Direktlänk till inlägg 14 maj 2018

Tvättuppgift

Av Maria - 14 maj 2018 14:43

Genomförande

Ni ska arbeta i grupp om tvätt. Redovisa gör ni genom att spela in en film. Filmen ska sedan visas för era klasskamrater i syfte att alla ska lära sig så mycket som möjligt om hur man hanterar sin tvätt och konsekvenserna av de val man gör i samband med hanteringen utifrån perspektiven hälsa, ekonomi och miljö. 



Filmredovisningen ska innehålla följande resonemang:

  • Hälsa. Hur påverkas individen, samhället och det globala gällande hälsa av de val vi gör i samband med hantering av tvätt?
  • Ekonomi. Hur påverkas individen, samhället och det globala gällande ekonomi av de val vi gör i samband med hantering av tvätt?
  • Miljö. Hur påverkas individen, samhället och det globala gällande miljö av de val vi gör i samband med hantering av tvätt?

 

Tidsplanering

Lektion 1: Hitta information och spela in er redovisning.

Lektion 2: Vi tittar på alla filmerna.



Gruppstorlek 2-3 personer.

 

Andra ramfaktorer

  • Ni ska använda de ord/begrepp som ni tilldelas.
  • Källor ska anges.
  • Filmen ska vara högst 5 min.
  • Inga ansikten får synas.
  • Filmen ska publiceras på YouTube.

Områden (ni blir tilldelade ett)

  1. Förarbete av tvätt.
  2. Att tvätta.
  3. Efterarbete av tvätt. 

Dessa förmågor ska ni arbeta med

       

 




Vid redovisningen sker också en kamratbedömning utifrån kunskapskraven ovan. Då tränar ni på denna förmåga:

 



GRUPPUPPGIFT - TVÄTT

Förarbete av tvätt

Dessa ord/begrepp ska vara med och förklaras i filmen:

  • Skötselråd 
  • Smutstvätt 
  • Sortering
  • Tvättsymboler 
  • Fläckar


GRUPPUPPGIFT - TVÄTT

Att tvätta

Dessa ord/begrepp ska vara med och förklaras i filmen:

  • Tvättmedel
  • Sköljmedel
  • Tvättmaskin
  • Kemtvätt
  • Handtvätt



GRUPPUPPGIFT - TVÄTT

Efterarbete av tvätt

Dessa ord/begrepp ska vara med och förklaras i filmen:

  • Tömma tvättmaskinen
  • Torktumling och torkskåp
  • Hängtorkning
  • Dropptorkning
  • Plantorkning
  • Strykning



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - Måndag 10 feb 17:00

Eleverna svarar på denna enkät om mat och hälsa: 10 min.     https://app.studi.se/l/matvanor. 4:41 min   https://app.studi.se/l/naeringsaemnen. 4:39 min https://app.studi.se/l/undernaering-och-fetma  4:32 min   Tallriksm...

Av Maria - Måndag 10 feb 13:17

   Fördelen när det gäller denna måltid är går att servera till flera olika typer av specialkoster då den inte innehåller mjölkprodukter, laktos, gluten och fläskkött. Samt att det är lätt att göra den helt vegetarisk om man utesluter kyckling och f...

Av Maria - Fredag 7 feb 16:30

               

Av Maria - Fredag 17 jan 07:42


 

Av Maria - 8 november 2019 06:50

  Matlagningsprov Eleverna delas in i två grupper som avgör vilken vecka de ska tillaga maten respektive kamratbedöma. Alla ska dock vara redo att tillaga första gången beroende på om elever är sjuka.   Matlagningsprovet arbetar eleverna med...

Presentation


Hej!
Denna blogg skapades av mig maj 2009. Jag heter Maria Hagblad och undervisar i hem- och konsumentkunskap på Vallaskolan i Sala kommun. Här publicerar jag vad vi gör och olika recept. Sidan har också en mängd användbara länkar.

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

38 besvarade frågor

Länkar

Hitta recept

Arkiv

Besöksstatistik

Gästbok


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se