Alla inlägg under februari 2012

Av Maria - 15 februari 2012 20:02

L%C3%A4r%20dig%20vika%20en%20n%C3%A4ckros%20av%20servett


Se TV4 inslag om servettvikning på hög nivå. Joan Sallas ställer ut och visar avancerade servettvikningar på Hallwylska



http://www.hallwylskamuseet.se/default.asp?id=8067&refid=2060


Vik en näckros med Joan Sallas:

 


           

Av Maria - 15 februari 2012 19:55

Idag mellan 13:30 och 16:30 hade vi gemensam utbildning på högstadielärare i kommunen i entreprenöriellt lärande som kallas Live-projektet. Syftet är att öka kreativiteten och samarbetet med omvärlden. Vi gjorde vissa övningar för att dela med oss av våra idéer och ta del av andras. Kände mig inte helnöjd med eftermiddagen.


Kreativitet är en ganska viktig drivkraft för mig och mitt arbete men inspirationen till nya idéer kom inte fram riktigt.


Själv tycker jag att HK-bloggen hjälper mig att motivera mina elever i sitt arbete. Andra HK-lärare hör av sig och talar om att bloggen är intressant läsning och den inspirerar dem i sitt arbete. Föräldrar tycker det är kul att se vad deras ungdomar gör på HK-lektionerna.


Imorgon ska vi ha friluftsdag på skolan. Niorna far till Romme för att åka skidor. Många elever i år 7 och år 8 åker till Borlänge för att besöka äventyrsbadet. Aktiviteter finns också på hemmaplan i form av tennis, pingis, ridning, skidåkning, zumba, curling etc. Själv ska jag ansvara för pingis, zumba och curling.


På fredag har vi vår likabehandlingsdag med olika föreläsningar och vår tårtbakningstävling.

Av Maria - 13 februari 2012 20:57

Idag har mina mentorselever varit fantastiskt duktiga, de har nämligen lagat middag till ett föräldramöte. De lagade mat till sina inbjudna föräldrar och självklart även till sig själva. Så här såg inbjudan ut:


"Inbjudan

Eleverna i 8A3 bjuder in sina föräldrar på middag måndagen den 13/2 kl.18:00 Under middagen har ni möjlighet att diskutera klasskassa/resa samt träffa oss menotorer.

Meny
Huvudrätt
Fläsknoisette som serveras med klyftpotatis, sås och sallad

Dessert
Hemgjorda rånkorgar fyllda med glass och hallon

Kostnad: 60:- per person, eleverna äter gratis.

Överskottet går till klasskassan.


Denna dag har eleverna sin HK-lektion på kvällen. De börjar 16:15. Detta innebär att de ej har mentorstid eller någon HK-lektion på förmiddagen. De startar denna dag med SO 11:00.

Anmäl er via mail eller era ungdomar.

Meddela vid anmälan om ni önskar vegetarisk eller religionskost eller allergikost"


Totalt var vi 45 personer som åt tilsammans, varav 18 elever. Det var bra uppslutning: 16 av 18 elevers föräldrar kom på middagen och flera hade båda sina föräldrar med.


Allt fungerade bra förutom fläktsystemet vid stekningen så det blev en hel del os.


                       


Av Maria - 11 februari 2012 16:49

Idag var jag på vernissage på kulturkvarteret Täljstenen. Det var ”Fröken Frost” som har en utställning av
föremål hon skapar av gammalt rostig skrot och gnistrande kristaller. http://www.skrotkonst.se/21734589

 

Se vilka fantastiska saker och bordsdukningar hon skapar.

 

                                 

Av Maria - 9 februari 2012 21:19

Förra veckan startade jag en tävling för eleverna i år 8. Den går ut på att eleverna ska kasta så lite mat som möjligt. De måste lära sig att beräkna och tillaga lagom mycket mat så inget behöver kastas. Jag brukar alltid ha ett durkslag i vasken där eleverna får skölja av sina rester i. Innehållet väger jag efter måltiden och delar vikten med antal elever som är på lektionen. Vi kommer hålla på ett antal veckor och den vinnande klassen får välja vad de vill laga/baka.


Hittills har klasserna slängt mellan 0-10 gram mat per person. Tidigare kunde durkslaget vara minst halvfullt så tävlingen har eleverna verkligen tagit på allvar.


Inspirerad blev jag  av min systerdotter Daniella som är husmor i en skolrestaurang i Stockholm. Hon har startat ett liknande projekt för sina elever men där blir eleverna belönade med extra tillbehör och önskerätter om de minskar på matsvinnet.

Så här skriver Daniella om hennes projekt:

"Det är fantastiskt roligt att se hur engagerade och medvetna eleverna blir. Jag sitter faktiskt nu i veckan och lägger upp nya "mål" som vi säger till eleverna, räknar ut snitt och skoldagar. Nu den närmaste månaden så ska jag gå runt i klasserna för att prata mer tillsammans med eleverna, mycket om att vi värnar om miljön när vi inte kastar så mycket mat. Någonting jag har märkt nu denna termin är att dom har kastat lite mer, mycket tror jag beror på att dom inte kan "följa" kilona/ "bollarna" (eftersom att vi räknar om och ska minska ännu mer) . Vi har 2 stycken rör som står i ett glas skåp, i det ena röret finns det bollar/flörtkulor som visar hur mycket mat eleverna kastade föregående termin, en kula väger ex 10.6 kg osv. sedan i röret brevid, lägger man ex antal kulor som motsvarar dagens kilo, på så sätt så får eleverna följa med och se hela dagarna hur mycket som fylls i röret osv. Under terminen har vi två olika delmål som dom inte får "överstiga", lyckas eleverna med det så får dom en liten belöning, som dom är med och röstar fram i klasserna. Jag vill undvika så mycket socker som möjligt, så det kan ex vara en baugetter till lunchen, juice, frukt, eller något "lyxigare" pålägg m.m sedan om dom uppnår det sista delmålet så får dom önska en valfri rätt som också röstas fram av matrådet som tidigare har diskuterat med sina respektive klasser. Den Maträtten serveras sista skoldagen. Denna termin så har vi minskat inköpen markant när det gäller mängden potatis och ris. "


"Dom blir peppade, just när dom har någonting att kämpa emot. och sedan att få se resultat Jag har haft många elever som frågar när dom nya delmålen är klara, sedan är mina små, så dom är duktiga på att berätta vilken kompis som kastar m.m man kan aldrig kräva att dom inte får slänga någonting alls, men just att ta lite mindre och flera gånger, att dom faktiskt FÅR tränga sig i kön om dom ska ha mer, och att en vuxen ALLTID måste hjälpa till om dom vill ha mer men inte riktigt vågar tränga sig osvdet har hjälp enormt mycket"


Av Maria - 8 februari 2012 21:00

Idag har eleverna i 8A2 haft sin HK-lektion på kvällstid för att baka bullar till ett informationsmöte för blivande år 7. Skolan bjöd alla besökare på nybakade varma bullar och kaffe/te/juice. Eleverna fick 1000:- till sin klasskassa.


Det kom ett hundratal besökare till skolan denna kväll.


Eleverna skötte sig mycket bra och bullarna var kanongoda! Ett stort tack till 8A2!

   

 

Av Maria - 7 februari 2012 13:34

Idag tillagade eleverna pizza med egen tomatsås.

       

Av Maria - 6 februari 2012 13:25

Idag har eleverna tillagat pizza. De flesta gjorde egen tomatsås. Pizzasallad gjorde de också.


Vi studerar vår pedagogiska planering och besvarar lite frågor kring detta.


Miljö och livsstil
Elevuppgift


1. Vad gör du redan nu som påverkar miljön positivt?
2. Vad skulle du kunna göra för att påverka miljön positivt?
3. Vilka vinster får du om genomför dessa förslag?
4. Vilket/vilka dina egna förslag i fråga 2 kan du tänka dig att genomföra?
5. Hur ska du göra för att lyckas?


Eleverna ska göra ett arbete kring dessa frågor.

               

Presentation


Hej!
Denna blogg skapades av mig maj 2009. Jag heter Maria Hagblad och undervisar i hem- och konsumentkunskap på Vallaskolan i Sala kommun. Här publicerar jag vad vi gör och olika recept. Sidan har också en mängd användbara länkar.

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

38 besvarade frågor

Tidigare år

Länkar

Hitta recept

Arkiv

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards