Direktlänk till inlägg 9 december 2012
På Facebook finns en grupp "The Big 5" där medlemmarna kan diskuterar de fem förmågorna som är viktigaste i LGR11. En medlem har gjort en hjälp till eleverna i självvärdering
Självvärdering The big five
Kommunikativ förmåga
Samtala, resonera och diskutera med varandra.
I ett samtal är jag delaktig.
Jag lyssnar på mina kamrater.
Jag ser till att alla får tala.
Jag kommer med egna infallsvinklar i ett samtal.
Jag har en normal samtalston i diskussioner, jag blir inte upprörd.
Uttrycker egna ståndpunkter och motiverar varför jag tycker så.
Jag kan sätta ord på vad jag tycker.
Jag motiverar/förklarar mina åsikter.
Redovisa
Jag vågar stå framför gruppen och berätta om något jag lärt mig.
Jag har ögonkontakt med publiken.
Jag står lugnt och säkert.
Jag talar tydligt.
Jag är påläst inom mitt ämne
Kunna berätta vad man tycker så att andra förstår och bemöta andras
argument.
Jag talar tydligt.
Jag har en röd tråd i mitt berättande.
Jag berättar lagom mycket så att jag lyckas fånga mina åhörare.
Jag motiverar och förklarar varför jag tycker som jag gör.
Formulera
Jag formulerar mig i skrift. Jag skriver berättelser, faktatexter, instruktioner,
dagbok, dikter, recensioner, sammanfattningar.
Jag formulerar mig i tal. Jag berättar om något som har hänt mig, något som jag
har lärt mig, jag instruerar andra.
Jag formulerar mig genom bilder.
Analysförmåga
Beskriva varför det blev som det blev och hur det påverkar framtiden.
Jag kan lära in fakta om ett ämne.
Jag använder min fakta för att beskriva hur det har påverkat människor, djur,
natur och samhälle.
Jag funderar vidare och försöker se hur framtiden påverkas av detta.
Kommer på lösningar
Jag försöker hitta lösningar på olika problem.
Kan förklara och visa hur saker hör ihop
Jag kan lära in fakta om ett ämne.
Jag kan förklara utifrån mitt ämne hur saker hör ihop och påverkas av varandra.
Kan se på saker på olika sätt och förstår varför man kan se på saker på
olika sätt.
Jag kan lära in fakta om ett ämne.
Jag kan titta på faktan utifrån De Bonos hattar. (Svart hatt- tänk negativt och
kritisera, gul hatt – tänk positivt, vit hatt-utgå enbart från fakta utan att värdera,
röd hatt – utgå från dina känslor, grön hatt – kom med nya idéer, blå hatt –
strukturera och sammanfatta)
Hitta likheter och skillnader
Jag kan jämföra saker med varandra och se vad som är likt och vad som skiljer sig
åt.
Jag använder mig av en tabell för att jämföra.
Hitta fördelar och nackdelar
Jag kan se på ett problem från olika håll och leta efter det som inte är helt
uppenbart. Se på det som är bra och på det som kan utvecklas.
Metakognitiv förmåga
Tolka
Jag kan utläsa fakta ur ex. diagram, tabeller, texter och använda denna fakta för
att förstå ett ämne.
Värdera
Jag kan använda den fakta man har i ett ämne för att
värdera det någon har
skrivit om ämnet. Fundera över tillförlitligheten.
Ha omdöme om och reflektera över arbetet
Jag kan ha en åsikt.
Jag fundera på vad jag lärt mig.
Jag funderar över min eller någon annans prestation.
Jag funderar över hur man kan utveckla något.
Lösa problem med anpassning till en viss situation, syfte eller
sammanhang.
Jag har strukturer för att lösa problem.
Jag använder strukturen för att lösa liknande problem.
Jag kan lösa samma problem på olika sätt.
Avgöra rimligheten
Jag kan fundera över om mitt svar är möjligt.
Jag kan uppskatta och se om mitt svar är rimligt.
Välja mellan olika strategier
Jag kan lösa ett problem på olika sätt.
Jag kan välja den mest effektiva lösningen.
Pröva och ompröva
Jag testar olika lösningar på olika problem.
Jag nöjer mig inte förrän jag hittat en bra lösning.
Förmåga att hantera information
Söka, samla, strukturera/sortera information
Jag kan läsa en faktatext.
Jag kan ta reda på vad svåra ord betyder för att förstå vad texten betyder.
Jag kan slå i en bok för att hitta fakta.
Jag kan söka på Internet för att hitta fakta.
Jag samlar min fakta i en tankekarta.
Jag kan sortera min fakta under olika rubriker.
Jag är källkritisk.
Skilja mellan fakta och värderingar
Jag vet hur en faktatext är uppbyggd.
Jag kan skilja en faktatext från en värderande text.
Avgöra källors användbarhet och trovärdighet
Jag skriver upp vilka källor jag använder.
Jag kan ta reda på vem som har skrivit källor jag använder.
Jag funderar på varför man har skrivit faktan på webbsidan/ i tidningen/ i boken.
Jag dubbelkollar min källa med andra källor.
Jag funderar på om jag kan lita på källan.
Begreppslig förmåga
Förstå innebörden av begreppen
Jag lär mig de viktiga begrepp inom det ämne som jag läser.
Jag kan ta reda på vad olika begrepp betyder genom att slå upp dem.
Relatera begreppen till varandra
Jag kan koppla ihop olika begrepp inom ett ämnesområde med varandra och jag
vet hur de är lika/olika.
Använda begreppen i olika/nya sammanhang.
När jag lärt mig begreppen kan jag använda dem på nya sätt.