Alla inlägg under juni 2012

Av Maria - 19 juni 2012 08:42

Fick ett mail av av Hella Westerberg angående en HK-konferens 3-4 december i Stockholm. Låter intressant och själv har jag bidragit med tankar om vad som skulle vara intressant för oss HK-lärare - bedömning och hållbar utveckling.http://www.skolporten.se/events/hem-och-...mber-2012-stockholm/

O
Av Maria - 19 juni 2012 08:11

Idag har vi Ipad-utbildning

Av Maria - 18 juni 2012 19:30

Sparris med smörstekta hasselnötter. Jag tillagade dem i stekpannan och hyvlade över lite parmesan:

http://www.recept.nu/sanna_toringe/smaratter_och_tillbehor/gronsaker__potatis_och_andra_rotfrukter/ugnsbakad_sparris_med_smorfrasta_hasselnotter/


Varmrökt lax

Lägg en laxsida i en saltlake; 1 liter vatten, 1 dl salt och några matskedar krossad rosepeppar. Låt ligga i ca 2 timmar. Låt rinna av. Rök laxen i en rök/röklåda med lite alspån i botten ca 30 min. Låt laxen uppnå en temperatur på 55°.


 Sås verte

http://www.coop.se/Recept--mat/Recept/s/sauce-verte/

Jag hade ingen körvel eller vitlök i min sås.


Tunt knäckebröd 24 st Ugn 250˚

25 g jäst

2 dl vatten

1 msk hel anis, fänkål, kummin eller rosmarin

½ dl olja

1 ½ tsk salt

3 dl grovt rågmjöl (165g)

3 dl vetemjöl (180g)

Till utbakning

Grovt rågmjöl


Rör ut jästen med fingervarmt vatten i en bunke eller
köksmaskin. Stöt kryddan i en mortel. Tillsätt krydda, olja, salt och mjöl.
Arbeta degen tills den blir smidig. Jäs under bakduk ca 15 min.

Ta upp degen på lätt mjölat bakbord. Forma den till en längd
och dela den i ca 24 bitar. Strö rikligt med mjöl på bakbordet. Forma en degbit
i taget till en rund bulle. Vänd den i mjöl och kavla den med en kavel och som
slutet med en kruskavel till en mycket tunn kaka, ca 15 cm i diameter. Lägg dem
efter hand på plåtar. Grädda i mitten av ugnen ca 5 min. Passa brödet så att
det inte bränns. Låt kakorna svalna på galler utan bakduk.



Citron- och pepparrotssmör

http://www.bing.com/search?q=citron-+och+pepparrotssm%C3%B6r+%2Bbr%C3%B6d&src=ie9tr

Mycket gott på brödet!


Denna kladdkaka med daimgrädde blev uppskattad:

http://www.alltommat.se/recept/Kladdkaka-med-daimgradde-15723



Av Maria - 18 juni 2012 13:27

Tänkte passa på att visa hur man rensar strömming:


Det går lätt att rensa strömming med hjälp av en sax. Klipp först av huvudet.

   


Klipp sedan längs med buken.

    


Klipp också bort ryggfenan.

   


Det är praktiskt att klippa alla strömmingar på en gång därefter tar man bort inälvorna.          


Ta bort inälvorna genom att dra med tummen utefter ryggbenet, först på ena sidan och sedan på det andra.

 


Tryck med med tummen mot fiskens ryggben så att det lossnar. Stick pekfingret under ryggbenet i mitten. Skilj ryggbenet från köttet genom att föra fingret längs med benet.

   


Skölj sedan strömmingen.

  


Dra bort den mörka svarta hinnan och eventuella ben med en liten kniv.

   


Man kan också dra av skinnet lätt om man ska ha skinnfria fileér.

    


Låt strömmingen rinna av på ett galler eller i ett durkslag.

     


Till middag blev det stekt strömming, gott potatismos och ärter. Strömmingen saltade jag utsidan och fyllde med smör/dill/persilja och citron- och pepparrotssmör. Panerade (ströbröd 80% och vetemjöl 20% ) och stekte i smör.

 


Citron- och pepparrotssmör gjorde jag till mitt kalas och den blev en hit på brödet. Testa!!! http://www.recept.nu/lisa_lemke/smaratter_och_tillbehor/agg_och_mejeri/citron-_och_pepparrotssmor/


Av Maria - 18 juni 2012 13:16

I helgen var jag till min syster och svåger som har sommarhus i Grisslehamn. Vi var ute och pilkade strömming vilket var väldigt många år sedan jag gjorde det sist. Det var kul för vi fick en del strömming. När jag pilkade strömming hade jag en ganska grov lina typ till torsk (den var lätthanterlig och trasslade ej) och ett antal fiskekrokar 5-6 st.

     

 


Min svåger rökte räkor i sin rök. De blev riktigt goda. Ska testa att röka räkor i vår ABU-rök. Man röker vanliga kokta räkor i ett antal minuter tills de får en rökig smak. Jag tror att han rökte dem i 15-20 min.

   

Av Maria - 14 juni 2012 21:54

Något som vi ska arbeta aktivt med i skolan är entreprenöellt lärande. Entreprenöriellt lärande innebär att utveckla och stimulera generella kompetenser som att ta initiativ, ansvar och omsätta idéer till handling. Det gör vi genom att bland annat ta till vara de kunskaper som finns på olika arbetsplatser. Vi ska gärna etablera kontakter arbetslivet. När vi hade en dag till att förkovra oss i vårt ämne fick jag en idé om att praktisera på en restaurang här i Sala. Sagt och gjort; nu har jag idag gjort en arbetsdag på Malins restaurang och catering.
http://www.malinscatering.se/


Dagen började ca 07:30 med att kocken Kent Schillström visade mig runt i restaurangen. Visade hur det såg ut och var allt förvarades. Kent är en erfaren kock som arbetat 50 år i branschen och har själv drivit en hel del krogar. Han vurmar för den traditionella husmanskosten och han lagar riktigt god mat.


 


Vid 08:00 kom Malin Kilström som äger restaurangen och de övriga som arbetar på restaurangen för att börja arbeta. Malin har ganska nyligen börjat driva denna restaurang men är sedan länge välkänd här i Sala för sin cateringfirma. Hon lagar god och generös mat.

http://www.malinscatering.se/om.php

Malin har bland annat arbetat på Silja line vilket jag också gjort. Vi kan under en kortare tid arbetat på samma pass!


Jag fick börja med att baka baguetter sedan följde, steka: strömming, raggmunk, fläsk, tillaga potatismos, kantarellsås, potatis- och purjolökssoppa och pastasås. Kokade pasta och förberedde olika rätter för morgondagen som fisk och stekar. Kent talade om vad jag skulle göra och ibland fick jag göra efter eget huvud. Jag skalade också en mängd rotfrukter.


Jag serverade några kollegor passade på att äta på restaurangen eftersom jag skulle göra "prao" här. Jag bistod Kent lite grann vid à la carte.


När man arbetar på restaurang så är arbetet intensivt utan mycket till paus. Det är mest stressigt vid lunchen så man äter när det börjar bli lite lugnare. Jag trivdes som fisken i vattnet. Har som sagt arbetat inom både storhushåll, förskolekök, konditori och restaurang så jag kände mig "hemma". Tycker om att arbeta intensivt och den raka jargong som ofta finns i denna bransch.


Vår arbetsdag slutade 18:30, då hade vi arbetat i 11 timmar!



Nu när jag etablerat denna kontakt så har Kent och jag pratat om att han skulle kunna berätta för intresserade elever hur det är att arbeta inom restaurangbranschen. Vi kanske kan ha en temadag eller något liknande, som handlar om yrkeslivet.

     

                                           




Av Maria - 12 juni 2012 13:48

Varje år blir eleverna i år 9 bjudna på en trerätterslunch. Det är vår duktiga personal i vår skolrestaurangen Kristina som lagar maten och elever i år 8 som hjälper till med serveringen. Jag ansvarar för denna grupp elever som serverar. Eleverna anmäler sig frivilligt och de kompenseras med ett presentkort.


Meny


Förrätt

Fyllda plättar med rökt skinka, pepparrot och äpple. Serverades med lite lingon.


Huvudrätt

Buffé med fläskfilé, kycklingfilé, qurnfilé, potatisgratäng, potatissallad, sallader, vitlöksbasilikacreme och bearnaisesås.


Dessert

Vaniljpannacotta med jordgubbsgelé.


Dryck

Cider


               



Av Maria - 7 juni 2012 16:31

Idag har jag haft en kurs i surdegsbakning för några frivillligt anmälda elever i år 8. De var 8 till antalet. De fick baka rågbröd, estniskt surdegsbröd samt knäckebröd. Jag har gjort en informations- och receptfolder i publisher som vi använde. Jag visade bilder och film från mina kurser jag gått på Saltå kvarn.


Vi hade hela dagen till förfogande och det behövdes eftersom det är långa jästider. Ändå behövde vi "fuska" genom att jäsa i torkskåpet. Det krävdes mycket förarbete av mig men det var ändå roligt att genomföra denna kurs.

               


Presentation


Hej!
Denna blogg skapades av mig maj 2009. Jag heter Maria Hagblad och undervisar i hem- och konsumentkunskap på Vallaskolan i Sala kommun. Här publicerar jag vad vi gör och olika recept. Sidan har också en mängd användbara länkar.

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

38 besvarade frågor

Tidigare år

Länkar

Hitta recept

Arkiv

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards