Direktlänk till inlägg 3 februari 2019

Pizza

Av Maria - Söndag 3 feb 12:45

 

   

Denna vecka ska ni göra:
Pizza s.281 med Italiensk tomatsås s.273 (1/2 sats)
Pizzasallad s.266 med salladsås s.274





Du ska också ge omdömen om arbetsprocessen och resultatet, se färdighet och betygsmatris nedan. Jag vill att du gör din utvärdering och skickar den till mig genom att besvara detta mail. Efter att ha läst din utvärdering för jag in på betygsmatrisen på SchoolSoft.

Betyg E= enkla omdömen.

Ex. Man ska lägga ner grönsaker och potatis i kokande vatten för då bevaras C-vitamin bäst.


Betyg C = du motiverar ditt omdöme i två steg.

Ex. Man ska lägga ner grönsaker och potatis i kokande vatten för då bevaras C-vitamin bäst. Det beror på att i kokt vatten finns inget syre som förstör C-vitamin.


Betyg A = du motiverar ditt omdöme i flera steg.

Ex. Man ska lägga ner grönsaker och potatis i kokande vatten för då bevaras C-vitamin bäst. Det beror på att i kokt vatten finns inget syre som förstör C-vitamin. Det är smart att tänka på detta eftersom vi behöver C-vitamin för att bilda kroppsvävnader, göra blodkärlen hållbara, ökar motståndskraften mot infektionssjukdomar och för att kunna tillgodogöra oss järnet i maten vi äter.




Frågor att utgå ifrån när du gör denna uppgift:



Anses något av de livsmedel du använder till pizzan ?onyttig? i för stor mängd? Motivera varför!



Vad kostar det att göra en pizza själv? Billigt eller dyrt? Vad jämför du med? Andra hemlagade rätter/färdigköpta i livsmedelsaffär/köpta på pizzerian? Motivera ditt svar!



Vilka andra fördelar finns med att göra sin pizza själv? Tänk utifrån Hälsa och Miljö. Motivera ditt svar!



Att använda ugnen kostar mer i el än att använda plattorna till matlagning. Vad kan man tänka på när man använder ugnen för att minska elkostnaderna? Hur påverkas miljön av en hög elkostnad? Motivera ditt svar!



Arbetade du hygieniskt? Ge exempel. Om du arbetade/inte arbetade hygieniskt: På vilket kan hälsan påverkas? Motivera ditt svar!



Om du arbetade resurssnålt Ge exempel. Om du arbetade resurssnålt/inte resurssnålt: På vilket sätt påverkas ekonomi och miljö av detta? Motivera ditt svar!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - Fredag 22 mars 05:39

Se denna länk: https://www.facebook.com/grankvistper/videos/546737945734172/?multi_permalinks=1024124577783712&notif_id=1553109731051745&notif_t=group_highlights ...

Av Maria - Tisdag 19 mars 18:30

    Idag ska eleverna tillaga vegankebab efter ett recept som jag hittade i en hem- och konsumentkunskapsgrupp på facebook. Jag sätter en deg och visar eleverna hur man får de mest perfekta pitabröden. Därefter bakar eleverna ut sina bröd som vega...

Av Maria - Tisdag 19 mars 18:30

Spara energi i hemmet Använd spis och ugn energisnålt   Länk till elevernas skrivuppgift: https://drive.google.com/file/d/17rz0nM6TF2buyTTZ6jaYi321N6qe7tEz/view?usp=sharing                                Energisnål matlag...

Av Maria - Måndag 18 mars 07:15


Elevuppgift     Beskriv följande ord och begrepp:       Bytesrätt, öppet köp, tillgodokvitto, kvitto, reklamation, konsumentköplagen, sexmånaders regel, avtal, garanti, produktförsäkring, hemförsäkring, ångerrätt.       Följ gär...

Presentation


Hej!
Denna blogg skapades av mig maj 2009. Jag heter Maria Hagblad och undervisar i hem- och konsumentkunskap på Vallaskolan i Sala kommun. Här publicerar jag vad vi gör och olika recept. Sidan har också en mängd användbara länkar.

Senaste inläggen

Kategorier

Sök i bloggen

Fråga mig

38 besvarade frågor

Tidigare år

Länkar

Hitta recept

Arkiv

Besöksstatistik

Gästbok


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se