Direktlänk till inlägg 19 maj 2015

Föreläsning 25/5 2015

Av Maria - 19 maj 2015 18:38

 

 

Syfte


Syftet med den tid som jag ansvarar för under måndagens studiedag (11.00-12:00) är att jag ska visa på olika pedagogiska verktyg. Detta genom att använda dessa i min föreläsning.  Du ska få möjlighet att reflektera över vad som styr när du planerar din undervisning och diskutera detta med andra. Du ska också få reflektera och synliggöra om vad som gör dig till en bra pedagog och vad som gynnar lärande för våra elever. Sedan ska du fundera och formulera vad du vill utveckla som pedagog.



Det jag kommer använda är:

 

Presentera i förväg – vad kommer att ske under min föreläsning. Ni får en länk till denna presentation i form av ett mail av mig. Eleverna ser planeringen på SchoolSoft och ofta med länkar till HK-bloggen och YouTube.


Blogg – samlar ditt material i form av texter, länkar, bilder och filmer. Tillgängligt för dina elever utan inloggning. Även för kollegor, föräldrar och andra intresserade.


Diamanten – som är ett enkelt pedagogiskt hjälpmedel för att arbeta med förmågan att värdera val och handlingar.


Begrepp på magneter – som hjälper att visa på hur man kan sortera sina tankar med stöd av olika begrepp på lappar. http://korta.nu/v47 


YouTube – enkelt sätt att göra dina videoklipp tillgängliga för elever, föräldrar och kollegor.


Google Drive – ett enkelt sätt att göra dina dokument och bildspel tillgängliga för dina elever, kollegor och för dig själv.


Mentimeter.com – om man du vill synliggöra elevernas svar på frågan du ställer.


Skriva blogginlägg – om man vill synliggöra elevernas tankar kring ett ämne.


Stödstruktur – som stöd att påbörja meningar.





                 


Länk till KeyNote på Google Drive gällande diamanten http://korta.nu/n-6


Länk till film på YouTube gällande hur man lägger diamanten: https://www.youtube.com/watch?v=ttYdH1ExIkI


Uppgift:

 

1. Vad är du mest nöjd med i din profession? Tänk efter en stund. Vad gör dig till en bra pedagog?

Detta skrivs in via en länk som ni får av mig genom mentimeter.


 2. Vad gynnar lärandet för våra elever?

Detta skrivs in via en länk ni får av mig genom mentimeter.


Länk till mentimeter: https://www.mentimeter.com




Uppgift:

Fundera över vad du vill utveckla för att göra lärandet mer gynnsamt för våra elever. Jag vill att du skriver detta som en kommentar på HK-bloggen på Vallaskolan nedan under mitt inlägg.

Utgå gärna från de sju punkter som John Steinberg utformat.


Miljön – Är den välkomnande och arrangerad för sitt syfte?

Syftet – Verkar det finnas ett syfte med dina lektioner som även eleverna förstår?

Ledarskapet – Verkar eleverna ha förtroende för dig som pedagog?

Engagemanget – Verkar dina elever vara aktiva och engagerade?

Förståelsen – Tycks dina lektioner leda till en djupare förståelse?

Stämningen – Känns helheten, relationerna och stämningen bra?

Pedagogiska dilemman - Vilka frågor bör lyftas till kollegiala samtal?


Denna stödstruktur kan vara bra till att påbörja meningar:


Jag vill utveckla/satsa på att…

Fördelarna är…

Nackdelarna är…

Hinder…

Lösningssätt…

Jag startar med detta…

Genom att…

Vill gärna samarbeta med...



Extra

 

Om det finns tid över kommer ni få läsa ett kapitel ur Stefan Hertz bok "Konstruktivt ledarskap i klassrummet och i skolan" som handlar om förstå vilken ledarstil man har. Detta kan vara bra så att man agerar uttifrån sin personligthets styrkor och uppmärksammar när man inte gör det. Läs och fundera på hur någon annan skulle beskriva dig och om det skulle kunna passa in på någon av personlighetstyperna. Fundera även på om beskrivningarna passar in på någon i arbetslaget. 


Här är en länk till ett bildspel om IDI = International Dynamics Inventory:

http://www.salut.uppsala.se/salutogenes/2.IDI.ppt

 
 
Anders Larm

Anders Larm

25 maj 2015 11:33

Jag vill utveckla min förmåga att lyckas nå alla elever och få dem att nå sina mål.

http://www.anderslarm.se

 
Ingen bild

Bk

25 maj 2015 11:34

Jag skulle vilja utveckla det KOLLEGIALA LÄRANDET, dvs samarbete mellan alla ämnen och lärare, utbyte av erfarenheter och ide'er.

 
Ingen bild

Kurre

25 maj 2015 11:35

Arbetsmiljö

 
Ingen bild

.

25 maj 2015 11:36

Jag vill få eleverna mer aktiva och engagerade, ofta samma elever som hellre spelar spel

 
Ingen bild

.

25 maj 2015 11:36

Temaarbeten och samarbete med andra ämnen, önskar det vore mer sådant. Nackdelen är att det tar tid att planera och fördelen är att samma saker kan bedömas i flera ämnen.

 
Ingen bild

Anonym

25 maj 2015 11:37

Jag vill satsa på ... Mitt undervisnings material.

 
Ingen bild

Lennart

25 maj 2015 11:37

Nästa fokus är att ha en roligare undervisning, ex genom fler roliga labbar i NOn.

 
Ingen bild

Fredrik

25 maj 2015 11:37

Jag vill utveckla att förbättra introduktioner av arbetsområden för att bättre entusiasmera eleverna.

 
Ingen bild

En i mängden

25 maj 2015 11:38

Jag vill utvecka användandet av digitala hjälpmedel, t.ex flippat klassrum eller interaktiva appar. Jag vill också kunna ta t.ex arbetslagstid till att ge varandra tips och idéer. Kollegialt lärande.

 
Ingen bild

Ulrica

25 maj 2015 11:38

Jag vill jobba mer ämnesöveripande och tematiskt, samt jobba mer för att ämneslärare kommer in i fbk för att ge dem den utbildning de har rätt till. Fördelen med det blir att eleverna är bra förberedda för att gå ut i klass och de har därmed större chans att nå betyg.

 
Ingen bild

Lena

25 maj 2015 11:39

Jag skulle vilja hitta fler former för samarbete mellan kollegor både gällande planering, undervisning och bedömning. Jag vill även utveckla individanpassning i mina ämnen, främst utmaningar för de elever som är duktiga. Skulle även vilja utveckla mitt mentorsskap.

 
Ingen bild

Ewa Gustafsson

25 maj 2015 11:40

Jag vill utveckla den individuella planeringen för mina elever.
Jag vill också utveckla samarbetet med övriga lärare som jag påbörjat detta läsår, samarbete kring ämnen och hur man kan individanpassa skolarbetet för de elever som blir utslussade från FBK. Detta kan göras genom kollegial handledning till viss del med hjälp av specialpedagogen.

 
Ingen bild

Samuel

25 maj 2015 11:40

Jag vill satsa på att nå en djupare kunskap genom att hitta mer engagerande uppgifter till eleverna. Många lär sig alltför ytligt för stunden och ser inget sammanhang mellan olika kunskapsområden. Detta skulle vara till störst nytta för de elever som har det jobbigt och inte får så mycket arbete utfört på lektioner. Genom att jobba med samma område med fler olika inlärningssätt skulle kanske fler känna engagemang för det vi gör i matematik.

 
Ingen bild

E

25 maj 2015 11:40

Jag vill utveckla mitt lärande genom att visa hur viktigt kunskap är och att det faktiskt är coolt att kunna mycket. Skolan ska vara en rolig och inspirerande plats.

 
Ingen bild

Ståhlis

25 maj 2015 11:41

Skulle vilja utveckla det ämnesövergripande arbetet för att underlätta sambedömning och för att ge eleverna flera chanser att visa förmågorna när det gäller vissa kunskapskrav. Exempelvis källkritiken.

 
Ingen bild

Sera

25 maj 2015 11:42

Tid för sambedömning = rättvisare bedömning

 
Ingen bild

.

25 maj 2015 11:43

Jag vill förbättra miljön i klassrummet genom att snygga upp och sätta upp inspererande affischer i på väggarna.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - Tisdag 9 jan 10:00


Idag ska ni tillaga stekt ris med strimlad skinka, svamp mm Recept s.215   Riset är färdigkokt.         Först ska vi fortsätta på temat "Släng inte maten".            Dagens skrivuppgift:  ...

Av Maria - 29 september 2023 06:00

             Mise en place är ett franskt uttryck som betyder "allt på plats" och är ett sätt att förbereda för matlagning som innebär att man ser till att samtliga ingredienser och redskap som behövs finns tillgängliga och är i ordning. ...

Av Maria - 24 september 2023 07:45

    Gör så här:   1. 125g riven squash (ev. skalad och urkärnad) blandas med 2 krm salt i ett durkslag. Låt stå en stund. 2. Riv lök så det blir ca 1 msk. 3. Krama ur vätskan. 4. Lägg den rivna squashen i en bunke. 5. Blanda i den r...

Av Maria - 17 september 2023 11:44


     Innehåll Denna lektion är tänkt att starta upp undervisningen i hem- och konsumentkunskap under högstadiet. Alla elever har haft undervisning i ämnet på mellanstadiet men det är alltid bra att starta upp med olika grunder i köket. Här går ma...

Av Maria - 25 maj 2023 20:53

Årets tårtor gjorda av åk 8. ...

Presentation


Hej!
Denna blogg skapades av mig maj 2009. Jag heter Maria Hagblad och undervisar i hem- och konsumentkunskap på Vallaskolan i Sala kommun. Här publicerar jag vad vi gör och olika recept. Sidan har också en mängd användbara länkar.

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

38 besvarade frågor

Tidigare år

Länkar

Hitta recept

Arkiv

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards