Genomförande
Ni ska arbeta i grupp om tvätt. Redovisa gör ni genom att spela in en film. Filmen ska sedan visas för era klasskamrater i syfte att alla ska lära sig så mycket som möjligt om hur man hanterar sin tvätt och konsekvenserna av de val man gör i samband med hanteringen utifrån perspektiven hälsa, ekonomi och miljö.
Filmredovisningen ska innehålla följande resonemang:
- Hälsa. Hur påverkas individen, samhället och det globala gällande hälsa av de val vi gör i samband med hantering av tvätt?
- Ekonomi. Hur påverkas individen, samhället och det globala gällande ekonomi av de val vi gör i samband med hantering av tvätt?
- Miljö. Hur påverkas individen, samhället och det globala gällande miljö av de val vi gör i samband med hantering av tvätt?
Tidsplanering
Lektion 1: Hitta information och spela in er redovisning.
Lektion 2: Vi tittar på alla filmerna.
Gruppstorlek 2-3 personer.
Andra ramfaktorer
- Ni ska använda de ord/begrepp som ni tilldelas.
- Källor ska anges.
- Filmen ska vara högst 5 min.
- Inga ansikten får synas.
- Filmen ska publiceras på YouTube.
Områden (ni blir tilldelade ett)
- Förarbete av tvätt.
- Att tvätta.
- Efterarbete av tvätt.
Dessa förmågor ska ni arbeta med
Vid redovisningen sker också en kamratbedömning utifrån kunskapskraven ovan. Då tränar ni på denna förmåga:
Förarbete av tvätt
Dessa ord/begrepp ska vara med och förklaras i filmen:
- Skötselråd
- Smutstvätt
- Sortering
- Tvättsymboler
- Fläckar
Att tvätta
Dessa ord/begrepp ska vara med och förklaras i filmen:
- Tvättmedel
- Sköljmedel
- Tvättmaskin
- Kemtvätt
- Handtvätt
Efterarbete av tvätt
Dessa ord/begrepp ska vara med och förklaras i filmen:
- Tömma tvättmaskinen
- Torktumling och torkskåp
- Hängtorkning
- Dropptorkning
- Plantorkning
- Strykning