Senaste inläggen

Av Maria - 6 januari 2019 10:15

    
 
Under lektionen ska eleverna efterhand göra dessa uppgifter
 
 
 
 
_________________________________________________________________________________________________ 
 
1.Föreläsning om tvättmaskinens betydelse med Hans Rosling.
 Här kan det vara viktigt att presentera vem Hans Rosling var
 
 
 _________________________________________________________________________________________________
 
 
2. Film/bildvisning om hur tvättade man förr. http://youtu.be/WjAGyJMc3js
 
    Här under kategori tvätt finns bilder och annat från förr: http://hemkunskapen.bloggplatsen.se/kategori/66614-tvatt/
 
 
Tvättstuga i gamla Stockholm
 
 
 
 
 
Tvättstuga från förr
 
 
 
 
 
 Hänga tvätt
 
 
 
_________________________________________________________________________________________________ 
 
 
3.Tvätt i tvättstuga samt tvättinrättningar .
 
 
 
 
Magdalena Ribbings etikettskola gällande tvättstuga
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 _________________________________________________________________________________________________
 
 
4.Bildspel om tvätt  
 
 
Länk till bildspelet
 
Bilspelet är gammalt men fungerar som stöd vid föreläsningen. Detta märks gällande mängden tvättmedel som ska doseras. Här ser man hur produktutvecklingen gått framåt genom att koncentrera tvättmedel. Bra för att det tar mindre plats vid transporter och vi slipper bära hem onödigt många kilo.
 
 
_________________________________________________________________________________________________
 
 
5. Doseringstabell
 
 
 
 
_________________________________________________________________________________________________
 
 
 
6.Test av tvättmedel:
   
 
 
 _________________________________________________________________________________________________
 
 
 
 
 
 
 _________________________________________________________________________________________________
 
 
 

8. Tvättskolan - Nyhetsmorgon TV4


https://www.youtube.com/watch?v=vY6s-z7zjhQ  7,51 min




https://www.youtube.com/watch?v=bD3pC_ELQcI. 7,29 min




_________________________________________________________________________________________________
 
 
 
 
9.  Film från Vattenfall hur man tvättar energisnålt. 1,30 min.
 
 
 
 _________________________________________________________________________________________________
 
 
 
 
10. Jämförpriser. 
 
 
 
_________________________________________________________________________________________________
 
 
 
 
_________________________________________________________________________________________________
 
 
 
12. Elevspel - Tvättsymboler
 
 
_________________________________________________________________________________________________
 
 

Av Maria - 17 december 2018 08:15

Idag ska ni baka saffransbröd.


Följ receptet på sid 297 (eller filmen) till första jäsning men tillsätt även 1 paket saffran (mortla först med lite socker) i degspadet.


 


Baka ut som fyllda bullar (socker och smör) eller som lussekatter. Se film nedan


 


Man kan också göra släta bullar som man gräddar openslade. Efter gräddning så penslar man med smält smör och doppar i strösocker.

Av Maria - 15 december 2018 08:52

Jag har skrvit en lärarhandledning på uppdrag för förlaget Natur & Kultur. Boken kom ut 2017. 

      

     




Boken finns att köpa från:

Natur & Kultur

samt

 



Boken ingår i PREST-serien.

   

Av Maria - 23 november 2018 07:00

 


Näringsämnen

 


Näringslära presentation

https://www.youtube.com/watch?v=uq0_IyeVxcI&t=28s      6,41


Sara Sundbergs presentation gällande näringslära

  1. https://www.youtube.com/watch?v=WPoYbJgBRS4.   10,04



2. https://www.youtube.com/watch?v=laXEKiyfaB4.   13,04

Kostråd

https://www.youtube.com/watch?v=EBy8CmaAmVM.   8,36



Kahoot! Om tallriksmodellen

https://play.kahoot.it/#/?quizId=269733ab-e323-4226-a85d-0f6b98d069b8


Kahoot! Mat och hälsa (näringslära)

https://play.kahoot.it/#/?quizId=c8a47d04-18f5-4504-9eca-9fb45f2b4e26



https://create.kahoot.it/details/mat-halsa-naringslara/c8a47d04-18f5-4504-9eca-9fb45f2b4e26




Matlagningsprov


Eleverna delas in i två grupper som avgör vilken vecka de ska tillaga maten respektive kamratbedöma. Alla ska dock vara redo att tillaga första gången beroende på om elever är sjuka.


Matlagningsprovet arbetar eleverna med individuellt. Hälften av eleverna lagar mat ena gången och den andra hälften kamratbedömer och sedan tvärtom. De som inte lagar mat blir bjudna av de som lagar.


Eleverna ska planera,  motivera sina val och tillaga utifrån följande. 

  


Länk till elevernas dokument:

https://drive.google.com/file/d/1Ulz2plZB5KuE4EJzYQH7JnkIy4pM111S/view?usp=sharing

https://drive.google.com/file/d/19mOZcCWVM-GeWkY43tN_p7nCUPXMkx7R/view?usp=sharing



Elevernas uppgift utifrån Hälsa, ekonomi och miljö är att välja och motivera varför ex. baljväxter har en lägre klimatpåverkan än kött. Finns det kött som har lägre klimatutsläpp än andra och varför etc. Här är deras uppgift att ta reda på fakta som stöder deras resonemang och att få med detta i sin text. Samma gäller hälsa och ekonomi. Påstår man något ska man motivera hur det kommer sig samt konsekvenser av våra val.

  

  


Köttbullar



Vegetariskt alternativ till köttbullar



Köttbullar med mindra mängd köttfärs



  


Koka potatis och grönsaker





Koka pasta




Koka ris med tillägget att man ska skölj riset noga. 




Vår goda sås



  





Kamratbedömning


Eleverna får ett undersökningsområde. Det kan vara tex. resurshushållning, kontaminering, källsortering.



Frågeformulär att följa vid undersökning/ kamratbedömning 

Skriv på ipad och skicka till Maria när du är klar 

  1. Vilket var ordet/undersökningsområdet du blev tilldelad? 

  2. Vad betyder ordet/undersökningsområdet? Var hittade du den förklaringen? 

  3. Hur kan man arbeta praktiskt i köket med ditt undersökningsområde? 

  4. När du var inne i köket och tittade när dina klasskamrater arbetade, tyckte du då att de tänkte på det område du undersökte när de arbetade? 

  5. Vad tyckte du att dina klasskamrater gjorde som tydde på att de var medvetna om ditt undersökningsområde under deras arbete? 

  6. Vad tyckte du att dina klasskamrater gjorde som tydde på att de var omedvetna om ditt undersökningsområde under deras arbete? Vad var det som de gjorde som du skulle vilja ändra på och varför? 

  7. Varför tycker du att det är viktigt att tänka på ditt undersökningsområde? 




    Kunskapskrav som eleverna arbetar med under matlagningsprov och kamratbedömning.



                      


Sex enkla tips för att undvika matförgiftning

Presentation


Hej!
Denna blogg skapades av mig maj 2009. Jag heter Maria Hagblad och undervisar i hem- och konsumentkunskap på Vallaskolan i Sala kommun. Här publicerar jag vad vi gör och olika recept. Sidan har också en mängd användbara länkar.

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

38 besvarade frågor

Länkar

Hitta recept

Arkiv

Besöksstatistik

Gästbok


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se