Alla inlägg under april 2016

Av Maria - 25 april 2016 09:02

Ni sk utvärdera och anpassa måltiden lasagne och pizzasallad.



Berätta om följande:


  1. Planering - hur planerade ni?. Nöjd eller missnöjd? Motivera varför!

  2. Arbetsfördelning - beskriv.. Nöjd eller missnöjd? Motivera varför!

  3. Hygien - hur gjorde ni och varför? Nöjd eller missnöjd? Motivera varför! Risker med bristande hygien?

  4. Tillagning - vilka metoder använde ni? Vad tänkte ni extra på vid tillagningen?

  5. Redskap - vilka och varför? 

  6. Resurser (livsmedel, sopor, vatten och el). Hur gjorde ni och varför? Nöjd eller missnöjd? Motivera varför!

         


Anpassning

  1. Hur bör måltiden anpassas till en laktosintolerans person? Varför?

  2. Hur bör måltiden anpassas till en glutenintolerans person? Varför?

  3. Hur kan måltiden anpassas till en muslim? Varför?

  4. Hur kan måltiden anpassas till en lakto-ovo-vegeterian? Varför?

Av Maria - 21 april 2016 19:10

1. Besvara frågor på Konsumentverkets sida gällande:


Konsumenträtt


Markandsföring och reklam


Reklamation


Vi tar några frågor i taget, diskuterar i par och sedan gemensam diskussion.

Länk: http://www.konsumentverket.se/Skola/Kunskapsbank/Testa-dina-kunskaper/


_________________________________________________________________________________________________


2. Se film om Internethandel i serien "Livet och pengarna"

http://www.konsumentverket.se/Skola/Arskurs-79/Livet-och-pengarna/Livet-och-pengarna---textad-version/


_________________________________________________________________________________________________

3. Kahoot! ”Internethandel” Länk: http://goo.gl/cDIlZA


_________________________________________________________________________________________________


4. Valfritt bak eller eller snabb mat av det som finns hemma


_________________________________________________________________________________________________

Av Maria - 19 april 2016 20:15

Är verkligen nöjd med min eftermiddag i Stockholm. Jag har varit på ett lärarseminarium om privatekonomi i Sundbyberg. Det anordnas av Swedbank och Sparbankerna tillsammans med Utbudet. Det riktade sig till lärare som undervisar i hem- och konsumentkunskap. Vi var i en stor och fin föreläsningshall hos Swedbank på Landsvägen.


Dagen inleddes med registrering och välkomstkaffe. Sedan föreläste Arturo Arques , chefredaktör för Lyckoslanten .

 

Han är privatekonom. Han började med att visa ett filmklipp för att få igång en dialog.

 

 

Han tog upp att konflikter kan uppstå mellan barn/ungdomar och deras föräldrar gällande pengar. Att det är viktigt att barn/ungdomar får veckopeng eller månadspeng för att lära sig hantera pengar. Av alla barn/ungdomar är det 40% som är utan regelbunden veckopeng/månadspeng. Hos 40-talister var det mycket mer vanligt.


Lyckoslanten är en tidning som har funnits sedan 1926.Numera 350000 exemplar. Då som nu fanns/finns det en serie i tidningen som hette Spara och Slösa. Då handlade det om två flickor. En välartad och skötsam flicka som hette Spara och en mindre duktig flicka som hette Slösa.

 

Serien har utvecklats till att vi alla har en Spara och Slösa inom oss. För att slösa smart så måste man spara. För att må bra och för verkliga sig själv och sina drömmar behöver man ha koll på sin ekonomi.


Vi har en marknadsekonomi. Vi behöver skatteintäkter men konsumenten måste göra rationella val. Folkbildning är viktigt och här vill privatekonomerna göra en insats. Vill ge rationella råd. Viktigt att vi gör det tidigt eftersom värderingar grundläggs tidigt. Fostra barn och ungdomar så att de får ett sunt förhållande till pengar.


Pengar i sig gör att vi ibland tar fel beslut. Andra värden är viktigare. Bakom en framgång .

står ofta mycket drivna människor.


Den vanligaste sjukorsaken i Sverige är psykisk ohälsa. Psykisk ohälsa har ofta med pengar att göra. Kontentan är alltså att om vi kunde ta hand om våra pengar lite smartare så skulle vi må bättre. Det är viktigt att prata ekonomi med våra barn så att de får ett sunt förhållande till pengar.


Vi är näst sämst i Europa på att prata pengar med våra barn. Sämst är England. Bäst är Grekland och Ungern. Troligtvis har vi det ”för” bra i Sverige. Har man mer knappa förhållande så kanske det är lättare att säga att man inte har råd till allt.


Man ska sträva efter att spara 10% av sin lön och ha en sparbuffert på två månadslöner för att klara oförutsedda utgifter. 40% i Sverige har det så medan 10 % befolkningen inte har möjlighet att spara till oförutsedda händelser. Resterande 50% skulle kunna ha en sparbuffert men har det inte. Regelbundet sparande hos ungdomar gör att man mår bättre. Har inte med beloppet att göra, bara att man sparar.


Skolan har också ett ansvar att få barn och ungdomar att förstå pengars värde.


Viktigt är att barn och ungdomar  får egna pengar i form av veckopeng eller månadspeng. Ingen vuxen skulle tycka det var ok att bara få lön vid behov. Att upprätta ett avtal kan vara en bra idé. Man ska skilja på gåva och ersättning. Alla bör få något och ersättning får man för utfört arbete i form av ex. gräsklippning eller göra ren toaletten. Detta är något man får komma överens om i varje familj.

Här finns ett förslag till avtal man kan använda:

 

https://www.swedbank.se/idc/groups/public/@i/@sc/@all/@kp/documents/presentation/cid_1983696.pdf

 

En enkel budget men den fann jag inte på nätet.


Lärarhandledning finns till Lyckoslanten.



Arturo har varit med i morgonsofforna, både i SVT och TV4 för att prata om barn/ungdomar och pengar.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/pengar-vanligt-gralamne-med-barn

https://www.tv4play.se/program/nyheterna?video_id=3217233


 




Sedan pratade Anna-Karin Lindahl från Kronofogden. Hon menar att skuldsatt ger ett sämre vuxenliv. Har man en betalningsanmärkning så kan det hindra en till att börja studera på annan ort för att ingen hyra ut en lägenhet eller rum till en. Drömmar kan gå i kras.

 


Brott är den vanligaste orsaken till ungdomars skulder i form av böter.


37000 ungdomar mellan 18-25 år har betalningsanmärkning. Det är varken sunt eller hållbart.


För att förebygga detta måste vi prata pengar genom att fånga elevernas intresse. Locka är bättre än att hota. Att man får ett roligare liv med flera möjligheter. Bättre hälsa. Man kan förverkliga sina drömmar.


Föräldrar har inte alltid de kunskaper som behövs och en ovilja att prata ekonomi finns hos många. Samverkan med skola viktigt.


 

Charlie Söderberg föreläste om att tänka nytt om ekonomi. Läran om vad man vill få ut av livet. Att man kan bygga sig ett rikt liv. Pengar ska vara en positiv upplevelse. Peppa barnen att sträva efter sina drömmar. Fråga varför de vill ha något och ställ frågor. Hur länge behöver man spara men på ett positivt sätt. Få barnen att förstå att om jag sparar min veckopeng i tre veckor så kan jag köpa…


Alla behöver lära sig av andra. Alla behöver ta hjälp. Det kan vara svårt att lära barn om ekonomi eftersom det är känsligt att prata om och alla har olika förutsättningar.


Det finns tre olika typer av rikedom:

Fysisk –  ex. att vi har någonstans att bo.

Psykisk – vår relation till det vi har.

Ekonomisk – hur resurser flödar i ditt liv.

Man ska sträva efter att höja nivån på alla dessa samtidigt. Personlig utveckling är att man designar sitt liv som man vill ha det. Men då måste man förändra sitt sätt att tänka.


Man påverkar inte ett barn eller ungdom genom att säga att då får man en betalningsanmärkning. Man måste ge dem positiva framtidsvisioner.


Gällande ekonomi så förändras området. De råd man sa för 10 år sedan kanske inte gäller idag. Man aldrig säga att…för det vet man aldrig. Det sämsta man kan göra är att ta drömmar ifrån barn och ungdomar och det näst sämsta är att uppfylla drömmarna åt dem. De måste få sträva lite först. Därför är det viktigt att arbeta med attityder till pengar.


Attityden hos oss lärare är viktig. Vi måste vara positiva till det vi lär ut för att nå fram. Ha en vinnande attityd.


40-talisterna hade en mycket bra löneutveckling vilket senare generationer inte kommer att ha. De tror att det beror på att de ”skött sig” men det är egentligen mer tur. Idag har man höga fasta utgifter men en mer osäker inkomst som beror på att de flesta har 3-4 karriärer under ett liv. 


Charlie pratade också om denna trocirkel - att man alltid får rätt!

 


Mikael Hermansson föreläste om "Grej of the day" . Han har skrivit  en bok i samma ämne. Mycket inspirerande att lyssna på. Han berättade om sig själv och hur han kom på idén med Grej of the day. Han stod i ett vägskäl om han skulle fortsätta att arbeta som lärare. Han ville få med sig alla elever i klassrummet. Idén kom till en dag då han "fastnade" i bilen. 

 

 

Här kommer bilder på hans PowerPoint :

                     


Alla föreläsare var inspirerande och härliga att lyssna på. Viktigt är att man tycker om det man vill förmedla.


Av Maria - 18 april 2016 18:58

Idag så föreläste Nordea för klass 9a2. Det var Charlotta Bouvin som är kontorschef på Salakontoret som pratade med elever om privatekonomi. Vi har anlitat Nordea förra året och var då som nu mycket nöjda.

Deras program heter "Ekonomipejl"  http://www.nordea.se/om-nordea/ekonomipejl.html
Bildspelet finns här: http://www.nordea.se/Images/39-87483/Ekonomipejl%20förberedande.pptx.
Filmerna finns på Youtube: https://m.youtube.com/results?q=ekonomipejl&sm=3


Av Maria - 18 april 2016 15:21

Vinnarna i tårtbakningstävlingen 2016 är:

Biryar Pirmosa, Jacob Norling, Isac Wallin och Eric Antonsen i klass 9A2 med tårta 9. De fick 13% av rösterna.

 


Grattis! Vinnarna får varsitt exemplar av kakboken "Sju sorters kakor"

 


Av Maria - 16 april 2016 11:32

Den 26-28 april kommer jag att delta på SETT-dagarna på Kistamässan. Där kommer jag att delta som Ämnesspanare för Lärarnas Riksförbund. Vi ämnesspanare kommer att prata om hur vi arbetar med IT i vår undervisning. Detta i form av "speakers corner". Man har möjlighet att lyssna på mig varje dag, se schema nedan.

   

Det jag kommer att prata om är hur jag arbetar med it för ökad måluppfylllelse. Hur jag använder it-stöd i form av bilder och filmer samt hur jag synliggör det eleverna ska lära sig på HK-bloggen på Vallaskolan.


Det jag hoppas är att jag får träffa er HK-kollegor som besöker mässan, knyta kontakter och själv gå på några intressanta föreläsningar. Vill gärna lyssna på dessa ämnesspanarkollegor: 

   

Denna bok har Hulya Basaran skrivit om hon använder språkutvecklande arbetssätt med digitala resurser för nyanlända elever. Kan varmt rekommendera boken. Passar alla som arbetar med nyanlända elever i sina klassrum.

 


Man kan läsa mina inlägg som ämnesspanare på Lärarnas Riksförbund här.




Av Maria - 16 april 2016 11:11

Lärarnas Riksförbund har satsat på att anställa Ämnesspanare  som bloggar på deras hemsida. Jag är en av dessa och mitt uppdrag är att blogga om mitt ämne, hem- och konsumentkunskap. Detta har jag gjort sedan november 2015.

Min presentation på LR-sidan.

 


Via denna länk kan ni läsa mina inlägg för Lärarnas Riksförbund.



Av Maria - 16 april 2016 10:53

På tisdag ska jag åka till Sundbyberg på ett lärarseminarium om privatekonomi. Bland de medverkande finns bland andra Charlie Söderberg, känd från Lyxfällan, Micael Hermansson, läraren bakom succén "Grej of the day" samt Arturo Arques, Swedbank och Sparbankernas privatekonom. Detta seminarium ser jag fram mot!

Mina elever är på prao så ingen vikarie behövs. 


Här är programmet!

 

Presentation


Hej!
Denna blogg skapades av mig maj 2009. Jag heter Maria Hagblad och undervisar i hem- och konsumentkunskap på Vallaskolan i Sala kommun. Här publicerar jag vad vi gör och olika recept. Sidan har också en mängd användbara länkar.

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

38 besvarade frågor

Tidigare år

Länkar

Hitta recept

Arkiv

Besöksstatistik

Gästbok


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se