Senaste inläggen
Elevuppgift
Beskriv följande ord och begrepp:
Bytesrätt, öppet köp, tillgodokvitto, kvitto, reklamation, konsumentköplagen, sexmånaders regel, avtal, garanti, produktförsäkring, hemförsäkring, ångerrätt, Allmänna reklamationsnämnden (ARN).
Följ gärna denna struktur:
Rubrik (= ordet/begreppet)
Innebär att...
Man har rätt till...
Gäller när...
Tidsperiod...
Annat viktigt att tänka på...
Länk till elevuppgiften:
https://drive.google.com/file/d/0B4mfVsZ_T0A5X1VuWjdUVFhuUHM/view?usp=sharing
Ni kommer senare få en slutuppgift där ni enskilt får besvara frågor/lösa case med hjälp av era anteckningar och internet. Kan ni dessa ord och begrepp kommer det att underlätta för er.
Frågorna kommer vara utformade så att ovanstående ord och begrepp nämns inte.
Ny i Sverige (finns på flera språk)
Dari
Arabiska
Somaliska
Nu arbetar med med att utveckla denna färdighet
Film om bytesrätt, öppet köp, kvitto, reklamation, avtal och ångerrätt.
Mer om bytesrätt:
Svenska: http://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-rattigheter-som-konsument/bytesratt/
Lättläst svenska: http://www.hallakonsument.se/lattlast/bytesratt/
Arabiska: http://www.hallakonsument.se/other-languages/arabiska/-3/
Engelska: http://www.hallakonsument.se/other-languages/english-engelska1/right-to-exchange/
Persiska: http://www.hallakonsument.se/other-languages/persiska/--1/
Observera att man kan få texten uppläst! Gällar alla länkar till Hallå konsument.
Mer om öppet köp:
Svenska: http://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-rattigheter-som-konsument/oppet-kop/
Lättläst svenska:http://www.hallakonsument.se/lattlast/oppet-kop/
Arabiska: http://www.hallakonsument.se/other-languages/arabiska/-4/
Engelska: http://www.hallakonsument.se/other-languages/english-engelska1/option-to-return/
Persiska: http://www.hallakonsument.se/other-languages/persiska/-2/
Mer om kvitto:
Svenska: http://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-rattigheter-som-konsument/kvitto/
Lättläst svenska: http://www.hallakonsument.se/lattlast/kvitto/
Arabiska: http://www.hallakonsument.se/other-languages/arabiska/2/
Engelska: http://www.hallakonsument.se/other-languages/english-engelska1/receipt/
Persiska: http://www.hallakonsument.se/other-languages/persiska/--2/
Mer om reklamera:
Svenska: http://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-rattigheter-som-konsument/reklamera-nar-du-inte-ar-nojd/
Lättläst svenska: http://www.hallakonsument.se/lattlast/reklamera-nar-det-ar-fel-pa-varan-eller-tjansten/
Arabiska: http://www.hallakonsument.se/other-languages/arabiska/-------/
Engelska: http://www.hallakonsument.se/other-languages/english-engelska1/filing-a-complaint-about-a-product-or-service/
Persiska: http://www.hallakonsument.se/other-languages/persiska/--------/
Mer om avtal:
Svenska: http://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-rattigheter-som-konsument/avtal-och-villkor/
Lättläst svenska: http://www.hallakonsument.se/lattlast/avtal/
Arabiska: http://www.hallakonsument.se/other-languages/arabiska/5/
Engelska: http://www.hallakonsument.se/other-languages/english-engelska1/agreements/
Persiska: http://www.hallakonsument.se/other-languages/persiska/4/
Mer om ångerrätt:
Svenska: http://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-rattigheter-som-konsument/angerratt/
Lättläst svenska: http://www.hallakonsument.se/lattlast/angerratt/
Arabiska: http://www.hallakonsument.se/other-languages/arabiska/---1/
Engelska: http://www.hallakonsument.se/other-languages/english-engelska1/cancellation-rights/
Persiska: http://www.hallakonsument.se/other-languages/persiska/-1/
Film om produktförsäkringar och vad hemförsäkring täcker:
Kahoot! om konsumenträtt
https://play.kahoot.it/#/k/6fbd52a6-d4c6-4257-a52a-d1d153b5dc63
Kahoot! om internethandel.
https://play.kahoot.it/#/k/8af8a480-bf62-445c-a655-e27eee79961d
<
Innehåll
Denna lektion handlar om att vara klimatsmart. De får se ett filmklipp "Hur handlar du klimatsmart i mataffären". Eleverna ska förstå varför en del väljer att vara vegetarianer. Att det finns olika anledningar till detta. En viktig anledning är att världen kan försörja sin befolkning i mycket högre grad. De ska också veta vilka vegetabiliska livsmedel man kan ersätta kött/fisk/ägg med.
De lär sig också hur man handlar klimatsmart.
Hantera och lösa praktiska uppgifter
Värdera val och handlingar
Lektionsupplägg
https://www.youtube.com/watch?v=AvZGuulKaK8
Falafel
https://www.youtube.com/watch?v=R0zQdb0u-eU&list=PLsJlS7gPpPV9_J30-KklFSoSCg9aJp-gi&index=11
HK-boken s.225
Förmågor vi arbetar med
Degen till piroger
Hur man bakar ut piroger
Lägg in på Showbie under "Utvärdera arbetsprocess och resultat"
Länk till dokumentet: https://drive.google.com/file/d/1leG3jXXm0KsOdYUrKwGgHIB_-digicZ_/view?usp=sharing
Denna vecka ska ni göra:
Pizza s.281 med Italiensk tomatsås s.273 (1/2 sats)
Pizzasallad s.266 med salladsås s.274
Du ska också ge omdömen om arbetsprocessen och resultatet, se färdighet och betygsmatris nedan. Jag vill att du gör din utvärdering och skickar den till mig genom att besvara detta mail. Efter att ha läst din utvärdering för jag in på betygsmatrisen på SchoolSoft.
Betyg E= enkla omdömen.
Ex. Man ska lägga ner grönsaker och potatis i kokande vatten för då bevaras C-vitamin bäst.
Betyg C = du motiverar ditt omdöme i två steg.
Ex. Man ska lägga ner grönsaker och potatis i kokande vatten för då bevaras C-vitamin bäst. Det beror på att i kokt vatten finns inget syre som förstör C-vitamin.
Betyg A = du motiverar ditt omdöme i flera steg.
Ex. Man ska lägga ner grönsaker och potatis i kokande vatten för då bevaras C-vitamin bäst. Det beror på att i kokt vatten finns inget syre som förstör C-vitamin. Det är smart att tänka på detta eftersom vi behöver C-vitamin för att bilda kroppsvävnader, göra blodkärlen hållbara, ökar motståndskraften mot infektionssjukdomar och för att kunna tillgodogöra oss järnet i maten vi äter.
Frågor att utgå ifrån när du gör denna uppgift:
Anses något av de livsmedel du använder till pizzan ?onyttig? i för stor mängd? Motivera varför!
Vad kostar det att göra en pizza själv? Billigt eller dyrt? Vad jämför du med? Andra hemlagade rätter/färdigköpta i livsmedelsaffär/köpta på pizzerian? Motivera ditt svar!
Vilka andra fördelar finns med att göra sin pizza själv? Tänk utifrån Hälsa och Miljö. Motivera ditt svar!
Att använda ugnen kostar mer i el än att använda plattorna till matlagning. Vad kan man tänka på när man använder ugnen för att minska elkostnaderna? Hur påverkas miljön av en hög elkostnad? Motivera ditt svar!
Arbetade du hygieniskt? Ge exempel. Om du arbetade/inte arbetade hygieniskt: På vilket kan hälsan påverkas? Motivera ditt svar!
Om du arbetade resurssnålt Ge exempel. Om du arbetade resurssnålt/inte resurssnålt: På vilket sätt påverkas ekonomi och miljö av detta? Motivera ditt svar!
1. Saftiga bakverk - med en hemlig ingrediens - Nyhetsmorgon (TV4). Visa början av klippet.
2. Varför är det bra att äta kikärtor och bönor?
500g torkade kikärtor blir 16 dl kokta.
3. Eleverna bakar bröd efter detta recept.
Kikärtsbröd
2 ½ dl ljummet vatten (37°C)
25g jäst
25g rumsvarmt smör eller margarin
eller 2 msk matolja
2 dl kokta kikärtor (kan bytas ut mot vita bönor)
1 tsk salt
1 dl rågmjöl
Vetemjöl
1. Ta fram en plåt med bakplåtspapper.
2. Dela ett jästpaket och ta den ena halvan.
3. Smula ner jästen i en bunke.
4. Tillsätt 2 1/2 dl fingervarmt vatten (37°C).
5. Tillsätt 1 tsk salt.
6. Tillsätt 25g rumsvarmt fett.
7. Tillsätt 2 dl kikärtor (eller vita bönor).
8. Tillsätt 1 dl rågmjöl.
9. Mixa sönder kikärtorna i bunken med en mixerstav.
10. Tillsätt 2 dl vetemjöl. Rör om.
11. Tillsätt vetemjöl lite i taget tills degen släpper bunken.
12. Mjöla bakbordet.
13. Skrapa upp degen på ett mjölat bakbord.
14. Knåda degen i fem minuter tills den är blank och smidig.
15. Kavla sedan ut den till en rektangel ca 30x20 cm.
16. Skär eller sporra sedan 12 trekanter av rektangeln.
17. Pudra eventuellt lite mjöl på degen.
18. Lägg trekanterna på plåten.
19. Sätt på ugnen på 250°C. Detta räcker om man sätter på ugnen 10 min före gräddning.
20. Jäs under bakduk i 40 min.
21. Grädda mitt i ugnen ca 8 min.
22. Bröden är färdiga när de fått lite färg och känns lätta.
23.. Låt bröden svalna på ett galler med bakduk.
4. Eleverna viker en brödpåse.
5. Eleverna spelar Kahoot! "Baka bröd". De gör detta individuellt "Challenge". Länk: https://create.kahoot.it/details/baka-brod/8ad13223-6633-4f5d-95bc-df639dd75e37
6. Eleverna utvärderar dagens arbete.
7. Utvärdera arbetsprocess och resultat.
Se de nominerade på här: https://www.aktavara.org/Pages.aspx?r_id=263250
Se de nominerade via detta klipp från Nyhetsmorgon
Årets matbluff 2018
https://www.aktavara.org/News.aspx?r_id=191068
Se klipp från Nyhetsmorgon där vinnaren/förloraren presenteras här:
Uppgift om miljömärkningar::
https://drive.google.com/file/d/1vJLJJvVfP8YMqJFg2qGYIHgA7JSJJ_RO/view?usp=sharing
Välj Fairtrade eftersom den berör mer så att ert resultat kan påverka även kunskapskrav 8
Exempel från Skolverket på en insändare: https://www.skolverket.se/download/18.45c3a0221623365b28e1176/1523523607536/insandare-exempeltext-1-9-naturvetenskap-teknik.pdf
Filmklipp
Naturskyddsföreningen gällande EKO:
Nyhetsmorgon:
Allmänt om olika märkningar:
https://www.youtube.com/watch?v=_UYXxdzfzoI
Fairtrade:
https://www.youtube.com/watch?v=7_uxrtQAvt8
https://www.youtube.com/watch?v=8UylJC5wmMk
https://www.youtube.com/watch?v=C_OdSiUECx8
KRAV: https://www.youtube.com/watch?v=JE2kGkJNZGw
https://www.youtube.com/watch?v=blX4cD_rTVY
https://www.youtube.com/watch?v=o-RMS7oZIK0
https://www.youtube.com/watch?v=H-avEik5jLs
MSC: https://www.youtube.com/watch?v=eygvfwFSVrI
Hållbar utveckling på 1,5 minut: https://www.youtube.com/watch?v=n80-cVbZmFE
Hållbar utveckling: https://www.youtube.com/watch?v=q6HiExRUcsw