Alla inlägg under oktober 2011

Av Maria - 5 oktober 2011 21:55

Ser Per Morbergs program ”Den stora matresan”. Han har varit i Värmland och tillagat Motti på skrädmjöl. Motti skrev jag om i bloggen 2009 http://hemkunskapen.bloggplatsen.se/sok/text-motti/


Information om programmet:

http://www.tv4.se/1.2277239/den_stora_matresan?episodeId=1.2289451


Länk till att se avsnitttet:

http://www.tv4play.se/hem_och_fritid/den_stora_matresan?title=den_stora_matresan_del_3&videoid=2076224



Nu är han på Färna Herrgård hos Inga-Lena Eriksson (som är mamma till en av mina elever) och tillagar kalvdans. Han tillagar också rådjursbiff med murkelsås.


Vi har haft konferens på Färna herrgård och vi var alla imponerade över den goda maten som serverades.

http://www.farnaherrgard.se/


I sin meny använder han en ost från Wernergårdens mejeri i Karbenning som lagras här i Salas silvergruva. Bengt som är en kollega driver mejeriet.

http://www.wernergardensmejeri.com/index.php?page=gruvosten

Av Maria - 5 oktober 2011 15:36

Miljövänliga veckan. Eleverna tillagar köttfärsrätter av närproducerad färs, säsongens grönsaker/rotfrukter och hemplockad svamp. Här är en del av rätterna:

         

Av Maria - 5 oktober 2011 13:20

Miljövänliga veckan. Eleverna lagade köttfärsrätter av lokalproducerad färs, säsongens grönsaker/rotfrukter samt hemplockad svamp.

Här är några av rätterna:

     

Av Maria - 5 oktober 2011 10:51

Se planering av vegetarisk mat. Elevernas resultat:

                           

Av Maria - 4 oktober 2011 10:57

Idag har jag testat att skapa ett surdegsbröd med osötat
äppelmos. Jag tog surdegsstart på råg (1 ½ dl), 2 dl osötat äppelmos, ½ liter
vatten och rågmjöl och blandade till en ganska lös deg. Lät stå i
rumstemperatur över natten. Sedan blandade jag i 6 dl vatten, 3 tsk salt, lite
råsocker samt vetemjöl och arbetade degen ca 5 min i maskin. Lät jäsa till 28˚C
degtemperatur. Bakade ut till 5 limpor som jag la i smorda degformar. Lät jäsa
till dubbel storlek. Gräddade med ånga i ca 8 min i 250˚C sänkte sedan värmen
till 150˚C. Gräddade till brödet har 99˚C.


Gott! Är man känlig för smaken på surdegsbröd kan jag garantera att brödet inte smakar surt. Äpplen minskar den sura smaken.


 





Av Maria - 3 oktober 2011 13:29

Nu är det den miljövänliga veckan och eleverna fick se en film om att handla klimatsmart.


Eleverna fick laga vegetariska soppor lagade vegetariska soppor. De skapat sin egen soppa. De har utgått från receptet på potatis- och purjolökssoppa. De valde själv
ingredienser; potatis, broccoli, blomkål, morötter, palsternacka, trattkantareller, vitkål, lök, bladpersilja, krossade tomater, vitlök, grädde, matlagningsyoghurt, pasta m.m De var verkligen innovativa och kreativa. En del mixade sina soppor.


Här är resultatet:

                 

.

Av Maria - 3 oktober 2011 06:44

Nu är det den miljövänliga veckan

http://www.naturskyddsforeningen.se/medlemssidor/Aktiviteter/miljovanliga-veckan-2011/


MIna elever får besök från VAFAB-miljö, lär sig om miljösymboler, gör vegetariska soppor, falafel, lagar rätter av närproducerad köttfärs och lite annat. Men inte i en och samma klass utan fördelat över olika klasser.


Av Maria - 3 oktober 2011 06:27

I helgen var vi till Grisslehamn till min syster och svåger. Vi plockade en hel del svamp; 35 liter gul trumpetsvamp             och 15 liter trattkantareller   Utanför deras stuga växer Biskopsmössa som är giftig innan man förväller den. http://www.svampguiden.com/art.asp?art=Gyromitra_infula

     

Det var naturligtvis jättekul att få med sig så mycket svamp hem. Det blev mycket rensande under söndagen.


Vi tog oss en tur tur med Eckerölinjen för att äta deras viltbuffé. Det är tredje året i rad som vi gör det och allt på buffén är vilt eller passar till vilt. Godast var vildanden och desserten havtornspannacotta var om möjligen ännu godare än förra året.


På kvällen gjorde min svåger mycket goda svampmackor med gul trumpetsvamp, bacon och creme fraiche.


Till lunch på söndagen gjorde han en god pizza med bl. a. svamp och honungsgriljerat fläsk.

 


Presentation


Hej!
Denna blogg skapades av mig maj 2009. Jag heter Maria Hagblad och undervisar i hem- och konsumentkunskap på Vallaskolan i Sala kommun. Här publicerar jag vad vi gör och olika recept. Sidan har också en mängd användbara länkar.

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

38 besvarade frågor

Tidigare år

Länkar

Hitta recept

Arkiv

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards