Alla inlägg under augusti 2012

Av Maria - 26 augusti 2012 16:48

Inspirerad av mitt besök på en amishgård samt lördagsbilagan i DN har jag mjölksyrat lite i helgen. Jag följde delvis Karin Bojs recept från hennes bok "Syra själv" och hade hjälp av en blogg http://enklarejohanna.blogspot.se/2011/03/hur-man-mjolksyrar-gronsaker-nu-vet-jag.html

Ett bra tips av Karin Bojs var att fyllla en plastpåse med vatten som man la på grönsakerna i burken så att grönsakerna höll sig under ytan.

Det är säkert 25 år sedan jag mjölksyrade. Tack vare trenden att syra själv blev det återigen dags att göra dessa goda inläggningar.

Det blev någon typ av pickles, syrad gurka, surkål och syrad squash. Det blir spännande att se hur det blir.

 

  


Av Maria - 24 augusti 2012 14:38

Idag har jag haft en presentation av ämnet och bra rutiner för arbetet i köket. Sedan fick eleverna göra en sallad.

                                     

Av Maria - 24 augusti 2012 11:42

idag presenterade jag ämnet och sedan fick eleverna göra sallad.

                         

Av Maria - 24 augusti 2012 09:12

Min HK-sal är sliten och väntar på bli omgjord. I väntan på detta (ska tydligen ske nästa år) har jag fått 3 mobila arbetsbänkar i rostfritt stål. De gamla har tagits bort för att underlätta städningen för lokalvårdarna.

 

Av Maria - 23 augusti 2012 19:05

Smaklustmässan i Stockholm blev inställd så därför blir jag extra glad när en matfestival i Uppsala dyker upp. Den 1-2 september kommer man ha möjlighet att smaka och köpa mathantverk från hela Uppland. Man har möjlighet att gå på surdegsskola, få en guidad smakpromenad och lyssna på intressanta föredrag. http://www.bondensmatiuppland.se/matfestival

Av Maria - 23 augusti 2012 15:06

Idag hade jag första lektionen med 8B3. Jag hade en presentation av ämnet och sedan fick eleverna göra en sallad och en sås av turkisk yoghurt.

                       

Av Maria - 23 augusti 2012 08:58

Ska idag börja använda den nya filmen från Konsumentverket, Kronofogden och Finansinspektionen. Får se hur det mottags av eleverna och vad de tycker om arbetsuppgifterna.


http://www.konsumentverket.se/Skola/Hogstadiet/Livet-och-pengarna/

 

Av Maria - 20 augusti 2012 17:17

Idag på eftermiddagen var vi på en föreläsning med Anna Christina Strömberg en speciallärare/pedagog från Stockholm. Föreläsningen handlade om ADHD och aspergers syndrom.


Imorgon ska vi på en föreläsning som handlar om genusperspektiv.







Presentation


Hej!
Denna blogg skapades av mig maj 2009. Jag heter Maria Hagblad och undervisar i hem- och konsumentkunskap på Vallaskolan i Sala kommun. Här publicerar jag vad vi gör och olika recept. Sidan har också en mängd användbara länkar.

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

38 besvarade frågor

Tidigare år

Länkar

Hitta recept

Arkiv

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards