


  Denna vecka ska eleverna baka småfranska av närproducerat och kravmärkt mjöl från Stora Hällsta. Stora Hällsta är en gård som producerar och mal sitt eget mjöl. Gården ligger drygt 4 km från skolan levererar direkt til oss.                ...

Av Maria - Torsdag 3 okt 06:45

1. Kahoot! om "Energiförbrukning i köket" och "Livsmedelshygien". Ni ska delta med era riktiga namn eftersom det är ett test som ni har haft chans att läsa på.   2. Vi ser detta filmklipp.   3. Ni lagar kycklingwok med ris. Recept från min...

Av Maria - Tisdag 1 okt 08:00


 

Av Maria - Tisdag 1 okt 06:51

          Recept: https://drive.google.com/file/d/1jd3Eauc-2HzImc-_TY-tlPzHF0lVVqyA/view?usp=sharing                                                       ...

Presentation


Hej!
Denna blogg skapades av mig maj 2009. Jag heter Maria Hagblad och undervisar i hem- och konsumentkunskap på Vallaskolan i Sala kommun. Här publicerar jag vad vi gör och olika recept. Sidan har också en mängd användbara länkar.

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

38 besvarade frågor

Tidigare år

Länkar

Hitta recept

Arkiv

Besöksstatistik

Gästbok


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se