Senaste inläggen

Av Maria - 6 september 2018 12:09
Av Maria - 6 september 2018 09:07

1. Saftkräm






2. Äppelkräm. Jag demostrerar hur man gör.



3. Måltid 




4. Vad gör vi nästa gång?


Ni ska lägga upp maten enligt tallriksmodellen.

     



.




     

    

    

  

                 

  

 

 

 

Redskap till att pressa potatisen - potatispress.

 

 



   

  

 

       



5. Kahoot! om fet fisk



6. Exitticket

 

Av Maria - 30 augusti 2018 07:55

1. Presentation av:

     - Lärare

     - Elever

     - Lokaler

     - Ämne




 





2. 

 




3. Smulpaj med äpple




4. Äta



5. Utvärdering.

   

Av Maria - 29 augusti 2018 12:49

Handtvättfilm

https://www.youtube.com/watch?v=318Mp3SXGfg&app=desktop


Diska

 

 


     


Utvärdering

Av Maria - 28 augusti 2018 16:04

Första timmen arbetar ni med detta:


Vad är grejen med privatekonomi?

Presentation av Mattias Axelsson 11 min https://www.youtube.com/watch?v=zXKlPrxFVbM&feature=youtu.be


Kahoot! om privatekonomi

https://create.kahoot.it/details/privatekonomi/82b1f8f6-3682-4b1e-8bc3-c7abee396dad


Indelning i grupper


Gruppuppgift om privatekonomi

https://drive.google.com/file/d/0B4mfVsZ_T0A5TzdlQTdtT1JSXzQ/view?usp=sharing




Andra timmen får ni tillaga:


Smulpaj med äpple

https://www.youtube.com/watch?v=ymCsOpfWOSs

Av Maria - 14 maj 2018 14:43

Genomförande

Ni ska arbeta i grupp om tvätt. Redovisa gör ni genom att spela in en film. Filmen ska sedan visas för era klasskamrater i syfte att alla ska lära sig så mycket som möjligt om hur man hanterar sin tvätt och konsekvenserna av de val man gör i samband med hanteringen utifrån perspektiven hälsa, ekonomi och miljö. 



Filmredovisningen ska innehålla följande resonemang:

  • Hälsa. Hur påverkas individen, samhället och det globala gällande hälsa av de val vi gör i samband med hantering av tvätt?
  • Ekonomi. Hur påverkas individen, samhället och det globala gällande ekonomi av de val vi gör i samband med hantering av tvätt?
  • Miljö. Hur påverkas individen, samhället och det globala gällande miljö av de val vi gör i samband med hantering av tvätt?

 

Tidsplanering

Lektion 1: Hitta information och spela in er redovisning.

Lektion 2: Vi tittar på alla filmerna.



Gruppstorlek 2-3 personer.

 

Andra ramfaktorer

  • Ni ska använda de ord/begrepp som ni tilldelas.
  • Källor ska anges.
  • Filmen ska vara högst 5 min.
  • Inga ansikten får synas.
  • Filmen ska publiceras på YouTube.

Områden (ni blir tilldelade ett)

  1. Förarbete av tvätt.
  2. Att tvätta.
  3. Efterarbete av tvätt. 

Dessa förmågor ska ni arbeta med

       

 




Vid redovisningen sker också en kamratbedömning utifrån kunskapskraven ovan. Då tränar ni på denna förmåga:

 



GRUPPUPPGIFT - TVÄTT

Förarbete av tvätt

Dessa ord/begrepp ska vara med och förklaras i filmen:

  • Skötselråd 
  • Smutstvätt 
  • Sortering
  • Tvättsymboler 
  • Fläckar


GRUPPUPPGIFT - TVÄTT

Att tvätta

Dessa ord/begrepp ska vara med och förklaras i filmen:

  • Tvättmedel
  • Sköljmedel
  • Tvättmaskin
  • Kemtvätt
  • Handtvätt



GRUPPUPPGIFT - TVÄTT

Efterarbete av tvätt

Dessa ord/begrepp ska vara med och förklaras i filmen:

  • Tömma tvättmaskinen
  • Torktumling och torkskåp
  • Hängtorkning
  • Dropptorkning
  • Plantorkning
  • Strykning



Av Maria - 22 april 2018 15:22

Vikarieinstruktion till alla lektioner i hem- och konsumentkunskap


 1. Titta på videoklipp med Hans Rosling ”Den magiska tvättmaskinen" 


https://www.ted.com/talks/hans_rosling_and_the_magic_washing_machine?language=sv


När eleverna sett videoklippet ska de skriva om på vilket sett Hans Rosling menar hur elektricitet och tvättmaskinen påverkar:


  • jämställdhet
  • energibalansen i världen.

       

De ska också få med vad som krävs för att vi ska få en energibalans i världen = jämn fördelning av energi mellan världens människor.




2. Läs artikeln ”Hemmafruns sista suck” i Populär Historia via denna länk:


https://popularhistoria.se/artiklar/hemmafruns-sista-suck


När eleverna har läst artikeln ska de skriva om på vilket sätt kvinnors förvärvsarbete (= att ha en inkomst) påverkar:


  • jämställdhet
  • samhällsekonomin




3. Eleverna kartlägger och funderar över "Jämställdhet och arbetsfördelning i hemmet" med hjälp av denna struktur som finns i länken nedan.   Pappret behöver skrivas ut till eleverna. 

https://drive.google.com/file/d/1zT0g1tO__Wu_NlRgG4xUe4rXbJKftCL_/view?usp=sharing



De ska besvara frågorna skriftligen.





Hjälp till att skriva sina resonemang har de här:


 




Alla elever ska skicka in det de skriver till maria.hagblad@skola.sala.se

Av Maria - 13 april 2018 08:58

Idag styckar vi kyckling som ska tillagas i ugn tillsammans med klyftpotatis.



 

Klyftpotatis






Sås



Presentation


Hej!
Denna blogg skapades av mig maj 2009. Jag heter Maria Hagblad och undervisar i hem- och konsumentkunskap på Vallaskolan i Sala kommun. Här publicerar jag vad vi gör och olika recept. Sidan har också en mängd användbara länkar.

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

38 besvarade frågor

Tidigare år

Länkar

Hitta recept

Arkiv

Besöksstatistik

Gästbok


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se