Alla inlägg under september 2011

Av Maria - 12 september 2011 20:50

Nu har SVT1 startat serien "Landet brunsås". Sänds 21:00 på tisdagar. Förra omgången var riktig trevlig och jag använde ett par avsnitt i undervisningen,

http://svt.se/2.120269/sida

Av Maria - 12 september 2011 12:40

Eleverna gjorde en frukost. De kokade ägg och gjorde en havrekligröt med blåbär. Här är resultatet:

                       

Av Maria - 12 september 2011 10:28

Eleverna kokade poatis och de som ville fick pressa den eller så gjorde de potatismos. En grupp blandade i morötter. Till potatisen stekte de torsk, gjorde en kall sås på grekisk yoghurt samt kompleterade med grönsaker. Här är resultatet:

             

Av Maria - 11 september 2011 16:21

Igår var jag hos en kollega och plockade två stora korgar med äpplen. Tack Lise-Lotte!

Idag gick allt i äpplets tecken...

 

För ett par sommrar sedan köpte jag en äppelskalare på loppisen i Grisslehamn. Den skalar, kärnar ur och skivar äpplen. Modellen heter Star och är gjord i USA. Företaget fick patent på sin produkt 9 juni 1885. Jag har sett moderna varianter. http://www.google.com/imgres?imgurl=http://sandberghusochhem.se/images/%C3%A4ppelskalare%2520vit%2520r%C3%B6tt%2520%C3%A4pple.jpg&imgrefurl=http://sandberghusochhem.se/visa_produkt.asp%3Ft%3D%25C4ppelskalare%2Bvit%26id%3D61%26lang%3Dsv&usg=__r4xi3cweJZ7RZBqO-eCUHkYZyeQ=&h=400&w=400&sz=13&hl=sv&start=0&zoom=1&tbnid=pbKahUCooT_foM:&tbnh=142&tbnw=181&ei=L85sTr2BM5DwsgaQ56T6BA&itbs=1&iact=hc&vpx=1098&vpy=236&dur=1743&hovh=225&hovw=225&tx=115&ty=123&page=1&ndsp=18&ved=1t:429,r:11,s:0&biw=1366&bih=599


 

Jag använde den när jag gjorde mitt äppelmos. När maskinen gjort sitt så kokade jag äpplena i lite vatten och därefter mixade jag dem . Något socker tillsätter jag inte eftersom jag tycker moset är gott som det är.

   


Det blev en hel del burkar att frysa in. Här är en del av dem:

 


Jag gjorde också några äppelpajer. En blev till eftermiddagsfikat och fyra till frysen.

 

Jag gjorde också en surdegsstart med rivna äpplen efter Saltå kvarns recept: http://www.saltakvarn.se/recept/receptblad/SurdegsstartavRag.htm


Jag skapade också ett äppel- och havrebröd. Kokade en
gröt på nakenhavre http://www.green-n-lean.se/nakenhavre.html och
vatten. Gjorde en fördeg på mitt osötade äppelmos, lite jäst och rågsikt.
Fördegen fick stå i 8 timmar. Tillsatte gröt, mjöl, salt och lite rapsolja.
Arbetade degen smidig. Jäsning ca 2 timmar. Bakade ut den ganska lösa degen och
la dem i smorda formar. Jäsning till dubbel storlek. Gräddade först i 10 min 250˚C och sedan i 175˚C tills innertemperaturen är 98˚C. Efter 1 minuters gräddning tillsätts ånga och släpptes ut efter 10 min.

 


 

När min man gjorde marinad till revbensspällen tog han i ett par matskedar äppelmos.

   

Av Maria - 9 september 2011 07:00

Eleverna kokade potatis, stekte fisk samt gjorde en kall sås av grekisk yoghurt.

             

Av Maria - 8 september 2011 13:34

Eleverna kokade ris, stekte korv/gjorde korvstroganoff eller currysås. Kompletterade med grönsaker. Här är resultatet:

               

Av Maria - 7 september 2011 21:15

I tisdags var Paolo Roberto och föreläste för treorna på Kungsängsgymnasiet i Sala. På kvällen hade allmänheten möjlighet att lyssna på han föreläsning och då passade jag på. Föreläsningen skulle handla om bland annat ledarskap men Paolo utryckte en hel del åsikter om det mesta vilket han gjorde på ett underhållande sätt. Framför allt har han ett intresse för de som har det mindre förspänt i samhället och han ger oss hopp om att det kan bli något av "strulpellarna" bara någon ser dem och bekräftar dem på ett positivt sätt. Det är Paolo själv ett bevis på.

http://www.talarforum.se/talare/presentation/paolo.roberto/30/55/paolo.roberto.html?from=GoogleAdwords&gclid=CIaG69y0mKsCFYLwzAodKA7xRA


Av Maria - 7 september 2011 10:37

Eleverna kokade ris och stekte korv eller gjorde korvstroganoff. Kompletterade med grönsaker. Här är resultatet:

                 

Presentation


Hej!
Denna blogg skapades av mig maj 2009. Jag heter Maria Hagblad och undervisar i hem- och konsumentkunskap på Vallaskolan i Sala kommun. Här publicerar jag vad vi gör och olika recept. Sidan har också en mängd användbara länkar.

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

38 besvarade frågor

Tidigare år

Länkar

Hitta recept

Arkiv

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards