Alla inlägg under september 2011

Av Maria - 7 september 2011 08:00

Eleverna har kokat ris och stekt korv. De har kompletterat sin måltid med grönsaker. Här är resultatet:

         

Av Maria - 5 september 2011 10:32

Idag kokade eleverna ris. De stekte korv eller gjorde en korvstroganoff. De la upp maten enligt tallriksmodellen. Här är resultatet:

                       

Av Maria - 5 september 2011 10:09

Eleverna kokade ris och hade en korvrätt till.

                 

Av Maria - 5 september 2011 07:26

Till söndagsmiddag tillagade jag fylld pasta med carl-johan svamp. Gjorde en pastadeg. Hackade svamp och lite lök och stekte, hade i lite creme fraich och grädde, sala och peppar samt lite parmesan. Spritsade ut små klickar på degen, penslade med vatten  runt om och sedan på med den andra deghalvan. Sporrade ut små kuddar. Kokade i 2-3 min och serverade med en ostsås med parmesan och svartpeppar samt hemgjord pesto.          

Av Maria - 3 september 2011 19:59

Denna goda smörgåstårta gjorde jag till fredagskvällen.

http://www.kardemummagumman.se/2010/02/04/smorgastarta-med-lax-skaldjur/

 

Av Maria - 3 september 2011 07:30

Idag tog vi oss en tur ut i Österskog för att plocka svamp.

 

Trattkantarellerna var för små för att plocka.

     Men lite gula kantareller fanns...

  ..och även karl-johan svamp.

       Det blev så att det räckte till några små kantarellpajer samt en påse till frysen.

  Karl-johan gav bättre utdelning. Några påsar till frysen och så blir det god fyllning till den hemgjorda pastan som jag ska göra imorgon.

Av Maria - 1 september 2011 13:37

Eleverna har idag stekt fläskfilé, gjort  klyftpotatis, sås och kompletterat sin måltid med grönsaker. Här är resultatet:

             

Presentation


Hej!
Denna blogg skapades av mig maj 2009. Jag heter Maria Hagblad och undervisar i hem- och konsumentkunskap på Vallaskolan i Sala kommun. Här publicerar jag vad vi gör och olika recept. Sidan har också en mängd användbara länkar.

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

38 besvarade frågor

Tidigare år

Länkar

Hitta recept

Arkiv

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards