Senaste inläggen

Av Maria - 23 augusti 2019 04:41

 

 

Innehåll

Denna lektion är tänkt att starta upp undervisningen i hem- och konsumentkunskap under högstadiet. Alla elever har haft undervisning i ämnet på mellanstadiet men det är alltid bra att starta upp med olika grunder i köket. Här går man igenom redskap och metoder som kan förekomma i ett kök. För att arbetet ska fungera behöver eleverna förstå ord och begrepp som kan förekomma i ett kök. Recept kan vara svåra ur flera aspekter, eftersom det krävs att man följer dem i en viss ordning och att man förstår vad orden betyder.


Förmågor att utveckla

 

Planera och tillaga måltider

-               Eleverna steker squashbiffar

 

Hantera och lösa praktiska uppgifter

-               Redskap och metoder.

-               Läsa recept.

-               Arbeta hygieniskt och resurssnålt.

 

Värdera val och handlingar

-               Ord och begrepp.

-               Utvärdering av arbetsprocess och resultat (Showbe) utifrån hälsa, ekonomi och miljö

 

Lektionsupplägg

1. Presentation av lärare, ämne och lokaler.

 

2. Visa pedagogisk planering

https://drive.google.com/file/d/0B4mfVsZ_T0A5bGZsUFpvS0dmMmc/view?usp=sharing



3. Visa kunskapskraven

https://drive.google.com/file/d/0B4mfVsZ_T0A5M3hUSjVZaWoxNkk/view?usp=sharing

https://drive.google.com/file/d/0B4mfVsZ_T0A5ZmhpM05hcklwUE0/view?usp=sharing



4. Visa lektionsplanering som är uppdelad utifrån vilka förmågor ska ska utvecklas.

https://drive.google.com/file/d/0B4mfVsZ_T0A5SVdsVG94bHBRVVE/view?usp=sharing



5. Visa denna film som en introduktion till ämnet:

https://youtu.be/FdjW7DvQWLM



6. Redskap i köket. Det finns många saker i ett kök som är bra att känna till vid namn. Det kan annars vara svårt att följa ett recept eller en instruktion. Det kan också bli svårt att fråga var något finns om man inte vet vad redskapet heter. Visa denna bild:

https://goo.gl/photos/c722z3S3Z7ekg7Nb7



7. Det finns också en film som visar vad allt heter:

https://youtu.be/Yf_khoOJtYU



8. Gruppindelning. Lärare bestämmer grupperna.



9. Hur följer man ett recept? Visa en bild på ett recept:

https://goo.gl/photos/nM6RmUXaJaBs6mtW8



10. Uppgift i köket: Steka squashbiffar.


Recept:

http://hemkunskapen.bloggplatsen.se/2019/08/19/11623509-squashbiffar-4st/



11. Äta squashbiffarna.

 


12. Undanplock och disk.



13. Utvärdering i Showbie.


  • Beskriv hur du upplevde lektionen?
  • Beskriv vad som var lätt och vad som svårt.
  • Vilka fördelar och nackdelar har dagens måltid utifrån hälsa, ekonomi och miljö.
  • Hur skulle du förbättra måltiden så att den blev bättre utifrån hälsa, ekonomi och miljö?




Av Maria - 21 augusti 2019 06:30

 


Squashmuffins

 

Det här behöver man:

  • 2 ägg
  • 3/4 dl farinsocker
  • 2 dl finriven squash (skala och kärna ur först)
  • 1 dl fil
  • 1/2 tsk malen anis
  • 1/2-1 tsk kanel
  • 1 krm salt
  • 3 dl vetemjöl
  • 2 tsk bakpulver
  • 50g margarin = 1/2 dl flytande margarin. (Flytande margarin behöver inte smältas).
  • 1/2 dl solrosfrö

Se nedan hur man gör squashmuffins

Av Maria - 20 augusti 2019 09:15

     

Av Maria - 20 augusti 2019 09:12

 

Av Maria - 20 augusti 2019 09:00

Ekebyskolan och Vallaskolan har nu en gemensam rektor och organisation. Rektor Heter Nicklas Ridström. Vi startar upp schemabrytande och lika inom vår organisation.


Med eleverna i åk 9 fokuserar vi på en bra grund inför utvecklingssamtal och framtid.


 


Vi ska också utse par som sitter med varandra. Vi gör som tidigare; två personer som klassen har förtroende för gör en lista som godkänns av oss mentorer. Den kan komma att ändras om det inte skulle fungera.


 

   



    


 


                   




Så här ser deras uppgifter ut:

     



   https://sli.se/apps/sli/prodinfo.php?db=17&article=U104613-03 


 

             

 


                           





Av Maria - 16 augusti 2019 13:00

 

 

Innehåll

Denna lektion är tänkt att starta upp undervisningen i hem- och konsumentkunskap under högstadiet. Alla elever har haft undervisning i ämnet på mellanstadiet men det är alltid bra att starta upp med olika grunder i köket. Här går man igenom redskap och metoder som kan förekomma i ett kök. För att arbetet ska fungera behöver eleverna förstå ord och begrepp som kan förekomma i ett kök. Recept kan vara svåra ur flera aspekter, eftersom det krävs att man följer dem i en viss ordning och att man förstår vad orden betyder.


Förmågor att utveckla

 

Planera och tillaga måltider

-               Eleverna bakar ett enkelt stekpannebröd.

 

Hantera och lösa praktiska uppgifter

-               Redskap och metoder.

-               Läsa recept.

-               Arbeta hygieniskt och resurssnålt.

 

Värdera val och handlingar

-               Ord och begrepp.

-               Utvärdering av arbetsprocess och resultat i form av tex. Två stjärnor och en önskan.

 

Lektionsupplägg

1. Presentation av lärare, ämne och lokaler.

2. Visa pedagogisk planering

https://drive.google.com/file/d/0B4mfVsZ_T0A5bGZsUFpvS0dmMmc/view?usp=sharing


3. Visa kunskapskraven

https://drive.google.com/file/d/0B4mfVsZ_T0A5M3hUSjVZaWoxNkk/view?usp=sharing

https://drive.google.com/file/d/0B4mfVsZ_T0A5ZmhpM05hcklwUE0/view?usp=sharing


4. Visa lektionsplanering som är uppdelad utifrån vilka förmågor ska ska utvecklas.

https://drive.google.com/file/d/0B4mfVsZ_T0A5SVdsVG94bHBRVVE/view?usp=sharing


5. Visa denna film som en introduktion till ämnet:

https://youtu.be/FdjW7DvQWLM


6. Redskap i köket. Det finns många saker i ett kök som är bra att känna till vid namn. Det kan annars vara svårt att följa ett recept eller en instruktion. Det kan också bli svårt att fråga var något finns om man inte vet vad redskapet heter. Visa denna bild:

https://goo.gl/photos/c722z3S3Z7ekg7Nb7


7. Det finns också en film som visar vad allt heter:

https://youtu.be/Yf_khoOJtYU


8. Gruppindelning. Lärare bestämmer grupperna.


9. Hur följer man ett recept? Visa en bild på ett recept:

https://goo.gl/photos/nM6RmUXaJaBs6mtW8


10. Uppgift i köket: Baka stekpannebröd. Eleverna får receptet i form av ett ”blädderrecept”, med en instruktion per sida. Detta för att se hur ett recept är uppbyggt.


Receptfilm

https://www.youtube.com/watch?v=p0Lj0XpuQTM


11. Liten måltid med bröd, smör och ost. Te att dricka.


12. Undanplock och disk.


13. Utvärdering i form av två stjärnor och en önskan.




Av Maria - 10 juni 2019 21:15





Spartips från Gotland.se
Så här kan du hjälpa till att spara vatten

  • En tio minuters dusch om dagen kostar cirka 2 000 kronor per år. Med ett snålspolande duschhandtag kan du halvera vattenmängden och kostnaden.
  •  Installera snålspolande kranar och duschmunstycken. Stäng av duschen när du masserar in schampo och balsam i håret.
  • Duscha kort istället för att bada.
  • Laga onödiga läckor, exempelvis en droppande kran eller en rinnande toalett. Står kranen och droppar ett helt år slösar du nästan 9 000 liter vatten. Det motsvarar 270 kronor i vatten- och avloppskostnad, plus 440 kronor för uppvärmningen om det är varmvatten som droppar.
  • Installera snålspolande toaletter.
  • Har du en äldre toalettstol? Lägg en tegelsten eller två i vattentanken så går det åt mindre vatten vid spolning.
  • Fyll disk- och tvättmaskiner innan du kör dem. Använd kortprogram.
  • Diska inte under rinnande vatten. Använd diskpropp eller balja. Skölj i kallt vatten.
  • Stäng av kranen när du borstar tänderna. Använd gärna en tandborstmugg.
  • Fyll en kanna vatten och ställ i kylen så har du kallt vatten istället för att spola ur kranen tills det blir kallt.
  • Samla regnvatten i tunnor eller damm. Det vattnet är dessutom syrerikare än kranvatten.
  • Du som använder vatten på jobbet: diskutera hur ni kan använda vattnet smart på arbetsplatsen.
  • Det går åt en del vatten till att skölja förpackningar som ska återvinnas, till exempel yoghurtpaket. Om du diskar för hand; använd diskvattnet som blir över för att skölja ur förpackningar. Du kan också klippa upp kladdiga förpackningar och torka ur med ett torkpapper/hushållspapper i stället för att skölja med vatten.


Kahoot! https://create.kahoot.it/details/0ef00161-8dbf-4eb5-b601-9a7a63d9fea5

 



Av Maria - 2 juni 2019 21:15

 

Vi arbetar med specialkoster och anpassningar. Eleverna bakar maränger antingen med äggvita eller med kikärtsspad. Kikärtsspad är ett alternativ till ägg för de som är allergiska mot ägg eller som är veganer. Det vara bra att känna till att man kan använda denna "restprodukt" som annars bara skulle slängas.


Om man vill koka kikärts/bönspad själv så finner man metoden här: http://www.vegoparadiset.se/gor-din-egen-aquafaba-kikartor-och-kikartsspad/ 


Vätskan kallas också aquafaba. Att använda aquafaba är en relativt nytt. Så sent som 2014 sägs det att en fransk kock experimenterade med spad från konserverade grönsaker i jakten på ett äggsubstitut. Nyheten spred sig sedan via bloggar och YouTube och veganer världen över hurrade.


Man kan också använda aquafaba exempelvis till mousse, kakor, majonäs .



Till de vanliga marängerna använder vi äggvitan som blev över från förra lektionen. 


_________________________________________________________________________________________________


Hälften av köken bakar med äggvita och de andra köken med kikärtsspad. Marängerna delas upp så att alla får smaka av båda sorter.


Resten av lektionen så städar vi. 


_______________________________________________________________________________

 

 

Lite fakta om fytinsyra: https://www.landleyskok.se/tips-trix/bonor 

 

_______________________________________________________________________________

 

 

Maränger 20 st (recept hämtat från ICA men lite omgjort https://www.ica.se/recept/maranger-grundrecept-722154/ med hjälp av klippet nedan).

 


Gör så här:


1. Sätt ugnen på 100°C Varmluft (eller 100°C på över/undervärme).


2. Vispa 50g äggvita/kikärtsspad med elvisp i en rostfri bunke tillsammans med ½ krm ättikssprit, ca    2 minuter på hög hastighet.


Använd en bunke i glas eller rostfritt stål – det är viktigt att det inte kommer något fett i marängen. Då kommer den inte bli fast. I bunkar som är gjorda av plast är risken stor att det sitter kvar fett även efter man diskat den.


Starta timer


3. Tillsätt väldigt lite i taget 45g strösocker och vispa på hög hastighet till en fast maräng, ca 4 minuter.


Starta timer


4. Sikta ner 30g florsockret i marängen och vänd försiktigt ner det med en slickepott.


5. Spritsa eller klicka ca 20 små maränger på bakpappersklädd plåt.


6. Vid varmluft: Obs! Här går det att grädda flera plåtar i ugnen samtidigt. Grädda ca 1 timme.


Starta timer


7. Vid över/undervärme: Obs! Grädda en plåt i taget i 1 timme.


Starta timer




Presentation


Hej!
Denna blogg skapades av mig maj 2009. Jag heter Maria Hagblad och undervisar i hem- och konsumentkunskap på Vallaskolan i Sala kommun. Här publicerar jag vad vi gör och olika recept. Sidan har också en mängd användbara länkar.

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

38 besvarade frågor

Tidigare år

Länkar

Hitta recept

Arkiv

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards