Direktlänk till inlägg 3 februari 2019

Pizza

Av Maria - 3 februari 2019 12:45

 

   

Denna vecka ska ni göra:
Pizza s.281 med Italiensk tomatsås s.273 (1/2 sats)
Pizzasallad s.266 med salladsås s.274





Du ska också ge omdömen om arbetsprocessen och resultatet, se färdighet och betygsmatris nedan. Jag vill att du gör din utvärdering och skickar den till mig genom att besvara detta mail. Efter att ha läst din utvärdering för jag in på betygsmatrisen på SchoolSoft.

Betyg E= enkla omdömen.

Ex. Man ska lägga ner grönsaker och potatis i kokande vatten för då bevaras C-vitamin bäst.


Betyg C = du motiverar ditt omdöme i två steg.

Ex. Man ska lägga ner grönsaker och potatis i kokande vatten för då bevaras C-vitamin bäst. Det beror på att i kokt vatten finns inget syre som förstör C-vitamin.


Betyg A = du motiverar ditt omdöme i flera steg.

Ex. Man ska lägga ner grönsaker och potatis i kokande vatten för då bevaras C-vitamin bäst. Det beror på att i kokt vatten finns inget syre som förstör C-vitamin. Det är smart att tänka på detta eftersom vi behöver C-vitamin för att bilda kroppsvävnader, göra blodkärlen hållbara, ökar motståndskraften mot infektionssjukdomar och för att kunna tillgodogöra oss järnet i maten vi äter.




Frågor att utgå ifrån när du gör denna uppgift:



Anses något av de livsmedel du använder till pizzan ?onyttig? i för stor mängd? Motivera varför!



Vad kostar det att göra en pizza själv? Billigt eller dyrt? Vad jämför du med? Andra hemlagade rätter/färdigköpta i livsmedelsaffär/köpta på pizzerian? Motivera ditt svar!



Vilka andra fördelar finns med att göra sin pizza själv? Tänk utifrån Hälsa och Miljö. Motivera ditt svar!



Att använda ugnen kostar mer i el än att använda plattorna till matlagning. Vad kan man tänka på när man använder ugnen för att minska elkostnaderna? Hur påverkas miljön av en hög elkostnad? Motivera ditt svar!



Arbetade du hygieniskt? Ge exempel. Om du arbetade/inte arbetade hygieniskt: På vilket kan hälsan påverkas? Motivera ditt svar!



Om du arbetade resurssnålt Ge exempel. Om du arbetade resurssnålt/inte resurssnålt: På vilket sätt påverkas ekonomi och miljö av detta? Motivera ditt svar!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - Tisdag 9 feb 06:14

Idag arbetar vi med följande kunskapskrav:     Vi börjar med att eleverna får spela en Kahoot! om matlagningsmetoden att koka pasta. https://play.kahoot.it/#/?quizId=c853c5d2-95f4-40da-824f-ed09e3039908   Därefter visar jag hur man ...

Av Maria - Tisdag 9 feb 05:41

Vi börjar med att se en informativ video om privatekonomi som Mattias Axelsson har gjort. Det blir en liten repetition. Kahoot ”Privatekonomi” Länk: http://goo.gl/wQfYFW Sedan ska vi prata försäkringar.   Vilka försäkri...

Av Maria - Onsdag 20 jan 10:11

Enligt Livsmdelsverkets rekommendationer ska vi äta minst 500 g grönsaker per dag. Äter man två gånger om dagen innebär det att man ska äta 250 g per måltid.     59 g   69 g       180 g        250 g       ...

Av Maria - 7 december 2020 06:31

  Knäck 30 st 1 dl socker 1 dl vispgrädde 1 dl sirap 125°C.   ...

Av Maria - 7 december 2020 06:00


Varför firar vi jul? Från "Öppet arkiv" https://www.oppetarkiv.se/video/1645886/varfor-firar-vi. 16:39 min. Så firade man jul förr, ca 1850-talet "Ingen vardagsmat på julbordet", Från Nyhetsmorgon 5:32.   Så firade man jul förr "På 1930...

Presentation


Hej!
Denna blogg skapades av mig maj 2009. Jag heter Maria Hagblad och undervisar i hem- och konsumentkunskap på Vallaskolan i Sala kommun. Här publicerar jag vad vi gör och olika recept. Sidan har också en mängd användbara länkar.

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

38 besvarade frågor

Tidigare år

Länkar

Hitta recept

Arkiv

Besöksstatistik

Gästbok


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se