Direktlänk till inlägg 30 november 2017

Matlagningsprov

Av Maria - 30 november 2017 13:15

Nästkommande lektioner är det matlagningsprov med kamratbedömning. Matlagningsprovet arbetar eleverna med individuellt. Hälften av eleverna lagar mat ena gången och den andra hälften kamratbedömer och sedan tvärtom. De som inte lagar mat blir bjudna av de som lagar. Eleverna ska förbereda sig genom att de på matlagningsfilmerna nedan samt motivera sina val.


Eleverna ska planera,  motivera sina val och tillaga (nästakommande lektion) utifrån följande. 


Här är länk till dokumentet gällande motiveringen: https://drive.google.com/file/d/1d98W2YSxTes8NhL6Q-kMEUguOWOstrB6/view?usp=sharing


 


Elevernas uppgift utifrån Hälsa, ekonomi och miljö är att välja och motivera varför ex. baljväxter har en lägre klimatpåverkan än kött. Finns det kött som har lägre klimatutsläpp än andra och varför etc. Här är deras uppgift att ta reda på fakta som stöder deras resonemang och att få med detta i sin text. Samma gäller hälsa och ekonomi. Påstår man något ska man motivera hur det kommer sig samt konsekvenser av våra val.


 

 



Eleverna ska välja och motivera val av köttbullar/vegetariskt alternativ till köttbullar/köttbullar med mindre kött samt lika med potatis/ris/pasta samt grönsaker.

Köttbullar



Vegetariskt alternativ till köttbullar



Köttbullar med mindre mängd köttfärs



 


Koka potatis och grönsaker





Koka pasta




Koka ris med tillägget att man ska skölja riset noga. 




Vår goda sås



 





Kamratbedömning


Eleverna får ett undersökningsområde. Det kan vara tex. resurshushållning, kontaminering, källsortering.

 

 

Frågeformulär att följa vid undersökning/ kamratbedömning

Skriv på ipad och skicka till Maria när du är klar

  1. Vilket var ordet/undersökningsområdet du blev tilldelad?

  2. Vad betyder ordet/undersökningsområdet? Var hittade du den förklaringen?

  3. Hur kan man arbeta praktiskt i köket med ditt undersökningsområde?

  4. När du var inne i köket och tittade när dina klasskamrater arbetade, tyckte du då att de tänkte på det område du undersökte när de arbetade?

  5. Vad tyckte du att dina klasskamrater gjorde som tydde på att de var medvetna om ditt undersökningsområde under deras arbete?

  6. Vad tyckte du att dina klasskamrater gjorde som tydde på att de var omedvetna om ditt undersökningsområde under deras arbete? Vad var det som de gjorde som du skulle vilja ändra på och varför?

  7. Varför tycker du att det är viktigt att tänka på ditt undersökningsområde? 

     

     

     

     

    1. Kunskapskrav som eleverna arbetar med under matlagningsprov och kamratbedömning.



                         

     

 
ANNONS
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Maria - Måndag 18 maj 11:27

                                                      ...

Av Maria - Måndag 4 maj 08:00

  1. Ni ska följa detta recept (från "Vår kokbok") men ni ska ta 2/3 av ingredienser.       Smörj er form noggrannt! Ni ser om ni har gjort det genom att se om ströbrödet fastnar. Om inte - gör om och gör rätt!   Vispa ägg och s...

Av Maria - Torsdag 16 april 11:55


  Rårakor     Serveras med bacon och lingonsylt alternativt med lite gräddfilssås. ...

Av Maria - Måndag 30 mars 08:11

            

Av Maria - Måndag 16 mars 06:30

Se denna länk: https://www.facebook.com/grankvistper/videos/546737945734172/?multi_permalinks=1024124577783712¬if_id=1553109731051745¬if_t=group_highlights ...

Presentation


Hej!
Denna blogg skapades av mig maj 2009. Jag heter Maria Hagblad och undervisar i hem- och konsumentkunskap på Vallaskolan i Sala kommun. Här publicerar jag vad vi gör och olika recept. Sidan har också en mängd användbara länkar.

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

38 besvarade frågor

Länkar

Hitta recept

Arkiv

Besöksstatistik

Gästbok


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se