Alla inlägg under maj 2013

Av Maria - 30 maj 2013 20:00

Idag har det varit en trevlig dag. Eleverna i 9b1 har planerat och delvist bekostat en avslutningslunch för sin omtyckta mentor Matz Hannerz som går i pension. Det blev en trerätters hemma hos mig.


Förrätt

Tunnbrödrulle med guacemole

Grönsaker med dipp


Huvudrätt

Grillad entrecote

Hasselbackspotatis

Pepparsås

Tzatziki

Mozzarellasallad

Mixsallad


Dessert

Cheescake med färska bär


       


Av Maria - 27 maj 2013 22:02

En mycket enkel och god sås som passar till stekt kött. Såsen räcker till 2 personer.


 

Av Maria - 27 maj 2013 22:00

En av två filmer som jag producerade idag.


 

Av Maria - 23 maj 2013 20:22

Eleverna har matlagningsprov dessa veckor. Här är dagens resultat:

Av Maria - 23 maj 2013 18:47

Filmen kan vara till hjälp när eleverna ska reflektera över köpt bröd.


 

Av Maria - 23 maj 2013 18:19

Här kommer ytterligare en film gjord av en Powerpointpresentation.


 

Av Maria - 22 maj 2013 22:15

Film gjord av en Powerpointpresentation. Denna Powerpoint har jag lagt ner en hel del arbete på men har inte använt den så mycket. När vi bakar bröd kör jag med flätmetoden vilket fungerar bra. Som blädderrecept är det för många bilder men i iPad eller iPhone fungerar de bra. Tänkte att det kan vara bra att använda i ”The flipped classroom” (http://www.svt.se/nyheter/sverige/ny-metod-vander-pa-klassrummet) där läxor ges i förväg. Tänkte då att läxan skulle vara att se filmen i förväg för att eleverna ska vara bättre förberedda.


 

Presentation


Hej!
Denna blogg skapades av mig maj 2009. Jag heter Maria Hagblad och undervisar i hem- och konsumentkunskap på Vallaskolan i Sala kommun. Här publicerar jag vad vi gör och olika recept. Sidan har också en mängd användbara länkar.

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

38 besvarade frågor

Tidigare år

Länkar

Hitta recept

Arkiv

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards