Alla inlägg under november 2011

Av Maria - 15 november 2011 14:26

 

Av Maria - 15 november 2011 14:25

 

Av Maria - 15 november 2011 14:22

 

Av Maria - 15 november 2011 14:21

 

Av Maria - 15 november 2011 14:21

 

Av Maria - 15 november 2011 14:20

 

Av Maria - 15 november 2011 14:19

   

Av Maria - 6 november 2011 17:50

Under lördagen bakade jag mjukt tunnbröd från "Brödtraditioner förr och nu i Jämtland och Härjedalen"

 


Mjölmängden fick jag justera lite och jag tyckte bäst om dem när de inte var allt för tunna. 


     


Jag bakade också urgoda Makroner med god chokladfyllning; Ganache (200g mörk bra choklad, 75g smör och 2 msk vispgrädde) och med lemoncurd


Lemoncurd (blir ca 2 dl)

2 citroner
2 dl socker
3 ägg
75 g smör

Dela på citronerna och pressa ur saften.
Vispa ihop ägg och socker i en rostfri skål och rör sedan ner citronsaft.
Värm sedan krämen över vattenbad under omröring tills den tjocknar. Ta upp skålen och klicka i smöret
och rör om ordentligt. Häll upp i rena burkar med locka och ställ i
kylen.

Receptet på Makronerna tog jag ur boken "Dekorera cupcakes, kakor och tårtor" av Anne Rigg. Receptet funkade förutom att jag fick förlänga gräddningstiden från 8-9 min till 18 min.

     
 Recept ca 20 st


Sätt ugnen på 170 grader.


Sikta samman 2 dl florsocker och 75 g mald mandel


Lägg 3 äggvitor i en rostfri bunke och tillsätt 1 nypa salt och 1 droppe citronsaft eller vinäger. Vispa till fast skum. Tillsätt 1/2 dl socker lite i taget och vispa ordentligt. Fortsätt sedan att vispa till en styv och blank marängsmet.


Vänd ner socker- och mandelblandingen. Rör ner ev. 4 msk kakao. eller pastell/hushållsfärg


Fyll en spritspåse med makronsmet. Spritsa ut plattor som är ca 5 cm i diametern på bakplåtar (med bakplåtspapper). Slå plåtarna försiktigt mot bakbordet så att ev. luftbubblor försvinner. Låt dem stå i 10 min innan de gräddas.


Grädda kakorna i 18 min. Låt dem svalna något innan de lossas från plåten. Låt de svalna helt på bakgaller.

Lägg ihop makronerna med smörkräm, ganache, vispad grädde eller sylt emellan och servera direkt.

Presentation


Hej!
Denna blogg skapades av mig maj 2009. Jag heter Maria Hagblad och undervisar i hem- och konsumentkunskap på Vallaskolan i Sala kommun. Här publicerar jag vad vi gör och olika recept. Sidan har också en mängd användbara länkar.

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

38 besvarade frågor

Tidigare år

Länkar

Hitta recept

Arkiv

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards