Alla inlägg under mars 2014

Av Maria - 2 mars 2014 16:59

 


Matnostalgi är en nyutkommen bok skriven av Johanna Drevinger som arbetar som journalist på Svenska Dagbladet med mat och krogtrender som specialintresse. Boken handlar om vilka mattrender som har påverkat våra matvanor. Med start  1970 går boken igenom vad som var typiskt att äta under de olika årtionden fram till nu. Från enkel och okryddat på sjuttiotalet till medvetet och nördigt idag när vi gärna maler vårt högrev till fredagsburgaren och skryter om vad vi äter i sociala medier.


Till varje årtionde finns en hel del recept på tidstypiska rätter som t ex. Flygande Jakob, Friterad Camembert och Päron med After Eight. I boken finns också faktarutor med exempelvis populära köksredskap och musik som vi lyssnade på.


Eftersom jag var barn på sjuttiotalet så blev det en härlig nostalgitripp när jag läste boken. Jag minns det ganska smaklösa maten utan större finess. Den var grå och tråkig så jag är tacksam över den gastronomiska revolution som Sverige genomgått.


Boken var intressant och rolig att läsa. Jag gillar det historiska perspektivet som visar vad vi ätit och vilka trender och influenser som påverkat våra matvanor. Från väldigt enkel och lättillagad mat med begränsat antal råvaror till mer komplicerad och avancerad mat med mycket nördstämpel. Maten har fått en mycket större betydelse för oss och vår identitet. 


Presentation


Hej!
Denna blogg skapades av mig maj 2009. Jag heter Maria Hagblad och undervisar i hem- och konsumentkunskap på Vallaskolan i Sala kommun. Här publicerar jag vad vi gör och olika recept. Sidan har också en mängd användbara länkar.

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

38 besvarade frågor

Länkar

Hitta recept

Arkiv

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards