Alla inlägg under juni 2011

Av Maria - 25 juni 2011 13:42

På midsommarafton testade jag ett recept som jag hittade på nätet om att röka lax på grillen. Det blev gott och uppskattat men såsen var lite snålt tilltaget så det gör jag lite mer av nästa gång.


 


Rökt lax i grill

För 6-8 personer.

Vill man ha rökt lax ska man pröva det här. Uppskattad
både på julbordet och framförallt vid midsommar


Man måste ha en grill med lock.


 
 

Ingredienser

1½ kg laxfilé med skinn


2 tsk gula senapsfrön, stöts i mortel


2 tsk bruna senapsfrön, stöts i mortel


2 tsk nymald svartpeppar


2 tsk citronpeppar


2 tsk salt




Till grillen:


5 dl rökspån


4-5 små enkvistar


Briketter




Sås:


2,5 dl gräddfil


1 tub pepparotsvisp


1 dl dill


Salt


Svartpeppar


Rökt lax i grill

 

    

Gör så här

Lägg rökspån och enkvistar i blöt i minst 20 min.


Blanda kryddorna till laxen och krydda laxen rikligt.


Låt briketterna brinna ner till en askgrå glödbädd.


Skrapa ihop glödbädden till ena sidan. Häll av vattnet från rökspånen och
fördela de fuktiga spånen på glödbädden. Lägg på enkvistarna.


Lägg på grillgallret och laxfilén med skinnsidan nedåt, en bit bort från
glödbädden. Täck med locket och lämna spjällen öppna i botten och på locket.


Barbecuegrilla laxen i 35-45 min, 125-135 gradig värme.


Laxen är klar när du kan lossa köttet från skinnet




Vispa ihop alla ingredienser till såsen ett par timmar innan så att smaken
kommer fram.




Servera med kokt potatis


Av Maria - 21 juni 2011 20:04

Idag har jag gjort mitt bildspel om sopor i ett historiskt perspektiv. Har också tagit avsked av arbetskamrater som drar vidare. Avslutning och inför sommarlov är vemodiga tider. Behöver någon dag för att återhämta mig.    


  

Av Maria - 20 juni 2011 17:35

Hittade en blogg med bra foton som visar hur man bakar tunnbröd:

http://hemmahosstina.blogg.se/2008/april/gott-hantverk.html

Av Maria - 20 juni 2011 16:45

Kronofogdens har en hel del material riktat till skolor, se

http://www.kronofogden.se/4.225c96e811ae46c823f800010064.html

Av Maria - 20 juni 2011 16:06

Idag arbetade jag med mina kollegor Eva och Sharon från Ekebyskolan. Vi gjorde tre lokala pedagogiska planeringar; ”Mat, måltider och hälsa”, ”Miljö
och livsstil” och ”Konsumtion och ekonomi”. Dessa tre planeringar innefattar
det vi kommer arbeta med på högstadiet. Det var ett ganska lätt arbete eftersom
vi tidigare arbetat mycket ihop med lokala pedagogiska planeringar och gjort
riktigt bra matriser. Dessutom är de övergripande målen och kursplanerna
väldigt tydliga i LGR-11.


Förra veckan gjorde Sharon och jag en lokal pedagogisk
planering för år 5; ”Smarta Val - vid matbordet och i affären”. Vi tog samma namn som arbetsmaterialet från Konsumentverket. http://www.konsumentverket.se/sv/Skola/Amnen/Material-om-vardagsekonomi/Smarta-val/


Jag är riktigt nöjd över vårt samarbete och vad vi åstadkommer. Nu har vi planerat in två arbetsdagar i sommar 25-26 juli då vi ska arbeta med lektionsplaneringar.


Sharon bjöd på en fantastisk god lunch; Ceasarsallad.

Av Maria - 16 juni 2011 18:01

Under onsdagens eftermiddag presenterade sig den nya övergripande rektorn Marie Segerswärd och den andra nya biträdande rektorn Per Eisen. Vallaskolan och Ekebyskolan står inför en ny organisation med en gemensam ledning.


Under torsdagens förmiddag arbetade vi med elevens val och dess utformning. Eleverna kommer få arbeta under elevens val  mer utfrån sitt eget behov och vilja. 


Resten  av dagen och fredag och måndag arbetar vi med implentering av Lgr-11. Jag och HK-lärarna på Ekeby lägger krut på att nya pedagogiska planeringar. Under måndagen kommer vi att arbeta hemma hos en av kollegorna.



Länk till filmer om ämnena och kursplanerna

http://www.skolverket.se/sb/d/4491/a/24626



Länk till kursplanerna med diskussionsfrågor

http://www.skolverket.se/sb/d/4371/a/23593



Länk till kommentarmaterial till kursplanerna

http://www.skolverket.se/sb/d/4371/a/23585



Länk till fullständig kursplan med syfte, centralt innehåll och kunskapskrav.

http://www.skolverket.se/sb/d/4166/a/24751

                                                  


                                                  


               




Av Maria - 16 juni 2011 17:25

Nu har jag ännu en gång lämnat ifrån mig ett gäng nior. Det är alltid lika vemodigt. Dagen började för niorna vid 12:30. Då samlas alla nior som är så fina och snygga¨i sina fina klänningar och kavajer. Många av flickorna hade väldigt höga klackar.

Denna unga dam hade 16 cm höga klackar.



Avgångseleverna bjöds på en fin lunch.

Meny

Förrätt

Fylld smördegsbouché med kassler, gurkkräm och bladpersilja


Filébuffé

Laxfilé, kycklingfilé och fläskfilé med potatisgratäng

Tysk potatissallad

Romsås, ört- och vitlökssås och bearnaisesås

Frukt och meleonfat

Rosenbröd


Dessert

Mördegstartelette med citronfromage och jordgubbe

Herrljunga äppelcider 2010


     

Maten var uppskattad.

Elever i år 8 serverade under lunchen. De var 12 till antalet och ansvarade parvis för en klass var. De anmälde sig frivilligt till uppdraget och blev kompenserade med en halv ledig dag samt 100 kr i presentkort. De skötte serveringen mycket bra.

Under lunchen delades diplom ut till två elever i varje klass som utmärkt sig på en positivt sätt samt två idrottsdiplom.


Efter lunchen tågade vi till Kristina kyrka där avslutningen hölls. De elever som framträdde var mycket duktiga. Efter kyrkan var det betygsutdelning, fotografering och att tacka för tiden som varit.  Vi mentorer är riktigt nöjda med elevernas insats. Alla elever nådde målen i alla ämnen med ett litet, litet undantag.

Jag och min medmentor fick en fin blomma var.

    Tack till eleverna i 9A3 och till deras föräldrar! Ha ett härligt sommarlov!



Presentation


Hej!
Denna blogg skapades av mig maj 2009. Jag heter Maria Hagblad och undervisar i hem- och konsumentkunskap på Vallaskolan i Sala kommun. Här publicerar jag vad vi gör och olika recept. Sidan har också en mängd användbara länkar.

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

38 besvarade frågor

Tidigare år

Länkar

Hitta recept

Arkiv

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards