Senaste inläggen

Av Maria - 30 april 2019 07:31

1. Genomgång av uppgiften gällande specialkoster. Ni har uppgiften på Showbie.


2. Ni arbetar med uppgiften om specialkoster. Ni arbetar med den tills ca 40 min kvarstår av lektionen.


3. Köttfärssås - Redovisa vilka anpassningar gör ni gällande näringsrekommendationer och specialkoster.


4.. Ni gör detta i köket:

  • Tillaga köttfärssås (som ska frysas in till en kommande lektion då ni ska tillaga lasagne).  
  • Redovisa vilka anpassningar gör ni gällande näringsrekommendationer och specialkoster. Besvara detta på Showbie (alla i gruppen gör detta).
  • Häll upp köttfärssåsen i en skål och skriv en lapp med namn och klass och som ni lägger bredvid skålen.
Av Maria - 25 april 2019 13:30

 

 

 


  




    

 






    

    

  

Av Maria - 18 april 2019 07:12

 

1. Livsmedelsverket kostrekommendationer 


  • Ät grönare.
  • Ät lagom mycket.
  • Rör på dig minst 30 min varje dag.

    Öka:
  • Grönsaker och baljväxter, minst 500 gram/dag.
  • Frukt och bär.
  • Fisk och skaldjur, 2-3 gånger/vecka.
  • Nötter och frön.

    Byt ut
  • Spannmålsprodukter av vitt/siktat mjöl mot spannmålsprodukter av fullkorn.
  • Smör, smörbaserade matfetter mot vegetabiliska oljor, oljebaserade matfetter.
  • Feta mejeriprodukter mot magra mejeriprodukter.

    Begränsa
  • Charkprodukter och rött kött, högst 500 gram/vecka.
  • Drycker och livsmedel med tillsatt socker.
  • Salt.
  • Alkohol.



2. Två bra genvägar: 
Nyckelhålet. 

https://www.livsmedelsverket.se/globalassets/publikationsdatabas/broschyrer/nyckelhalet_broschyr_webb.pdf

Tallriksmodellen.
https://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad-och-matvanor/tallriksmodellen




3. Hur äter ungdomar i Sverige?  Visa dessa filmklipp.

.https://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad-och-matvanor/matvanor---undersokningar/riksmaten-ungdom




4. Eleverna gör ”Matvanekollens snabbtest” 

http://www7.slv.se/Matvanekollen/undersokning/publikundersokningstartsida

Eleverna kopierar sitt resultat. Vad behöver de ändra på? Eleverna skriver. Resultatet som de kopierar och vad de behöver de ändra på lägger de in på Showbie.




5. Ge exempel på en dags måltider från kostrekommendationer samt ditt eget resultat/behov. Skriv och rita upp. Skriv även vilken typ av livsmedel du väljer och vad du undviker. Lägg in det du skriver på Showbie.


Av Maria - 27 mars 2019 10:16

Idag ska vi tillaga Bolani som är ett afghanskt friterat bröd fyllt med mosad potatis, lök och spenat.

 

 

Spara energi i hemmet




Använd spis och ugn energisnålt

 

Kahoot! om energiförbrukning i köket

https://create.kahoot.it/details/energiforbrukning-i-koket/51bcb48c-2375-4d75-b364-12b8b95da5b5

 

 


 

Brandsäkerhet i köket


Släck aldrig med vatten i brinnande olja




Hur du släcker en brand med brandfilt och brandsläckare



Kahoot! om brandsäkerhet

https://create.kahoot.it/details/brandsakerhet/ba9d85bd-7505-4e33-b579-45fedaa0ad42



 

Bolani

 

Degen till Bolani


Fyllningen till Bolani


Länk till receptet

https://drive.google.com/file/d/0B4mfVsZ_T0A5TWdEcjBwbi1NbHc/view?usp=sharing

 



Av Maria - 25 mars 2019 08:11

 

Av Maria - 25 mars 2019 07:17

 Se film om avtal:


 

 

Frågor till filmen

 

1. Hur lång bindningstid väljer Elias?

 

2. Vilken blir totalkostnaden för Elias mobil och abonnemang?

 

3. Det betalningssätt som Elias har valt att göra, innebär att han måste betala varje månad till hela beloppet är betalt.

 

a. Elias får några olika exempel på hur han kan få sin faktura. Vilka är det?

 

b.Vilket alternativ blir dyraste

 

c. Vad är skillnaden mellan e-faktura och autogiro?

 

 

4. Elias mamma berättar att hon kommer att bli arbetslös. Har det någon betydelse för Elias?

 

5. Elias går till affären för att lämna tillbaka telefonen och säga upp abonnemanget. Vad säger försäljaren?

 

6. Vad tänker du om situationen som uppstod i affären när Elias ville lämna tillbaka sin telefon? Vilket ansvar har Elias, och vilket har försäljaren, om vad som gäller vid avtal om mobilabonnemang och köp av telefon? 

 

Av Maria - 19 mars 2019 18:30

   


Idag ska eleverna tillaga vegankebab efter ett recept som jag hittade i en hem- och konsumentkunskapsgrupp på facebook. Jag sätter en deg och visar eleverna hur man får de mest perfekta pitabröden. Därefter bakar eleverna ut sina bröd som vegankebaben serveras i. 


Pitabröd och vegankebab serveras med två kalla såser, grönsaker och picklad rödlök.


Eleverna börjar med att spela en Kahoot! https://play.kahoot.it/#/?quizId=d00cf2c4-10a4-4da6-b8c9-d553bd541955

 



Eleverna ska också skriva en argumenterande text om fördelarna (eller nackdelarna) med att att vegetarisk mat. De ska få med:


- Hur och varför kan vegetarisk mat vara klimatsmart?

- Vilka är fördelarna och nackdelarna med vegetarisk mat?

- Vad är det för skillnad på en vegetarisk tallriksmodell och en "allätares" tallriksmodell?


 





Film om hur man skriver en argumenterande text

 https://www.youtube.com/watch?v=FMdnN13APgU



Info på Skolverket om hur man skriver insändare https://www.skolverket.se/download/18.45c3a0221623365b28e1174/1523523581207/insandare-naturvetenskap-teknik-grundskola.pdf


Exempel Från Skolverket om hur en insändare kan se ut

https://www.skolverket.se/download/18.45c3a0221623365b28e1176/1523523607536/insandare-exempeltext-1-9-naturvetenskap-teknik.pdf

   




Detta bildspel gick jag igenom förra gången och som kan vara till hjälp för eleverna att skriva. Även bilderna nedanför kan vara till hjälp.






        


  



Förmågor vi arbetar med

                

Presentation


Hej!
Denna blogg skapades av mig maj 2009. Jag heter Maria Hagblad och undervisar i hem- och konsumentkunskap på Vallaskolan i Sala kommun. Här publicerar jag vad vi gör och olika recept. Sidan har också en mängd användbara länkar.

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

38 besvarade frågor

Tidigare år

Länkar

Hitta recept

Arkiv

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards