Direktlänk till inlägg 9 oktober 2015

Matresa till Apulien, Italien oktober 2015

Av Maria - 9 oktober 2015 10:51

Nu har jag varit iväg på en fantastisk matresa med Matmagasinet och Go Slow Travel igen. Denna gång åkte vi till Apulien.

Regionen Apulien ligger precis över klacken i det karaktäristiskt stövelformade Italien och är en smältdegel genom seklers möten mellan öst och väst. Banden till antikens Grekland är fortfarande tydliga på många håll men även normander, fransmän och spanjorer har lämnat spår i denna vackra region.
Här finns världsarven Alberobello med sitt sagolandskap av trulli och det mytiska befästa Castel del Monte.

Apulien är Italiens hjärta beträffande produktion av olja och pasta. Redan under medeltiden var detta en blomstrande matmarknad och Dante diktade om ”Apuliens lyckosamma jordar”.
Vi gjorde olika gastronomiska utflykter och njöt av landskapet. Vi provade färska ostar, guldskimrande olivolja och Apuliens kända pasta; orecchiette.

Första dagen  (torsdag) åkte vi hem till Barbro Guaccero direkt från flygplatsen. Barbro tog emot oss med en middagsbuffet. Hon bjöd frikostigt på god mat och dryck.

Sedan tog det ca en timme med buss för att komma till vårt första boende som är Masseria Torricella. Masseria är en typ av gård som fungerar som ett hotell och restaurang. Man serverar och säljer egna produkter som exempelvis olivolja.  Vår går odlade alla grönsaker som de använder i sin matlagning på restaurangen.

På fredagen åkte vi till den unika trulli-staden som utnämnts till världsarv av Unesco.

Här börjar vi med att besöka Cantine Albea där det fanns ett museum med olika redskap för kök och hem.

. Därefter besöker vi en trullo för att se hur det ser ut inuti den konformiga gamla byggnaden. Här får vi provsmaka några typiska produkter; salta taralli-kakor, friterade smaksatta bönor och den typiska mandelkakan.

Jag köpte också en god mandelglass.

Jag köpte ett par kavlar som skårar ut bandspeghetti.

Sedan åkte vi med vår buss till Ostuni, den Vita staden, där vi före en promenad beger oss till Masseria Brancati som sedan sekler tillverkar olivolja. Vi fick en rundvisning och provsmakning av deras olja.

Detta olivträd är minst 2000 år gammalt!

Tillbaka på vår egen masseria åt vi middag tillsammans.

På lördagen lämnade vi Masseria Torricella för att bege oss till utkanten av Putignano. Här besökte vi La Querceta där man producerar goda ostar; ricotta, mozzarella, provolone, scamorza och caciacavallo. De hade 400 kor och 200 grisar. Vi fick provsmaka goda ostar. Här köpte jag med mig lite ostar och korvar.

Resan fortsätte ut mot kusten och den charmiga lilla kuststaden Polignano a Mare. Här hade vi det ledigt för egna promenader och lunch. Staden är känd i hela Italien för sin goda glass.

Sedan åkte vi till  vårt hotell Oriente  I Bari där vi tar in för de sista två nätterna. På kvällen gick vi till restaurangen La Locanda di Federico där vi åt middag.

På söndag morgon mötte vi upp vi vår lokalguide Anna för en panoramisk rundtur i Bari. Vi besökte en fiskmarknad.

Jag smakade havstryffel för första gången. Smakade som en blandning av mussla och av krabbsmör.

Sedan begav vi oss inåt landet och efter ca en timmes resa nådde Castel Monte, en praktfull medeltida borg med åtta torn i en perfekt cirkel. Den uppfördes år 1240 och dominerar landskapet med sin upphöjda belägenhet.

Vi fortsätte till den pittoreska lilla staden Trani vars katedral anses vara en av södra Italiens vackraste romanska kyrkor. Delvis på grund av sin magnifika portal men också för sitt unika läge vid hamnen.

Efter egen promenader och lite lätt att äta åkte vi den korta sträckan till Trinitapoli och Dispac som är det svenska företaget Matrics leverantör av inlagda grönsaker. Här bjöds det på rundtur och olika smakprover.

På vägen tillbaka till Bari åkte vi förbi saltbasänger.

Sista middagen i Bari

Enkel och fin dekoration

Bild från sista morgonpromenaden med dopp i ett underbart härligt och varmt Adriatiskt hav.

Stort tack till Lena Pålsson och Maud Onnermark!