Direktlänk till inlägg 16 augusti 2019

Mat, måltider och hälsa - planering för lektion 1

Av Maria - 16 augusti 2019 13:00

 

Innehåll

Denna lektion är tänkt att starta upp undervisningen i hem- och konsumentkunskap under högstadiet. Alla elever har haft undervisning i ämnet på mellanstadiet men det är alltid bra att starta upp med olika grunder i köket. Här går man igenom redskap och metoder som kan förekomma i ett kök. För att arbetet ska fungera behöver eleverna förstå ord och begrepp som kan förekomma i ett kök. Recept kan vara svåra ur flera aspekter, eftersom det krävs att man följer dem i en viss ordning och att man förstår vad orden betyder.


Förmågor att utveckla

 

Planera och tillaga måltider

-               Eleverna bakar ett enkelt stekpannebröd.

 

Hantera och lösa praktiska uppgifter

-               Redskap och metoder.

-               Läsa recept.

-               Arbeta hygieniskt och resurssnålt.

 

Värdera val och handlingar

-               Ord och begrepp.

-               Utvärdering av arbetsprocess och resultat i form av tex. Två stjärnor och en önskan.

 

Lektionsupplägg

1. Presentation av lärare, ämne och lokaler.

2. Visa pedagogisk planering

https://drive.google.com/file/d/0B4mfVsZ_T0A5bGZsUFpvS0dmMmc/view?usp=sharing


3. Visa kunskapskraven

https://drive.google.com/file/d/0B4mfVsZ_T0A5M3hUSjVZaWoxNkk/view?usp=sharing

https://drive.google.com/file/d/0B4mfVsZ_T0A5ZmhpM05hcklwUE0/view?usp=sharing


4. Visa lektionsplanering som är uppdelad utifrån vilka förmågor ska ska utvecklas.

https://drive.google.com/file/d/0B4mfVsZ_T0A5SVdsVG94bHBRVVE/view?usp=sharing


5. Visa denna film som en introduktion till ämnet:

https://youtu.be/FdjW7DvQWLM


6. Redskap i köket. Det finns många saker i ett kök som är bra att känna till vid namn. Det kan annars vara svårt att följa ett recept eller en instruktion. Det kan också bli svårt att fråga var något finns om man inte vet vad redskapet heter. Visa denna bild:

https://goo.gl/photos/c722z3S3Z7ekg7Nb7


7. Det finns också en film som visar vad allt heter:

https://youtu.be/Yf_khoOJtYU


8. Gruppindelning. Lärare bestämmer grupperna.


9. Hur följer man ett recept? Visa en bild på ett recept:

https://goo.gl/photos/nM6RmUXaJaBs6mtW8


10. Uppgift i köket: Baka stekpannebröd. Eleverna får receptet i form av ett ”blädderrecept”, med en instruktion per sida. Detta för att se hur ett recept är uppbyggt.


Receptfilm

https://www.youtube.com/watch?v=p0Lj0XpuQTM


11. Liten måltid med bröd, smör och ost. Te att dricka.


12. Undanplock och disk.


13. Utvärdering i form av två stjärnor och en önskan.




 
ANNONS
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Maria - Måndag 18 maj 11:27

                                                      ...

Av Maria - Måndag 4 maj 08:00

  1. Ni ska följa detta recept (från "Vår kokbok") men ni ska ta 2/3 av ingredienser.       Smörj er form noggrannt! Ni ser om ni har gjort det genom att se om ströbrödet fastnar. Om inte - gör om och gör rätt!   Vispa ägg och s...

Av Maria - Torsdag 16 april 11:55


  Rårakor     Serveras med bacon och lingonsylt alternativt med lite gräddfilssås. ...

Av Maria - Måndag 30 mars 08:11

            

Av Maria - Måndag 16 mars 06:30

Se denna länk: https://www.facebook.com/grankvistper/videos/546737945734172/?multi_permalinks=1024124577783712¬if_id=1553109731051745¬if_t=group_highlights ...

Presentation


Hej!
Denna blogg skapades av mig maj 2009. Jag heter Maria Hagblad och undervisar i hem- och konsumentkunskap på Vallaskolan i Sala kommun. Här publicerar jag vad vi gör och olika recept. Sidan har också en mängd användbara länkar.

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

38 besvarade frågor

Länkar

Hitta recept

Arkiv

Besöksstatistik

Gästbok


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se