Direktlänk till inlägg 9 december 2012

Självutvärdering The Big 5

Av Maria - 9 december 2012 21:00

På Facebook finns en grupp "The Big 5" där medlemmarna kan diskuterar de fem förmågorna som är viktigaste i LGR11. En medlem har gjort en hjälp till eleverna i självvärdering


Självvärdering The big five


Kommunikativ förmåga

Samtala, resonera och diskutera med varandra.

I ett samtal är jag delaktig.

Jag lyssnar på mina kamrater.

Jag ser till att alla får tala.

Jag kommer med egna infallsvinklar i ett samtal.

Jag har en normal samtalston i diskussioner, jag blir inte upprörd.

Uttrycker egna ståndpunkter och motiverar varför jag tycker så.

Jag kan sätta ord på vad jag tycker.

Jag motiverar/förklarar mina åsikter.

Redovisa

Jag vågar stå framför gruppen och berätta om något jag lärt mig.

Jag har ögonkontakt med publiken.

Jag står lugnt och säkert.

Jag talar tydligt.

Jag är påläst inom mitt ämne

Kunna berätta vad man tycker så att andra förstår och bemöta andras

argument.

Jag talar tydligt.

Jag har en röd tråd i mitt berättande.

Jag berättar lagom mycket så att jag lyckas fånga mina åhörare.

Jag motiverar och förklarar varför jag tycker som jag gör.

Formulera

Jag formulerar mig i skrift. Jag skriver berättelser, faktatexter, instruktioner,

dagbok, dikter, recensioner, sammanfattningar.

Jag formulerar mig i tal. Jag berättar om något som har hänt mig, något som jag

har lärt mig, jag instruerar andra.

Jag formulerar mig genom bilder.


Analysförmåga

Beskriva varför det blev som det blev och hur det påverkar framtiden.

Jag kan lära in fakta om ett ämne.

Jag använder min fakta för att beskriva hur det har påverkat människor, djur,

natur och samhälle.

Jag funderar vidare och försöker se hur framtiden påverkas av detta.

Kommer på lösningar

Jag försöker hitta lösningar på olika problem.

Kan förklara och visa hur saker hör ihop

Jag kan lära in fakta om ett ämne.

Jag kan förklara utifrån mitt ämne hur saker hör ihop och påverkas av varandra.

Kan se på saker på olika sätt och förstår varför man kan se på saker på

olika sätt.

Jag kan lära in fakta om ett ämne.

Jag kan titta på faktan utifrån De Bonos hattar. (Svart hatt- tänk negativt och

kritisera, gul hatt – tänk positivt, vit hatt-utgå enbart från fakta utan att värdera,

röd hatt – utgå från dina känslor, grön hatt – kom med nya idéer, blå hatt –

strukturera och sammanfatta)

Hitta likheter och skillnader

Jag kan jämföra saker med varandra och se vad som är likt och vad som skiljer sig

åt.

Jag använder mig av en tabell för att jämföra.

Hitta fördelar och nackdelar

Jag kan se på ett problem från olika håll och leta efter det som inte är helt

uppenbart. Se på det som är bra och på det som kan utvecklas.


Metakognitiv förmåga

Tolka

Jag kan utläsa fakta ur ex. diagram, tabeller, texter och använda denna fakta för

att förstå ett ämne.

Värdera

Jag kan använda den fakta man har i ett ämne för att

värdera det någon har

skrivit om ämnet. Fundera över tillförlitligheten.

Ha omdöme om och reflektera över arbetet

Jag kan ha en åsikt.

Jag fundera på vad jag lärt mig.

Jag funderar över min eller någon annans prestation.

Jag funderar över hur man kan utveckla något.

Lösa problem med anpassning till en viss situation, syfte eller

sammanhang.

Jag har strukturer för att lösa problem.

Jag använder strukturen för att lösa liknande problem.

Jag kan lösa samma problem på olika sätt.

Avgöra rimligheten

Jag kan fundera över om mitt svar är möjligt.

Jag kan uppskatta och se om mitt svar är rimligt.

Välja mellan olika strategier

Jag kan lösa ett problem på olika sätt.

Jag kan välja den mest effektiva lösningen.

Pröva och ompröva

Jag testar olika lösningar på olika problem.

Jag nöjer mig inte förrän jag hittat en bra lösning.


Förmåga att hantera information

Söka, samla, strukturera/sortera information

Jag kan läsa en faktatext.

Jag kan ta reda på vad svåra ord betyder för att förstå vad texten betyder.

Jag kan slå i en bok för att hitta fakta.

Jag kan söka på Internet för att hitta fakta.

Jag samlar min fakta i en tankekarta.

Jag kan sortera min fakta under olika rubriker.

Jag är källkritisk.

Skilja mellan fakta och värderingar

Jag vet hur en faktatext är uppbyggd.

Jag kan skilja en faktatext från en värderande text.

Avgöra källors användbarhet och trovärdighet

Jag skriver upp vilka källor jag använder.

Jag kan ta reda på vem som har skrivit källor jag använder.

Jag funderar på varför man har skrivit faktan på webbsidan/ i tidningen/ i boken.

Jag dubbelkollar min källa med andra källor.

Jag funderar på om jag kan lita på källan.


Begreppslig förmåga

Förstå innebörden av begreppen

Jag lär mig de viktiga begrepp inom det ämne som jag läser.

Jag kan ta reda på vad olika begrepp betyder genom att slå upp dem.

Relatera begreppen till varandra

Jag kan koppla ihop olika begrepp inom ett ämnesområde med varandra och jag

vet hur de är lika/olika.

Använda begreppen i olika/nya sammanhang.

När jag lärt mig begreppen kan jag använda dem på nya sätt.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - Fredag 8 nov 06:50

  Matlagningsprov Eleverna delas in i två grupper som avgör vilken vecka de ska tillaga maten respektive kamratbedöma. Alla ska dock vara redo att tillaga första gången beroende på om elever är sjuka.   Matlagningsprovet arbetar eleverna med...

Av Maria - Torsdag 3 okt 07:00


  Denna vecka ska eleverna baka småfranska av närproducerat och kravmärkt mjöl från Stora Hällsta. Stora Hällsta är en gård som producerar och mal sitt eget mjöl. Gården ligger drygt 4 km från skolan levererar direkt til oss.                ...

Av Maria - Torsdag 3 okt 06:45

1. Kahoot! om "Energiförbrukning i köket" och "Livsmedelshygien". Ni ska delta med era riktiga namn eftersom det är ett test som ni har haft chans att läsa på.   2. Vi ser detta filmklipp.   3. Ni lagar kycklingwok med ris. Recept från min...

Av Maria - Tisdag 1 okt 08:00


 

Av Maria - Tisdag 1 okt 06:51

          Recept: https://drive.google.com/file/d/1jd3Eauc-2HzImc-_TY-tlPzHF0lVVqyA/view?usp=sharing                                                       ...

Presentation


Hej!
Denna blogg skapades av mig maj 2009. Jag heter Maria Hagblad och undervisar i hem- och konsumentkunskap på Vallaskolan i Sala kommun. Här publicerar jag vad vi gör och olika recept. Sidan har också en mängd användbara länkar.

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

38 besvarade frågor

Tidigare år

Länkar

Hitta recept

Arkiv

Besöksstatistik

Gästbok


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se