Direktlänk till inlägg 8 november 2019
Matlagningsprov
Eleverna delas in i två grupper som avgör vilken vecka de ska tillaga maten respektive kamratbedöma. Alla ska dock vara redo att tillaga första gången beroende på om elever är sjuka.
Matlagningsprovet arbetar eleverna med individuellt. Hälften av eleverna lagar mat ena gången och den andra hälften kamratbedömer och sedan tvärtom. De som inte lagar mat blir bjudna av de som lagar.
Eleverna ska planera, motivera sina val och tillaga utifrån följande.
Se hjälp till motiveringar för hälsa och miljö här: här: livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad/rad-om-bra-mat-hitta-ditt-satt
Sök på priser på ex. denna sida: https://www.mathem.se/sok?q=morot&page=1&pageSize=25&type=p
Hjälp till struktur för arbetsordning - se denna film: https://www.youtube.com/watch?v=s8of_TvYk5c
Länk till elevernas dokument:
https://drive.google.com/file/d/1Ulz2plZB5KuE4EJzYQH7JnkIy4pM111S/view?usp=sharing
https://drive.google.com/file/d/19mOZcCWVM-GeWkY43tN_p7nCUPXMkx7R/view?usp=sharing
Elevernas uppgift utifrån Hälsa, ekonomi och miljö är att välja och motivera varför ex. baljväxter har en lägre klimatpåverkan än kött. Finns det kött som har lägre klimatutsläpp än andra och varför etc. Här är deras uppgift att ta reda på fakta som stöder deras resonemang och att få med detta i sin text. Samma gäller hälsa och ekonomi. Påstår man något ska man motivera hur det kommer sig samt konsekvenser av våra val.
Köttbullar
Vegetariskt alternativ till köttbullar
Köttbullar med mindra mängd köttfärs
Koka potatis och grönsaker
Koka pasta
Koka ris med tillägget att man ska skölj riset noga.
Vår goda sås
Kamratbedömning
Länk till dokumentet: https://drive.google.com/file/d/1u1hRfRbL08RY0f3t4shaYIaCa9U-FmXd/view?usp=sharing
Kunskapskrav som eleverna arbetar med under matlagningsprov och kamratbedömning.
Sex enkla tips för att undvika matförgiftning