Direktlänk till inlägg 14 maj 2018

Tvättuppgift

Av Maria - Måndag 14 maj 14:43

Genomförande

Ni ska arbeta i grupp om tvätt. Redovisa gör ni genom att spela in en film. Filmen ska sedan visas för era klasskamrater i syfte att alla ska lära sig så mycket som möjligt om hur man hanterar sin tvätt och konsekvenserna av de val man gör i samband med hanteringen utifrån perspektiven hälsa, ekonomi och miljö. 



Filmredovisningen ska innehålla följande resonemang:

  • Hälsa. Hur påverkas individen, samhället och det globala gällande hälsa av de val vi gör i samband med hantering av tvätt?
  • Ekonomi. Hur påverkas individen, samhället och det globala gällande ekonomi av de val vi gör i samband med hantering av tvätt?
  • Miljö. Hur påverkas individen, samhället och det globala gällande miljö av de val vi gör i samband med hantering av tvätt?

 

Tidsplanering

Lektion 1: Hitta information och spela in er redovisning.

Lektion 2: Vi tittar på alla filmerna.



Gruppstorlek 2-3 personer.

 

Andra ramfaktorer

  • Ni ska använda de ord/begrepp som ni tilldelas.
  • Källor ska anges.
  • Filmen ska vara högst 5 min.
  • Inga ansikten får synas.
  • Filmen ska publiceras på YouTube.

Områden (ni blir tilldelade ett)

  1. Förarbete av tvätt.
  2. Att tvätta.
  3. Efterarbete av tvätt. 

Dessa förmågor ska ni arbeta med

       

 




Vid redovisningen sker också en kamratbedömning utifrån kunskapskraven ovan. Då tränar ni på denna förmåga:

 



GRUPPUPPGIFT - TVÄTT

Förarbete av tvätt

Dessa ord/begrepp ska vara med och förklaras i filmen:

  • Skötselråd 
  • Smutstvätt 
  • Sortering
  • Tvättsymboler 
  • Fläckar


GRUPPUPPGIFT - TVÄTT

Att tvätta

Dessa ord/begrepp ska vara med och förklaras i filmen:

  • Tvättmedel
  • Sköljmedel
  • Tvättmaskin
  • Kemtvätt
  • Handtvätt



GRUPPUPPGIFT - TVÄTT

Efterarbete av tvätt

Dessa ord/begrepp ska vara med och förklaras i filmen:

  • Tömma tvättmaskinen
  • Torktumling och torkskåp
  • Hängtorkning
  • Dropptorkning
  • Plantorkning
  • Strykning



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - Tisdag 16 okt 15:47

    Näringsämnen     Näringslära presentation https://www.youtube.com/watch?v=uq0_IyeVxcI&t=28s      6,41   Sara Sundbergs presentation gällande näringslära https://www.youtube.com/watch?v=WPoYbJgBRS4.   10,04 2. h...

Av Maria - Måndag 15 okt 09:45

                 Innehåll Denna lektion ska eleverna sätta ihop en måltid enligt tallriksmodellen. De lär sig steka kött, ugnssteka klyftpotatis/rotfrukter, reda en sås och komplettera med grönsaker. Detta gör de efter mina matlagningsfil...

Av Maria - Måndag 8 okt 08:00

Skuldkollen lektion 1   _________________________________________________________________________________________________ Lyxfällan     Ni kommer att få se ett avsnitt av "Lyxfällan". Under tiden som ni tittar på programmet så vill...

Av Maria - Måndag 8 okt 07:15


Idag arbetar vi med följande kunskapskrav:     Vi börjar med att eleverna får spela en Kahoot! om matlagningsmetoden att koka pasta. https://play.kahoot.it/#/?quizId=c853c5d2-95f4-40da-824f-ed09e3039908   Därefter visar jag hur man ...

Av Maria - Fredag 5 okt 05:22

Veckas uppift - "Sluta slösa"  Eleverna ska skriva utvecklande varför man inte ska slösa. De ska använda denna struktur:     Vad är ett utvecklande resonemang?   Dessa videoklipp har vi sett tillsammans och de kan se dem åter för att fakt...

Presentation


Hej!
Denna blogg skapades av mig maj 2009. Jag heter Maria Hagblad och undervisar i hem- och konsumentkunskap på Vallaskolan i Sala kommun. Här publicerar jag vad vi gör och olika recept. Sidan har också en mängd användbara länkar.

Senaste inläggen

Kategorier

Sök i bloggen

Fråga mig

38 besvarade frågor

Tidigare år

Länkar

Hitta recept

Arkiv

Besöksstatistik

Gästbok


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se