Direktlänk till inlägg 15 april 2015
Vi kommer att arbeta med hur varierande och balanserade måltider sätts samman och anpassas till individuella behov. Lektionen startar med en gemensam genomgång om olika typer av specialkoster. Meningen är att eleverna ska delta aktivt med vad de vet i ämnet. Vi noterar på tavlan vad som kommer fram.
Eleverna delas sedan in i grupper om 4 personer som ska göra olika typer av plättar: Kikärtsplättar, Bananplättar, Rotsaksplätttar och Majsplättar. De ansvarar för en plättvariant per person. Sedan ska alla i gruppen provsmaka varandras plättar.
Syftet med att eleverna tillagar och provsmakar plättarna är att se att man kan tillsätta och anpassa olika ingredienser i en plättsmet och på så sätt variera efter indivudella behov samt påverka dess näringsinnehåll. Dessutom kan de vara bra att se hur goda de olika varianterna av plättar är.
Efter plättarna ska eleverna göra en receptmakeover av lasagnereceptet i HK-boken. De ska arbeta i samma grupper och blir tilldelade av anpassa lasagnereceptet till en vegan, en vegeterian, en glutenintolerant person och en laktosintolerant person. Även diabetes och hälsosam kost.
Ni ska också skriva om er kost på ett utförligt sätt. Hur ser kosten ut? Varför? Konsekvenser? Motivera i flera steg!
Länk till stödord/begrepp: http://korta.nu/5-5
Färdigheten ni ska arbeta med och utveckla:
Länk till plättrecepten: https://drive.google.com/file/d/0B4mfVsZ_T0A5MDQ2eEVSUHp5TXM/view?usp=sharing
Planeringen är gjord tillsammans med lärarstuderande Angelica Ohls.