Direktlänk till inlägg 30 november 2017

Matlagningsprov

Av Maria - 30 november 2017 13:15

Nästkommande lektioner är det matlagningsprov med kamratbedömning. Matlagningsprovet arbetar eleverna med individuellt. Hälften av eleverna lagar mat ena gången och den andra hälften kamratbedömer och sedan tvärtom. De som inte lagar mat blir bjudna av de som lagar. Eleverna ska förbereda sig genom att de på matlagningsfilmerna nedan samt motivera sina val.


Eleverna ska planera,  motivera sina val och tillaga (nästakommande lektion) utifrån följande. 


Här är länk till dokumentet gällande motiveringen: https://drive.google.com/file/d/1d98W2YSxTes8NhL6Q-kMEUguOWOstrB6/view?usp=sharing


 


Elevernas uppgift utifrån Hälsa, ekonomi och miljö är att välja och motivera varför ex. baljväxter har en lägre klimatpåverkan än kött. Finns det kött som har lägre klimatutsläpp än andra och varför etc. Här är deras uppgift att ta reda på fakta som stöder deras resonemang och att få med detta i sin text. Samma gäller hälsa och ekonomi. Påstår man något ska man motivera hur det kommer sig samt konsekvenser av våra val.


 

 



Eleverna ska välja och motivera val av köttbullar/vegetariskt alternativ till köttbullar/köttbullar med mindre kött samt lika med potatis/ris/pasta samt grönsaker.

Köttbullar



Vegetariskt alternativ till köttbullar



Köttbullar med mindre mängd köttfärs



 


Koka potatis och grönsaker





Koka pasta




Koka ris med tillägget att man ska skölja riset noga. 




Vår goda sås



 





Kamratbedömning


Eleverna får ett undersökningsområde. Det kan vara tex. resurshushållning, kontaminering, källsortering.

 

 

Frågeformulär att följa vid undersökning/ kamratbedömning

Skriv på ipad och skicka till Maria när du är klar

  1. Vilket var ordet/undersökningsområdet du blev tilldelad?

  2. Vad betyder ordet/undersökningsområdet? Var hittade du den förklaringen?

  3. Hur kan man arbeta praktiskt i köket med ditt undersökningsområde?

  4. När du var inne i köket och tittade när dina klasskamrater arbetade, tyckte du då att de tänkte på det område du undersökte när de arbetade?

  5. Vad tyckte du att dina klasskamrater gjorde som tydde på att de var medvetna om ditt undersökningsområde under deras arbete?

  6. Vad tyckte du att dina klasskamrater gjorde som tydde på att de var omedvetna om ditt undersökningsområde under deras arbete? Vad var det som de gjorde som du skulle vilja ändra på och varför?

  7. Varför tycker du att det är viktigt att tänka på ditt undersökningsområde? 

     

     

     

     

    1. Kunskapskrav som eleverna arbetar med under matlagningsprov och kamratbedömning.



                         

     

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Maria - Måndag 15 okt 09:45

           Innehåll Denna lektion ska eleverna sätta ihop en måltid enligt tallriksmodellen. De lär sig steka kött, ugnssteka klyftpotatis/rotfrukter, reda en sås och komplettera med grönsaker. Detta gör de efter mina matlagningsfilmer.De s...

Av Maria - Måndag 8 okt 08:00

Skuldkollen lektion 1   _________________________________________________________________________________________________ Lyxfällan     Ni kommer att få se ett avsnitt av "Lyxfällan". Under tiden som ni tittar på programmet så vill...

Av Maria - Måndag 8 okt 07:15


Idag arbetar vi med följande kunskapskrav:     Vi börjar med att eleverna får spela en Kahoot! om matlagningsmetoden att koka pasta. https://play.kahoot.it/#/?quizId=c853c5d2-95f4-40da-824f-ed09e3039908   Därefter visar jag hur man ...

Av Maria - Fredag 5 okt 05:22

Veckas uppift - "Sluta slösa"  Eleverna ska skriva utvecklande varför man inte ska slösa. De ska använda denna struktur:     Vad är ett utvecklande resonemang?   Dessa videoklipp har vi sett tillsammans och de kan se dem åter för att fakt...

Av Maria - Måndag 1 okt 10:00

KRAV Vad betyder KRAV? KRAV-märket är den mest kända miljö-märkningen i Sverige. KRAV-märket visar att en vara är ekologiskt producerad. Det betyder att den är producerad med hänsyn till naturen, klimatet, djuren och människorna. KRAV-e...

Presentation


Hej!
Denna blogg skapades av mig maj 2009. Jag heter Maria Hagblad och undervisar i hem- och konsumentkunskap på Vallaskolan i Sala kommun. Här publicerar jag vad vi gör och olika recept. Sidan har också en mängd användbara länkar.

Senaste inläggen

Kategorier

Sök i bloggen

Fråga mig

38 besvarade frågor

Tidigare år

Länkar

Hitta recept

Arkiv

Besöksstatistik

Gästbok


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se