Alla inlägg under februari 2015

Av Maria - 24 februari 2015 18:19

Idag har jag fortsatt att att baka olika bröd ur "Nytt bröd - baka gott utan gluten" av Jessica Frej och Maria Blohm. Bröden är lättbakade och mycket goda. Alla i familjen tycker om bröden. Passar alla inte bara glutenintoleranta.

 

Linfröfrallor - mycket lyckade! Använde muffinsplåt.






Grova frallor. Recept: http://www.tasteline.com/Recept/Grova_frallor






Tortillabröd. Recept http://www.recept.nu/nyhetsmorgon/jessica-frej/glutenfritt-tortillabrod/

 

 

 


Testade att fritera några av tortillabröden i rapsolja. Det blev lyckat och påminde om ett bröd som jag åt på en byfest i Ortezzano, Le Marche, Italien.

Av Maria - 23 februari 2015 21:03

Idag har jag köpt en mängd olika ingredienser för att baka glutenfritt och gott bröd. Jag har investerat i, för skolans räkning, några bra bra kokböcker av Jessica Frej och Maria Blohm. Dessa tjejer gick jag på kurs för på bak- och chokladmässan i Sthlm, se mitt inlägg http://hemkunskapen.bloggplatsen.se/2014/10/05/10882579-bak-och-chokladmassan-i-stockholm-2014/

Just nu finns "Nytt bröd" på bokrean till ett mycket bra pris. Ett tips till alla hem- och konsumentkunskapslärare är att köpa den för att kunna erbjuda glutenintoleranta elever att baka gott bröd utan tråkiga bakmixer.. För att anpassa recepten så att man hinner baka bröden på en hem- och konsumentkunskapslektion så har jag ökat på mängden jäst samt haft fingervarm degvätska istället för kall. Det har gått bra.

Jag håller nu på under sportlovet att testa olika recept. Har tidigare bakat deras tekakor http://www.recept.nu/nyhetsmorgon/jessica-frej/glutenfria-tekakor/ samt hamburgerbröd. Idag har jag bakat sotaren, grovt bröd http://www.naturligtglutenfritt.se/recept/grovt-brod/ samt havreknäckebröd. Det bästa med deras recept (som också är Jessicas och Marias målsättning) är att de smakar gott för alla även för de som inte är glutenintoleranta. 


Länk till tjejernas webbsida: http://www.naturligtglutenfritt.se



Havreknäckebröd


Sotaren


Grovt bröd. Recept:http://www.naturligtglutenfritt.se/recept/grovt-brod/

Av Maria - 23 februari 2015 08:07

Har gått en webbaserad kurs om bedömning och betyg 7-9. Har blivit godkänd och fått mitt intyg.


Länk till kursen: http://www.skolverket.se/kompetens-och-fortbildning/larare/bedomning-och-betyg


Kan rekommendera kursen.

    


Av Maria - 22 februari 2015 15:36

Här är föreläsningen jag var på under Skolforum Sthlm 2014. Föreläsning om stresshantering i klassrummet med Anna Nygren.


Länk till mitt tidigare inlägg.

Av Maria - 20 februari 2015 15:57

Nu är vinnarna utsedda i årets tårtbakningstävling. Eftersom informationen om att det skulle vara ett likabehandlingstema inte gick fram till alla så har vi två kategorier i år. Endast snyggaste/finaste samt snyggaste/finaste med likabehandlingstema.


Så här är vinnartårtan i kategorin snyggaste/finaste:

Det är Alice, Ismail, Jennifer och Charlotta i klass 9b3 som har gjort denna fina tårta. De fick 15% av rösterna.



Vinnartårtan i kategorin snyggaste/finaste med likabehandlingstema:

Det är Lisa, Emma, Maja och Cecilia i 9b2 som gjort denna fina Pridetårta. De fick 12% av rösterna.



Andra plats i kategorin snyggaste/finaste med likabehandlingstema:

Erik, Jesper och Pål i 9b1 har gjort denna fina jordglobstårta med fint budskap. De fick 8% av rösterna.


Förstaprisvinnarna får kakboken "Sju sorters kakor" andra pris blir en Marabou chokladkaka 200g.

Av Maria - 19 februari 2015 14:12

För sjunde året i rad har vi en tårtbakningstävling under vår likabehandlingsdag. Under dagen deltar alla nior i en tårtbakningstävling. Vi har ca 20 elever per klass och varje klass gör 5 tårtor = 5 grupper. Varje grupp får en tårtbotten, 3 dl grädde, vaniljkräm och sylt. Ingredienser att dekorera med köper de själva. Grupperna planerar vad de ska köpa och hur deras tårtor ska se ut under mentorstiden. Ingen är tvingad att köpa något men oftast köper de lite godis eller får lite som är över från någon annan. Naturligtvis får de ha helt andra ingredienser än de som finns till förfogande men det får de köpa själva.
Klasserna får 80 min på sig att göra tårtan. När tårtorna är färdiga fotograferar jag dem med nummer samt skriver upp på en lista vilka som gjort tårtan. Jag lägger ut bilderna på tårtorna på HK-bloggen så eleverna kan rösta via SchoolSoft.  Alla våra elever har dator och vi har kanoner. Eftersom bilderna sparas på en minneskort visas tårtorna även som bildspel på TV:n i centralkapprummet.
Alla tårtor serverades i cafeterian till alla högstadieelever och personal under hela dagen. Om alla ska serveras tårta vid en tidpunkt blir det lätt kaos. Tårtbiljetter fick de av sina mentorer. När eleverna bär ut "sin" tårta får de smaka på sin egen.
Eleverna röstar fram den finaste tårtan inte den godaste eftersom vi inte hittat något bra sätt att genomföra detta på.

Rösta kan alla elever och personal göra på SchoolSoft under enkäter på startsidan som finns längst ner till höger.

Årets bidrag:

Av Maria - 7 februari 2015 21:26

Guldäpplevinnaren Karin Nygårds har startat en en webbsida om digitaliseringen i skolan som heter "Theacherhack". Där skriver jag om hur jag arbetar med it i undervisningen.
http://teacherhack.com/tag/hem-och-konsumentkunskap/

Presentation


Hej!
Denna blogg skapades av mig maj 2009. Jag heter Maria Hagblad och undervisar i hem- och konsumentkunskap på Vallaskolan i Sala kommun. Här publicerar jag vad vi gör och olika recept. Sidan har också en mängd användbara länkar.

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

38 besvarade frågor

Tidigare år

Länkar

Hitta recept

Arkiv

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards