Direktlänk till inlägg 23 augusti 2019
Denna lektion är tänkt att starta upp undervisningen i hem- och konsumentkunskap under högstadiet. Alla elever har haft undervisning i ämnet på mellanstadiet men det är alltid bra att starta upp med olika grunder i köket. Här går man igenom redskap och metoder som kan förekomma i ett kök. För att arbetet ska fungera behöver eleverna förstå ord och begrepp som kan förekomma i ett kök. Recept kan vara svåra ur flera aspekter, eftersom det krävs att man följer dem i en viss ordning och att man förstår vad orden betyder.
- Eleverna steker squashbiffar
- Redskap och metoder.
- Läsa recept.
- Arbeta hygieniskt och resurssnålt.
- Ord och begrepp.
- Utvärdering av arbetsprocess och resultat (Showbe) utifrån hälsa, ekonomi och miljö
https://drive.google.com/file/d/0B4mfVsZ_T0A5bGZsUFpvS0dmMmc/view?usp=sharing
3. Visa kunskapskraven
https://drive.google.com/file/d/0B4mfVsZ_T0A5M3hUSjVZaWoxNkk/view?usp=sharing
https://drive.google.com/file/d/0B4mfVsZ_T0A5ZmhpM05hcklwUE0/view?usp=sharing
4. Visa lektionsplanering som är uppdelad utifrån vilka förmågor ska ska utvecklas.
https://drive.google.com/file/d/0B4mfVsZ_T0A5SVdsVG94bHBRVVE/view?usp=sharing
5. Visa denna film som en introduktion till ämnet:
6. Redskap i köket. Det finns många saker i ett kök som är bra att känna till vid namn. Det kan annars vara svårt att följa ett recept eller en instruktion. Det kan också bli svårt att fråga var något finns om man inte vet vad redskapet heter. Visa denna bild:
https://goo.gl/photos/c722z3S3Z7ekg7Nb7
7. Det finns också en film som visar vad allt heter:
8. Gruppindelning. Lärare bestämmer grupperna.
9. Hur följer man ett recept? Visa en bild på ett recept:
https://goo.gl/photos/nM6RmUXaJaBs6mtW8
10. Uppgift i köket: Steka squashbiffar.
Recept:
http://hemkunskapen.bloggplatsen.se/2019/08/19/11623509-squashbiffar-4st/
11. Äta squashbiffarna.
12. Undanplock och disk.
13. Utvärdering i Showbie.