Alla inlägg under oktober 2015

Av Maria - 2 oktober 2015 19:33

Ännu en gång reser jag till Italien på en matresa. Denna gång till Apulien/Puglia som ligger på klacken av Italien. Även denna gång med Maud Onnermark från Matmagasinet och researrangör Lena Pålsson från Go Slow Travel.

Vi bor på en gård/masseria som bland annat producerar olivolja. Denna region har flest olivträd, 60 miljoner träd. Vissa är så gamla som 2000 år.

[Bild]

[Bild]

[Bild]

Vi har provsmakat olika söta och salta tilltugg som tarallikakor, friterade smaksatta bönor och mandelkakor.

[Bild]

Detta gjorde vi i en trulli som är speciella hus för regionen och främst i Alberobello.

[Bild]

[Bild]

Här är lite bilder från Masseria Brancati. De första är bilder från källaren där de tillverkat olivolja långt bak i tiden.

[Bild]

[Bild]

Vi var även till ett museum med en hel del gamla strykjärn, tvättbräda, korgar och liknande.

[Bild]

[Bild]

[Bild]

[Bild]

[Bild]

[Bild]

[Bild]

Lite matbilder.

[Bild]

[Bild]

[Bild]

God mandelglass

[Bild]

Vi var hemma hos Barbro Guaccero som bott i Italien sedan 70-talet. Hon bjöd på god mat.

[Bild]

[Bild]

[Bild]

[Bild]

[Bild]

[Bild]

[Bild]

[Bild]

Presentation


Hej!
Denna blogg skapades av mig maj 2009. Jag heter Maria Hagblad och undervisar i hem- och konsumentkunskap på Vallaskolan i Sala kommun. Här publicerar jag vad vi gör och olika recept. Sidan har också en mängd användbara länkar.

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

38 besvarade frågor

Länkar

Hitta recept

Arkiv

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards