Alla inlägg under mars 2015

Av Maria - 5 mars 2015 07:00

Kyckling i lergryta är favoriträtt i min familj. Det är en sådan bra rätt eftersom den sköter sig själv i ugnen. Tillagningstiden är ganska lång minst 2 timmar men under den tiden kan man gå och träna eller göra något annat. Hemma hos oss så brukar min man ställa in lergrytan i ugnen när han går på sitt andra arbetspass (han har delad tjänst) och när jag kommer hem så är kycklingen färdig och jag behöver bara koka lite ris till.


    

 

Innan man tillagar mat i lergrytan måste den blötläggas minst 30 min.. Vi brukar använda färsk kyckling (denna vecka 19:90 kr/kg på COOP). Vi har alltid lök, trattkantareller, citron och persiljekvistar i grytan tillsammans med kyckling. Salt, peppar och timjan är en bra grund.

En annan variant som jag gör är med rödlök, färsk fänkål och tomater. Det blir också gott.

Kycklingen serverar vi till ris eller bulgur samt en sallad.

Tänkte att mina elever i år 8 ska göra en variant av lergrytekycklingen, nämligen i en ugnsfast form med lock. Vi kommer att stycka den färska klyckligen efter denna metod:

   Tack Jessica Lennartsson som filmade med paddan!


Eleverna tillagar kycklingdelarna tillsammans med lök, morötter, persilja, purjolök, svamp, salt och kryddor i ugnsfast form. Ca 1 timme. Sedan ska de koka ris till.

             

Ryggraden skar vi bort men den kan läggas ner i formen för att ge en fin och god fond.

    

Kycklingen tillagas ca 1 timme i ugnen. Lyft ej på locket under den tiden!

 

Fonden/skyn är god som den är att servera till kycklingen och riset. Man kan också göra en god sås av den.

Av Maria - 1 mars 2015 17:05

Hönökakor 2 st

 

25 g jäst

1 msk smör

2 dl mjölk

1/2 tsk salt

1 msk sirap

1 tsk bakpulver

3 dl rågsikt

vetemjöl


Ugn 275°C


1. Smula jästen i en bunke.


2. Smält smöret i en kastrull.


3. När smöret smält så häller man i mjölken i kastrullen  = tillsammans ska vätskan vara fimgervarm (37°C).


4. Häll vätskan över jästen och blanda tills den lösts upp.


5. Tillsätt salt, sirap, bakpulver, rågsikt och vetemjöl. Tänk på att ha i så mycket vetemjöl så att degen släpper bunken precis.


6. Ta upp degen på mjölat bakbordet och knåda med mjöliga händer. Knåda degen tills den är blank och elastisk.


7. Dela degen i två delar. Forma till två bullar. Kavla ut dessa till en oval form så att båda får plats på en plåt.


8. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper.


9. Nagga dem eller använd kruskaveln.


10. Låt jäsa i 20-30 min.


11. Grädda i ugn i ca 3-5 min.


Av Maria - 1 mars 2015 16:58

Vitt formbröd hör väl inte riktigt till mina favoriter men jag bakar det till övriga i familjen. Smakar bra när det rostas. Blir mycket godare än köpt rostbröd och billigare också. Sedan kan man alltid välja ekologiskt mjöl och tillsätta lite fiber i form av exempelvis havrekli.



Har bakat efter ett vanligt basrecept: http://www.spisa.nu/3.10580/recept/vitt-formbrod-grundrecept/


 

Av Maria - 1 mars 2015 16:45

 

Under helgen skapade jag detta recept på ett gott bröd:


Marias goda limpor 1 st


2 1/2 dl vetemjöl

2 1/2 dl grovt rågmjöl

2 1/2 dl havremjöl (mixade havregryn går bra!)

2 1/2 tsk bikarbonat

1/2 tsk salt

5 dl filmjölk

3/4 dl sirap


1.Sätt ugnen på 175°C

'

2. Blanda samman allt noggrant i en bunke.


3.  Häll smeten i en smord och bröad form (1 1/2 l)


4. Grädda i ca 1 1/2 timme. Täck med folie efter halva tiden.


5. Låt svalna under bakduk på på galler.


Jag gör 4 satser och gräddar dem i  3 st 2 liters formar.


Av Maria - 1 mars 2015 16:23

Nu har jag bakat efter ännu fler recept ur "Nytt bröd - baka gott utan gluten" av Jessica Fej och Maria Blohm. Bakboken finns till mycket bra pris på bokrean ex. på Bokus http://www.bokus.com/bok/9789187785993/nytt-brod-baka-gott-utan-gluten/

Det som överaskat mig är att alla bröd som jag bakat ur boken smakar riktigt bra. Jag som utbildade mig till dietkokerska i mitten av 80-talet och har märkt hur sortimentet av olika mjölsorter ökat och tiden för "svampiga bröd" är långt borta. Det man behöver när man bakar glutenfritt bröd är att köpa hem olika sorters mjöl. Naturligtvis kan man använda bakmixer men jag föredrar att baka av det andra breda mjölsortimentet som finns. Anledningen till att man blandar olika mjölsorter är att man inte vill ha bröd som smakar övervägande potatis, majs, ris etc. Det blir helt enkelt godare om man blandar.

Det är lätt att baka glutenfritt. Det som behövs är en våg, bunke och gärna en elvisp. Tjejerna (Jessica och Maria). utgår från kall degvätska och ganska liten mängd jäst. Jästiden är ganska lång. Ska man baka under en HK-lektion föreslår jag att ha fingervarm degvätska och dubbblera mängden jäst.

Helgens bakning av glutenfria bröd:

Baguetter: http://haargaard.se/?p=3065



Fiberfrallor: http://www.mytaste.se/click/index/52376847/?site=matforallarecept.wordpress.com



Tunnbröd. Detta recept ändrade jag lite på för att det ska likna de Hönökakor som vi ska baka på lektionerna i hem- och konsumentkunskap kommande vecka. Mycket lyckade! Jag la till 1 msk smör, använde fingervarm degvätska, delade degen i två delar, kavlade dem till ca 3-4 mm tjocka kakor, jäste bara i 30 min och gräddade sedan i ca 15 min.








Jag har också bakat ur. "Nytt fika bröd - baka gott utan gluten av samma författare:





Dessa goda mandelbiscotti. I degen är det mandelmjöl, bovetemjöl och majsmjöl. Hackade mandlar hade jag i också + något annat gott med mandelsmak.



 

 

Sedan bakade jag också deras kladdkaka. Gjorde dubbel sats och gräddade den i en liten långpanna. När jag tog ut kakan ur ugnen så la jag på After Eight som smälter samman med kakan. Kakan blev ganska hög så man kan halvera mängden.

 

Ett tip:

Om man inte har havremjöl så kan man mixa havregryn till mjöl. Jag använder vanliga havregryn eftersom jag inte är glutenintolerant utan bara vill unvika gluten på grund av IBS.

Presentation


Hej!
Denna blogg skapades av mig maj 2009. Jag heter Maria Hagblad och undervisar i hem- och konsumentkunskap på Vallaskolan i Sala kommun. Här publicerar jag vad vi gör och olika recept. Sidan har också en mängd användbara länkar.

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

38 besvarade frågor

Tidigare år

Länkar

Hitta recept

Arkiv

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards