Direktlänk till inlägg 13 januari 2015

Bullar

Av Maria - 13 januari 2015 11:15




 

 
 
Ingen bild

Persika

26 januari 2015 09:42

Lyxfällan handlar om olika människor som har fått problem med pengar på olika sätt, med det de har gemensamt är att alla har stora skulder. Så två personer som kallas coucher kommer för att hjälpa till personerna i programmet att börja bli av med skulderna. (Bland de första gångerna jag såg programmet så tror att de är vad de går ut på.)
I det avsnittet vi såg var det om en kille som festar och köper nya kläder för alla pengar. Han lånar via sms och betalar tillbaka med nya lån. På kvällarna spelar han online spel för att försöka vinna pengar och betala tillbaka skulder men istället spelar han bort pengar ibland runt 10 000 på en kväll. Pappan tror att det började gå snett när han fick egen lägenhet för pengarna räckte inte till.
Enligt huvudpersonen gick de snett när han fick nytt jobb, han fick pengar över slösade och då började han ta lån.
Cocherna fick en bil som de får sälja bilen och för att försöka få ihop lite start pengar så att han kan börja betala tillbaka lånen. Med de skulderna han har nu om de fortsätter förstör han hans liv. Och han kommer hamna hos kronofogden, vilket betyder att han kommer bli av med lite saker han äger som har värde (dock har han knappt något), han kommer kanske inte kunna spara pengar på en bank och han kommer ha svårt och få ett jobb. Detta kommer fort gå i tre år.
Just nu går han ca90 000kr back i månaden. Och eftersom han inte har särskilt många saker att sälja av högt värde kan de inte få pengar på det viset. Så den här gången måste de jobba med honom som person. Jag tror att det är något man alltid måste göra. Ändra inställning så mycket man kan på personerna som är med i lyxfällan. Och även jobba lite längre med de än en vecka. För alla har kanske inte den motivationen så att de faller tillbaka för eller senare.

1 av 3 ungdomar över 18 år hamnar hos kronofogden. Vilket jag tycker är sjukt. Det skrämmer mig lite. Att det kan gå så snett så som det gick för Andreas. Jag tror att anledningen till att man kan hamna i såna situationer är olika för alla men att man inte ser allvaret, inte fattar att det faktiskt är livet. Kanske tror man fortfarande att föräldrarna kan betala eller att de inte inser att det är riktiga pengar. Att pengar som sagt inte växer på träd. Utan man måste ta ansvar. Det som t.ex Andreas blev tvungen och gör var: han blev tvungen att börja ta ansvar och inse att han var vuxen. Sluta spela. Och inte ta några sms lån.

Som det ser ut just nu vill jag försöka ta så några lån som möjligt. Det är inget som är säker för om vi skulle kunna se i framtiden skulle vi kunna minska o hamna i jobbiga situationer t.ex dåliga ekonomiska situationer. Men man kan alltid hoppas. Mina planer för tillfället är att börja jobba efter gymnasiet ett tag och sen plugga vidare. Men just nu vet jag inte vad jag vill bli. Så jag vet inte vad jag skulle kunna tänka plugga vidare med.

Persika


Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - Tisdag 9 jan 10:00


Idag ska ni tillaga stekt ris med strimlad skinka, svamp mm Recept s.215   Riset är färdigkokt.         Först ska vi fortsätta på temat "Släng inte maten".            Dagens skrivuppgift:  ...

Av Maria - 29 september 2023 06:00

             Mise en place är ett franskt uttryck som betyder "allt på plats" och är ett sätt att förbereda för matlagning som innebär att man ser till att samtliga ingredienser och redskap som behövs finns tillgängliga och är i ordning. ...

Av Maria - 24 september 2023 07:45

    Gör så här:   1. 125g riven squash (ev. skalad och urkärnad) blandas med 2 krm salt i ett durkslag. Låt stå en stund. 2. Riv lök så det blir ca 1 msk. 3. Krama ur vätskan. 4. Lägg den rivna squashen i en bunke. 5. Blanda i den r...

Av Maria - 17 september 2023 11:44


     Innehåll Denna lektion är tänkt att starta upp undervisningen i hem- och konsumentkunskap under högstadiet. Alla elever har haft undervisning i ämnet på mellanstadiet men det är alltid bra att starta upp med olika grunder i köket. Här går ma...

Av Maria - 25 maj 2023 20:53

Årets tårtor gjorda av åk 8. ...

Presentation


Hej!
Denna blogg skapades av mig maj 2009. Jag heter Maria Hagblad och undervisar i hem- och konsumentkunskap på Vallaskolan i Sala kommun. Här publicerar jag vad vi gör och olika recept. Sidan har också en mängd användbara länkar.

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

38 besvarade frågor

Tidigare år

Länkar

Hitta recept

Arkiv

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards