Direktlänk till inlägg 6 maj 2014
Idag startar eleverna med matlagningsprov. Det kommer att ske under ett par veckor per klass. Eleverna arbetar i par och planerar och lagar mat till sig själva och två kamratbedömare. Nästkommande gång så byts rollerna och de kamratbedömer den andra gruppens arbete.
Nytt grepp för mig är detta med kamratbedömning som jag blev inspirerad av Karin Fransson i Norberg. Ett annat nytt grepp är att eleverna själva har valt vilka färdigheter som de vill förstärka och få bedömda. De fem första färdigheterna i matrisen gällande kunskapskraven har vi riktat in oss på och dessa har jag redan bedömt och kam sätta betyg på. Nu gäller de för eleverna att tänka till så att de förstärker det de behöver så att önskade betyg kan uppnås.
Eleverna har planerat genom att skriva inköpslista och arbetsordning.
Klass 8a3 var först ut och jag är nöjd med upplägget. Här är en del av resultatet: