Senaste inläggen
Denna lektion är tänkt att starta upp undervisningen i hem- och konsumentkunskap under högstadiet. Alla elever har haft undervisning i ämnet på mellanstadiet men det är alltid bra att starta upp med olika grunder i köket. Här går man igenom redskap och metoder som kan förekomma i ett kök. För att arbetet ska fungera behöver eleverna förstå ord och begrepp som kan förekomma i ett kök. Recept kan vara svåra ur flera aspekter, eftersom det krävs att man följer dem i en viss ordning och att man förstår vad orden betyder.
- Eleverna steker squashbiffar
- Redskap och metoder.
- Läsa recept.
- Arbeta hygieniskt och resurssnålt.
- Ord och begrepp.
- Utvärdering av arbetsprocess och resultat (Showbe) utifrån hälsa, ekonomi och miljö
https://drive.google.com/file/d/0B4mfVsZ_T0A5bGZsUFpvS0dmMmc/view?usp=sharing
3. Visa kunskapskraven
https://drive.google.com/file/d/0B4mfVsZ_T0A5M3hUSjVZaWoxNkk/view?usp=sharing
https://drive.google.com/file/d/0B4mfVsZ_T0A5ZmhpM05hcklwUE0/view?usp=sharing
4. Visa lektionsplanering som är uppdelad utifrån vilka förmågor ska ska utvecklas.
https://drive.google.com/file/d/0B4mfVsZ_T0A5SVdsVG94bHBRVVE/view?usp=sharing
5. Visa denna film som en introduktion till ämnet:
6. Redskap i köket. Det finns många saker i ett kök som är bra att känna till vid namn. Det kan annars vara svårt att följa ett recept eller en instruktion. Det kan också bli svårt att fråga var något finns om man inte vet vad redskapet heter. Visa denna bild:
https://goo.gl/photos/c722z3S3Z7ekg7Nb7
7. Det finns också en film som visar vad allt heter:
8. Gruppindelning. Lärare bestämmer grupperna.
9. Hur följer man ett recept? Visa en bild på ett recept:
https://goo.gl/photos/nM6RmUXaJaBs6mtW8
10. Uppgift i köket: Steka squashbiffar.
Recept:
http://hemkunskapen.bloggplatsen.se/2019/08/19/11623509-squashbiffar-4st/
11. Äta squashbiffarna.
12. Undanplock och disk.
13. Utvärdering i Showbie.
Squashmuffins
Det här behöver man:
Se nedan hur man gör squashmuffins
Ekebyskolan och Vallaskolan har nu en gemensam rektor och organisation. Rektor Heter Nicklas Ridström. Vi startar upp schemabrytande och lika inom vår organisation.
Med eleverna i åk 9 fokuserar vi på en bra grund inför utvecklingssamtal och framtid.
Vi ska också utse par som sitter med varandra. Vi gör som tidigare; två personer som klassen har förtroende för gör en lista som godkänns av oss mentorer. Den kan komma att ändras om det inte skulle fungera.
Så här ser deras uppgifter ut:
https://sli.se/apps/sli/prodinfo.php?db=17&article=U104613-03
Denna lektion är tänkt att starta upp undervisningen i hem- och konsumentkunskap under högstadiet. Alla elever har haft undervisning i ämnet på mellanstadiet men det är alltid bra att starta upp med olika grunder i köket. Här går man igenom redskap och metoder som kan förekomma i ett kök. För att arbetet ska fungera behöver eleverna förstå ord och begrepp som kan förekomma i ett kök. Recept kan vara svåra ur flera aspekter, eftersom det krävs att man följer dem i en viss ordning och att man förstår vad orden betyder.
- Eleverna bakar ett enkelt stekpannebröd.
- Redskap och metoder.
- Läsa recept.
- Arbeta hygieniskt och resurssnålt.
- Ord och begrepp.
- Utvärdering av arbetsprocess och resultat i form av tex. Två stjärnor och en önskan.
https://drive.google.com/file/d/0B4mfVsZ_T0A5bGZsUFpvS0dmMmc/view?usp=sharing
3. Visa kunskapskraven
https://drive.google.com/file/d/0B4mfVsZ_T0A5M3hUSjVZaWoxNkk/view?usp=sharing
https://drive.google.com/file/d/0B4mfVsZ_T0A5ZmhpM05hcklwUE0/view?usp=sharing
4. Visa lektionsplanering som är uppdelad utifrån vilka förmågor ska ska utvecklas.
https://drive.google.com/file/d/0B4mfVsZ_T0A5SVdsVG94bHBRVVE/view?usp=sharing
5. Visa denna film som en introduktion till ämnet:
6. Redskap i köket. Det finns många saker i ett kök som är bra att känna till vid namn. Det kan annars vara svårt att följa ett recept eller en instruktion. Det kan också bli svårt att fråga var något finns om man inte vet vad redskapet heter. Visa denna bild:
https://goo.gl/photos/c722z3S3Z7ekg7Nb7
7. Det finns också en film som visar vad allt heter:
8. Gruppindelning. Lärare bestämmer grupperna.
9. Hur följer man ett recept? Visa en bild på ett recept:
https://goo.gl/photos/nM6RmUXaJaBs6mtW8
10. Uppgift i köket: Baka stekpannebröd. Eleverna får receptet i form av ett ”blädderrecept”, med en instruktion per sida. Detta för att se hur ett recept är uppbyggt.
Receptfilm
https://www.youtube.com/watch?v=p0Lj0XpuQTM
11. Liten måltid med bröd, smör och ost. Te att dricka.
12. Undanplock och disk.
13. Utvärdering i form av två stjärnor och en önskan.
Spartips från Gotland.se
Så här kan du hjälpa till att spara vatten
Kahoot! https://create.kahoot.it/details/0ef00161-8dbf-4eb5-b601-9a7a63d9fea5
Vi arbetar med specialkoster och anpassningar. Eleverna bakar maränger antingen med äggvita eller med kikärtsspad. Kikärtsspad är ett alternativ till ägg för de som är allergiska mot ägg eller som är veganer. Det vara bra att känna till att man kan använda denna "restprodukt" som annars bara skulle slängas.
Om man vill koka kikärts/bönspad själv så finner man metoden här: http://www.vegoparadiset.se/gor-din-egen-aquafaba-kikartor-och-kikartsspad/
Vätskan kallas också aquafaba. Att använda aquafaba är en relativt nytt. Så sent som 2014 sägs det att en fransk kock experimenterade med spad från konserverade grönsaker i jakten på ett äggsubstitut. Nyheten spred sig sedan via bloggar och YouTube och veganer världen över hurrade.
Man kan också använda aquafaba exempelvis till mousse, kakor, majonäs .
Till de vanliga marängerna använder vi äggvitan som blev över från förra lektionen.
_________________________________________________________________________________________________
Hälften av köken bakar med äggvita och de andra köken med kikärtsspad. Marängerna delas upp så att alla får smaka av båda sorter.
Resten av lektionen så städar vi.
_______________________________________________________________________________
Lite fakta om fytinsyra: https://www.landleyskok.se/tips-trix/bonor
_______________________________________________________________________________
Maränger 20 st (recept hämtat från ICA men lite omgjort https://www.ica.se/recept/maranger-grundrecept-722154/ med hjälp av klippet nedan).
Gör så här:
1. Sätt ugnen på 100°C Varmluft (eller 100°C på över/undervärme).
2. Vispa 50g äggvita/kikärtsspad med elvisp i en rostfri bunke tillsammans med ½ krm ättikssprit, ca 2 minuter på hög hastighet.
Använd en bunke i glas eller rostfritt stål – det är viktigt att det inte kommer något fett i marängen. Då kommer den inte bli fast. I bunkar som är gjorda av plast är risken stor att det sitter kvar fett även efter man diskat den.
Starta timer
3. Tillsätt väldigt lite i taget 45g strösocker och vispa på hög hastighet till en fast maräng, ca 4 minuter.
Starta timer
4. Sikta ner 30g florsockret i marängen och vänd försiktigt ner det med en slickepott.
5. Spritsa eller klicka ca 20 små maränger på bakpappersklädd plåt.
6. Vid varmluft: Obs! Här går det att grädda flera plåtar i ugnen samtidigt. Grädda ca 1 timme.
Starta timer
7. Vid över/undervärme: Obs! Grädda en plåt i taget i 1 timme.
Starta timer