Direktlänk till inlägg 5 mars 2017
Lektion 1
1. Läs i boken på s.192-194
2. Vi går igenom tillsammans vad som är bra att tänka på när man gör lasagne och pizzasallad. Eleverna antecknar efterhand. De gör en arbetsordning och arbetsfördelning som de ska följa. Hur ska de organisera arbetet med alla moment kring matlagning, disk, rengöring och sortering.
3. Eleverna visar upp sin planering.
Eleverna ska också anpassa lasagnereceptet till olika individuella behov. Se dokument via denna länk:
https://drive.google.com/file/d/0B4mfVsZ_T0A5MWdYeE9zVkhBNEk/view?usp=sharing
Kahoot! Gällande individuella behov:
https://play.kahoot.it/#/k/63536d4d-68cc-4777-bac8-60737c00d2f8
Lektion 2 ska eleverna laga maten och bli bedömda gällande dessa kunskapskrav
Eleverna tar ett kort på den färdiga måltiden och klistrar in i sin utvärdering.
Utvärdering
Eleverna ska även utvärdera: Detta gör de under matlagningslektionen. Om det blir ont om tid så kan de göra den hemma eller starta nästkommande lektion med att utvärdera.
1. Planering - hur planerade ni?. Nöjd eller missnöjd? Motivera varför!
2. Arbetsfördelning - beskriv.. Nöjd eller missnöjd? Motivera varför!
3. Hygien - hur gjorde ni och varför? Nöjd eller missnöjd? Motivera varför! Risker med bristande hygien?
4. Tillagning - vilka använde ni? Vad tänkte ni extra på vid tillagningen?
5. Redskap - vilka och varför?
6. Resurser (livsmedel, sopor, vatten och el). Hur gjorde ni och varför? Nöjd eller missnöjd? Motivera varför!
Länk till utvärderingen:
https://drive.google.com/file/d/0B4mfVsZ_T0A5RDZsVHhKZGE5a2c/view?usp=sharing