Senaste inläggen

Av Maria - 4 maj 2020 08:00

 

1. Ni ska följa detta recept (från "Vår kokbok") men ni ska ta 2/3 av ingredienser.

 

 

 

Smörj er form noggrannt! Ni ser om ni har gjort det genom att se om ströbrödet fastnar. Om inte - gör om och gör rätt!



 

Vispa ägg och socker pösigt med hjälp av elvispen. Sockerkristallerna ska ha löst upp sig.



 

Blanda mjöl och bakpulver i en separat bägare/skål. Sikta gärna genom en trådsil då ni rör ner mjölblandningen.



 

Rör gärna med en slickepott.



 

Stjälp upp tårtbotten på en tallrik.


 

Låt tårtbotten svalna under bakduk. Skriv namn och klass på en lapp.



Tårtbottnarna ska frysas in till ett senare lektionstillfälle. 




2. Ni ska fortsätta med uppgiften om specialkoster som finns på showbie.




Av Maria - 16 april 2020 11:55

 

Rårakor



Serveras med bacon och lingonsylt alternativt med lite gräddfilssås.

Av Maria - 30 mars 2020 08:11




      

Av Maria - 16 mars 2020 06:15

Lektionen startar med att jag visar ett bildspel som jag  gjort om vegetarisk mat och vilka vinster man får av att äta vegetariskt.


 


De får också se filmen från naturskyddsföreningen "Handla klimatsmart"


Eleverna lagar falafel. Falafel gör man av kikärtor.


 

  


Mitt goda råd är att inte mixa kikärterna så länge utan gärna ha lite grovt mixat.

             



Till detta får de koka bulgur

   

eller så ugnrostar de grönsaker/rotfrukter/potatisklyftor.

 


     

De kan också göra en sås med matlagningsyoghurt  samt ha en sallad till sina falafel.


 

Av Maria - 7 mars 2020 10:15

Energisnål matlagning med billiga baslivsmedel

ONE-PAN PASTA

Denna rätt är skapad av matlagningsikonen Marta Stewart http://www.marthastewart.com/978784/one-pan-pasta

 och i USA kallas den One-Pan Pasta. Fördelen med denna rätt är att allt lagas i ett kokkärl (stekpanna eller kastrull). 

Även Go´kvälls matlagningskock Susanne Jonsson gjorde denna rätt http://www.svt.se/recept/9-minuters-pasta. Jag blev inspirerad och gjort om receptet lite så att det utgår från billiga baslivsmedel som man kan ha hemma. Jag har valt konserverade tomater istället för färska körsbärstomater. 

 




  

 



Utifrån detta recept kan eleverna lätt skapa sin eget recept. Man kan variera ingredienser efter vad man har hemma - olika pastasorter, kryddor och olika grönsaker.

 

Länk till receptet: https://drive.google.com/file/d/1Seu2JzPwk2zC8igMkErSPditm59dyzOF/view?usp=sharing

 

Av Maria - 10 februari 2020 17:00

Eleverna svarar på denna enkät om mat och hälsa

 


Genomgång av svaren i enkäten. 




Hur äter ungdomar i Sverige?  Visa dessa filmklipp.

.https://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad-och-matvanor/matvanor---undersokningar/riksmaten-ungdom


 

Livsmedelsverket kostrekommendationer 


  • Ät grönare.
  • Ät lagom mycket.
  • Rör på dig minst 30 min varje dag.

    Öka:
  • Grönsaker och baljväxter, minst 500 gram/dag.
  • Frukt och bär.
  • Fisk och skaldjur, 2-3 gånger/vecka.
  • Nötter och frön.

    Byt ut
  • Spannmålsprodukter av vitt/siktat mjöl mot spannmålsprodukter av fullkorn.
  • Smör, smörbaserade matfetter mot vegetabiliska oljor, oljebaserade matfetter.
  • Feta mejeriprodukter mot magra mejeriprodukter.

    Begränsa
  • Charkprodukter och rött kött, högst 500 gram/vecka.
  • Drycker och livsmedel med tillsatt socker.
  • Salt.
  • Alkohol.




Två bra genvägar: 
Nyckelhålet. 

https://www.livsmedelsverket.se/globalassets/publikationsdatabas/broschyrer/nyckelhalet_broschyr_webb.pdf

 




Tallriksmodellen.
https://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad-och-matvanor/tallriksmodellen





https://app.studi.se/l/matvanor. 4:41 min

 



https://app.studi.se/l/naeringsaemnen. 4:39 min



https://app.studi.se/l/undernaering-och-fetma  4:32 min

 


  




Fysisk aktivitet för barn och unga  – rekommendationer från Folkhälsomyndigheten:

  • vara fysiskt aktiva i mer än 60 minuter om dagen
  • ägna sig åt pulshöjande aktiviteter minst tre gånger i veckan
  • minst tre gånger i veckan ägna sig åt aktiviteter som belastar skelett och muskulatur




Eleverna gör ”Matvanekollens snabbtest” 

 

http://www7.slv.se/Matvanekollen/undersokning/publikundersokningstartsida

Eleverna kopierar sitt resultat. Vad behöver de ändra på? Eleverna skriver. Resultatet som de kopierar och vad de behöver de ändra på lägger de in på Showbie.




Ge exempel på en dags måltider från kostrekommendationer samt ditt eget resultat/behov. Skriv och rita upp. Skriv även vilken typ av livsmedel du väljer och vad du undviker. Lägg in det du skriver på Showbie.





Kahoot om mat och hälsa. 10 min

https://create.kahoot.it/details/mat-och-halsa/f20703f3-f881-4f72-9890-fa4ef3695c87

 


Visa detta klipp om energidrycker:   5min

https://www.youtube.com/watch?v=8ZDlE6o-Aac

 


Presentation


Hej!
Denna blogg skapades av mig maj 2009. Jag heter Maria Hagblad och undervisar i hem- och konsumentkunskap på Vallaskolan i Sala kommun. Här publicerar jag vad vi gör och olika recept. Sidan har också en mängd användbara länkar.

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

38 besvarade frågor

Tidigare år

Länkar

Hitta recept

Arkiv

Besöksstatistik

Gästbok


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se