Alla inlägg under december 2018

Av Maria - 17 december 2018 08:15

 


Idag ska eleverna baka lussekatter. Följ receptet på bullar men öka mängden smör till 75-100g. Mortla en påse = 0,5 g saffran med lite strösocker och tillsätt detta till degspadet. Följ receptet på sid 297 (eller filmen. Följ receptet till och med första jäsningen (10 min). När degen ska bakas ut så gör man lussekatter, se andra klippet från 3.21 Lussekatterna ska jäsa på plåten 30 min. Passa gräddningen noga.


) till första jäsning men tillsätt även 1 paket saffran (mortla först med lite socker) i degspadet.


 


Baka ut som fyllda bullar (socker och smör) eller som lussekatter. Se film nedan


 


Fotografera era lussebullar och skicka till mig i teams. Berätta hur arbetet gick = utvärdera arbetsprocess. 

Av Maria - 15 december 2018 08:52

Jag har skrvit en lärarhandledning på uppdrag för förlaget Natur & Kultur. Boken kom ut 2017. 

      

     




Boken finns att köpa från:

Natur & Kultur

samt

 



Boken ingår i PREST-serien.

   

Presentation


Hej!
Denna blogg skapades av mig maj 2009. Jag heter Maria Hagblad och undervisar i hem- och konsumentkunskap på Vallaskolan i Sala kommun. Här publicerar jag vad vi gör och olika recept. Sidan har också en mängd användbara länkar.

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

38 besvarade frågor

Tidigare år

Länkar

Hitta recept

Arkiv

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards