Alla inlägg under januari 2014

Av Maria - 25 januari 2014 08:55


Av Maria - 25 januari 2014 08:45

På hyllkanterna i butiken finns prisinformation. I det gula fältet finns jämförpris. Jämförpris talar om vad en vara kostar per kilo/liter/tvätt. Det underlättar för vi ska kunna göra medvetna ekonomiska val men det säger inget om kvalitén...men en familj kan spara omkring 1000:- per månad på att handla till extrapriser!

 


Lektionens uppgift:


1. Gå in på mitt webbibliotek och kopiera och klistra in i ett worddokument. https://docs.google.com/document/pub?id=1PKhktDqX2pnOW-aXAWWnmG0EhEW_39MdPVvaZiQ77lI


 eller se bifogad uppgift på Schoolsoft under HK lektionsplanering.


2. Räkna ut priset på hemgjord kolasås.


3. Tillaga kolasås.


4. Väg såsen och notera vikten.


5. Räkna ut jämförpriset på den hemgjorda kolasåsen.


6. Hur mycket sparar man på att göra sin egen kolasås per kilo?


7. Smaktesta och fyll i smakprotokollet.


8. Maila din arbetsuppgift till mig samt spara den i HK-mappen.


8. Fortsätt med budgetuppgiften.



   

Av Maria - 15 januari 2014 20:14

 

 

Film om hur man gör en pajdeg

Räkna ut vad det kostar att göra två ost- och skinkpajer.

Du ska göra två uträkningar; en med det billigaste alternativen och en med ekologiska alternativ.

Därefter ska du redovisa uträkningen och skriva en reflektion. Som vanligt utifrån hälsa, ekonomi och miljö. Du ska få med fakta, bredd och resonemangskedjor.

Redovisa under uppgifter på Schoolsoft.

Priser:
Vetemjöl ekologisk 0,90kr/dl
Vanligt vetemjöl 0,50kr/dl
Margarin 1kr/50g
Smör 1.90kr/50g
Smör ekologiskt 4,50kr/50g
Ost till extrapris 2kr/dl riven ost
Ost ekologisk 5,20kr/dl riven ost
Julskinka till extrapris 0,50kr/50g
Ekologisk rökt skinka 12kr/50g
Purjolök 0,90kr/3cm
Purjolök ekologisk 1,50kr/3cm 
Ägg till extrapris 2kr/styck
Ägg ekologiska 3,30/styck
Mjölk 0,80kr/dl
Mjölk ekologisk 0,90kr/dl
Svartpeppar 0,20kr/krm

Av Maria - 14 januari 2014 20:44

Från tidningen Perspektiv har jag tagit denna bild. Läs tidningen via denna länk: 

http://perspektiv.nu/files/Filer/PDF/perspektiv1302_svensk.pdf


Av Maria - 14 januari 2014 20:01

Här har jag gjort en film för nyanlända i Sverige. En liten kurs i svenska om vad olika grönsaker och rotfrukter heter. Programmet heter iMovie och finns i Mac.


 

Av Maria - 14 januari 2014 19:22

Här har jag gjort en film för nyanlända i Sverige som handlar om frukt. En liten kurs i svenska om vad olika frukter heter. Programmet heter iMovie och finns i Mac.


 

Av Maria - 13 januari 2014 20:26

Den här filmen har jag gjort för att hjälpa nyanlända i Sverige att lära sig svenska ord. Filmen talar om vad köksredskap och annat i köket heter. Hoppas kunna göra denna film även på engelska, franska, spanska och tyska. Detta med hjälp av språklärare till kollegor. Kan vara något för eleverna att träna på inför Internationella matdagen.



 

Av Maria - 12 januari 2014 08:35

Nu har jag blivit förstelärare inom IT i Sala kommun. Vi är 11 stycken inom några områden och vi kommer bli flera längre fram. På torsdag kommer alla rektorer och förstelärare träffas för presentation och för att prata ihop oss om hur arbetet för förstelärare kan se ut. Vi förstelärare har fått 3 min var till presentationen så här kommer mina:


   

Eftersom jag har precis fått min Mac så har jag testat att göra filmen i iMovie. Det var kul med lite nya effekter!

Presentation


Hej!
Denna blogg skapades av mig maj 2009. Jag heter Maria Hagblad och undervisar i hem- och konsumentkunskap på Vallaskolan i Sala kommun. Här publicerar jag vad vi gör och olika recept. Sidan har också en mängd användbara länkar.

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

38 besvarade frågor

Tidigare år

Länkar

Hitta recept

Arkiv

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards