Direktlänk till inlägg 23 november 2018
Näringsämnen
Näringslära presentation
https://www.youtube.com/watch?v=uq0_IyeVxcI&t=28s 6,41
Sara Sundbergs presentation gällande näringslära
2. https://www.youtube.com/watch?v=laXEKiyfaB4. 13,04
Kostråd
https://www.youtube.com/watch?v=EBy8CmaAmVM. 8,36
Kahoot! Om tallriksmodellen
https://play.kahoot.it/#/?quizId=269733ab-e323-4226-a85d-0f6b98d069b8
Kahoot! Mat och hälsa (näringslära)
https://play.kahoot.it/#/?quizId=c8a47d04-18f5-4504-9eca-9fb45f2b4e26
https://create.kahoot.it/details/mat-halsa-naringslara/c8a47d04-18f5-4504-9eca-9fb45f2b4e26
Matlagningsprov
Eleverna delas in i två grupper som avgör vilken vecka de ska tillaga maten respektive kamratbedöma. Alla ska dock vara redo att tillaga första gången beroende på om elever är sjuka.
Matlagningsprovet arbetar eleverna med individuellt. Hälften av eleverna lagar mat ena gången och den andra hälften kamratbedömer och sedan tvärtom. De som inte lagar mat blir bjudna av de som lagar.
Eleverna ska planera, motivera sina val och tillaga utifrån följande.
Länk till elevernas dokument:
https://drive.google.com/file/d/1Ulz2plZB5KuE4EJzYQH7JnkIy4pM111S/view?usp=sharing
https://drive.google.com/file/d/19mOZcCWVM-GeWkY43tN_p7nCUPXMkx7R/view?usp=sharing
Elevernas uppgift utifrån Hälsa, ekonomi och miljö är att välja och motivera varför ex. baljväxter har en lägre klimatpåverkan än kött. Finns det kött som har lägre klimatutsläpp än andra och varför etc. Här är deras uppgift att ta reda på fakta som stöder deras resonemang och att få med detta i sin text. Samma gäller hälsa och ekonomi. Påstår man något ska man motivera hur det kommer sig samt konsekvenser av våra val.
Köttbullar
Vegetariskt alternativ till köttbullar
Köttbullar med mindra mängd köttfärs
Koka potatis och grönsaker
Koka pasta
Koka ris med tillägget att man ska skölj riset noga.
Vår goda sås
Kamratbedömning
Eleverna får ett undersökningsområde. Det kan vara tex. resurshushållning, kontaminering, källsortering.
Frågeformulär att följa vid undersökning/ kamratbedömning
Skriv på ipad och skicka till Maria när du är klar
Vilket var ordet/undersökningsområdet du blev tilldelad?
Vad betyder ordet/undersökningsområdet? Var hittade du den förklaringen?
Hur kan man arbeta praktiskt i köket med ditt undersökningsområde?
När du var inne i köket och tittade när dina klasskamrater arbetade, tyckte du då att de tänkte på det område du undersökte när de arbetade?
Vad tyckte du att dina klasskamrater gjorde som tydde på att de var medvetna om ditt undersökningsområde under deras arbete?
Vad tyckte du att dina klasskamrater gjorde som tydde på att de var omedvetna om ditt undersökningsområde under deras arbete? Vad var det som de gjorde som du skulle vilja ändra på och varför?
Varför tycker du att det är viktigt att tänka på ditt undersökningsområde?
Kunskapskrav som eleverna arbetar med under matlagningsprov och kamratbedömning.
Sex enkla tips för att undvika matförgiftning