Alla inlägg under september 2013

Av Maria - 30 september 2013 11:24

Denna film/bildspel kan vara till nytta när eleverna ska få in perspektiven Miljö och Ekonomi i sina budgetarbeten. Siffrorna är tagna ut Naturskyddsförereningens bok "Tänk om..."


 
 

Av Maria - 22 september 2013 20:30

Lördagen den 21 september var jag och min kompis Kerstin iväg på tårtbakningskurs i Sthlm. Det var verkligen jättekul!


         


    


     


 
   

               


 
 
 
                                           

Av Maria - 12 september 2013 07:42

Denna gång ska eleverna göra en svamp/skinkstuvning ska de ska göra en gratinerad smörgås av.


 
 

Av Maria - 10 september 2013 22:12

Den första delen av boken var väldigt bra eftersom den handlar om restaurangbranschen historia från de första värdshusen till dagens restaurangkedjor. Alltid trevligt med historiska tillbakablickar. Men sedan betraktar jag historiken över utspisning på tåg och flyg som utfyllnad för att det skulle bli en bok. Efter dessa kapitel går han över till dagens matfusk. Det är bra att Mats-Eric Nilsson belyser matfusket i livsmedelsindustrin och restaurangbranschen. Det skapar en debatt och gör en del av oss mer medvetna om vad vi stoppar i oss. Vissa kedjor kan glömma min närvaro i fortsättningen med tanke på vad de lovar och vad jag faktiskt får på tallriken. Att det används tillsatser, halv- och helfabrikat till höger och vänster är inte roligt men det Mats-Eric Nilsson lyfter fram mest är att det är så många restauranger som helt enkelt ljuger för sina gäster. Det är mer som fejkas och mindre som lagas på plats. Man exempelvis påstår att man gör sin egen gelato när de använder pulver. Eller att man i många restaurangkök tillagas inte egna såser utan det använder helfabrikat. Att det är ovanligt med en krog som lagar all mat från grunden är riktigt sorgligt. Inte ens på lyxrestaurangen gör man det. I slutet av boken finns en menyguide som är en kartläggning av innehållet i restaurangmaten inom 30-tal kedjor.

Av Maria - 6 september 2013 07:26

I dagens Sala Allehanda hittade jag denna artikel. Instämmer med skribenten att man verkligen inte behöver några avancerade prylar för att ångkoka.

Av Maria - 5 september 2013 21:15

Falafel


 

Av Maria - 4 september 2013 23:52

Koka ris


  Korv Stroganoff


 

Denna gång vill jag att ni övar mer på att utvärdera utifrån perspektiven HÄLSA, EKONOMI och MILJÖ. Ni ska hjälpa varandra och använda er av HK-bok och nätet. Uppgiften ska ni göra noggrannt.


Morot/Tomat


Sortera sopor/Inte sortera sopor


Diska och skölja i ho och balja/Diska och skölj under rinnande vatten


Laga mat på spis/Laga mat i ugn


Spara/slösa




  

Presentation


Hej!
Denna blogg skapades av mig maj 2009. Jag heter Maria Hagblad och undervisar i hem- och konsumentkunskap på Vallaskolan i Sala kommun. Här publicerar jag vad vi gör och olika recept. Sidan har också en mängd användbara länkar.

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

38 besvarade frågor

Tidigare år

Länkar

Hitta recept

Arkiv

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards