Alla inlägg under oktober 2016

Av Maria - 26 oktober 2016 08:15

Eleverna får sedan besvara ett antal frågor om konsumentekonomi. Länk till dokumentet finns här.

De kommer att arbeta flera gånger med frågeuppgiften.




Av Maria - 16 oktober 2016 12:13

Förra veckan var Madeleine Carlsson från Oskarshamn på besök hos mig. Hon var med mig under två arbetsdagar på Vallaskolan i Sala. Eftersom hon följt min HK-blogg under flera år och att hennes elever nyligen fått datorer vill hon skapa en ämnesblogg. Jag visade hur jag gör och hur man kan arbeta digitalt. 

Det var roligt och lärorikt att ha Madeleine på besök och jag hoppas kunna besöka henne på hennes skola i Oskarshamn.

Blir stolt över att hon väljer att spedera två studiedagar hos mig och att hon åker ända från Oskarshamn för att besöka mig. 

Enligt mig så är den bästa fortbildningen är kollegialt utbyte. Det kan göras på den egna skolan (vilket vi gör på Vallaskolan) eller på annan skola i kommun eller plats i Svergie. 

 

Av Maria - 13 oktober 2016 21:03

Information om Sverige


Vad är hälsa?


https://www.informationsverige.se/Svenska/Samhalle/Samhallsorientering/Sidor/Vad-är-hälsa.aspx

    

https://www.youtube.com/watch?v=pudR451EkUY




 


Film och frågor om näringsämnen: https://www.studi.se/l/naringsamnen-1

    



Koka pasta


    


Skinksås

    

Av Maria - 1 oktober 2016 17:00

Först kommer vi prata om måltider och näringslära:


En länk till en bra en bra Prezipresentation som Mats Nydesjö har gjort:

https://prezi.com/wqe6gqwvg9v-/naringslara-ak-6/?utm_campaign=share&utm_medium=copy



Klyftpotatis





Vår goda sås 




Steka kött





Presentation


Hej!
Denna blogg skapades av mig maj 2009. Jag heter Maria Hagblad och undervisar i hem- och konsumentkunskap på Vallaskolan i Sala kommun. Här publicerar jag vad vi gör och olika recept. Sidan har också en mängd användbara länkar.

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

38 besvarade frågor

Tidigare år

Länkar

Hitta recept

Arkiv

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards