Direktlänk till inlägg 14 maj 2018

Tvättuppgift

Av Maria - 14 maj 2018 14:43

Genomförande

Ni ska arbeta i grupp om tvätt. Redovisa gör ni genom att spela in en film. Filmen ska sedan visas för era klasskamrater i syfte att alla ska lära sig så mycket som möjligt om hur man hanterar sin tvätt och konsekvenserna av de val man gör i samband med hanteringen utifrån perspektiven hälsa, ekonomi och miljö. 



Filmredovisningen ska innehålla följande resonemang:

  • Hälsa. Hur påverkas individen, samhället och det globala gällande hälsa av de val vi gör i samband med hantering av tvätt?
  • Ekonomi. Hur påverkas individen, samhället och det globala gällande ekonomi av de val vi gör i samband med hantering av tvätt?
  • Miljö. Hur påverkas individen, samhället och det globala gällande miljö av de val vi gör i samband med hantering av tvätt?

 

Tidsplanering

Lektion 1: Hitta information och spela in er redovisning.

Lektion 2: Vi tittar på alla filmerna.



Gruppstorlek 2-3 personer.

 

Andra ramfaktorer

  • Ni ska använda de ord/begrepp som ni tilldelas.
  • Källor ska anges.
  • Filmen ska vara högst 5 min.
  • Inga ansikten får synas.
  • Filmen ska publiceras på YouTube.

Områden (ni blir tilldelade ett)

  1. Förarbete av tvätt.
  2. Att tvätta.
  3. Efterarbete av tvätt. 

Dessa förmågor ska ni arbeta med

       

 




Vid redovisningen sker också en kamratbedömning utifrån kunskapskraven ovan. Då tränar ni på denna förmåga:

 



GRUPPUPPGIFT - TVÄTT

Förarbete av tvätt

Dessa ord/begrepp ska vara med och förklaras i filmen:

  • Skötselråd 
  • Smutstvätt 
  • Sortering
  • Tvättsymboler 
  • Fläckar


GRUPPUPPGIFT - TVÄTT

Att tvätta

Dessa ord/begrepp ska vara med och förklaras i filmen:

  • Tvättmedel
  • Sköljmedel
  • Tvättmaskin
  • Kemtvätt
  • Handtvätt



GRUPPUPPGIFT - TVÄTT

Efterarbete av tvätt

Dessa ord/begrepp ska vara med och förklaras i filmen:

  • Tömma tvättmaskinen
  • Torktumling och torkskåp
  • Hängtorkning
  • Dropptorkning
  • Plantorkning
  • Strykning



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - Tisdag 9 jan 10:00


Idag ska ni tillaga stekt ris med strimlad skinka, svamp mm Recept s.215   Riset är färdigkokt.         Först ska vi fortsätta på temat "Släng inte maten".            Dagens skrivuppgift:  ...

Av Maria - 29 september 2023 06:00

             Mise en place är ett franskt uttryck som betyder "allt på plats" och är ett sätt att förbereda för matlagning som innebär att man ser till att samtliga ingredienser och redskap som behövs finns tillgängliga och är i ordning. ...

Av Maria - 24 september 2023 07:45

    Gör så här:   1. 125g riven squash (ev. skalad och urkärnad) blandas med 2 krm salt i ett durkslag. Låt stå en stund. 2. Riv lök så det blir ca 1 msk. 3. Krama ur vätskan. 4. Lägg den rivna squashen i en bunke. 5. Blanda i den r...

Av Maria - 17 september 2023 11:44


     Innehåll Denna lektion är tänkt att starta upp undervisningen i hem- och konsumentkunskap under högstadiet. Alla elever har haft undervisning i ämnet på mellanstadiet men det är alltid bra att starta upp med olika grunder i köket. Här går ma...

Av Maria - 25 maj 2023 20:53

Årets tårtor gjorda av åk 8. ...

Presentation


Hej!
Denna blogg skapades av mig maj 2009. Jag heter Maria Hagblad och undervisar i hem- och konsumentkunskap på Vallaskolan i Sala kommun. Här publicerar jag vad vi gör och olika recept. Sidan har också en mängd användbara länkar.

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

38 besvarade frågor

Tidigare år

Länkar

Hitta recept

Arkiv

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards