Alla inlägg under augusti 2010

Av Maria - 29 augusti 2010 14:42

Idag har jag provat på ett för mig nytt program. Birgitta visade mig några funktioner på publisher så nu har jag gjort en broschyr om Hem- och konsumentkunskap. Ett ganska lätt och kul program. Gjorde också en affisch om vår tårtbakningstävling.

Av Maria - 29 augusti 2010 08:16

Igår hade jag en mycket trevlig dag i Sockholm tillsammmans med min kollega Annika. Vi var till Hallwylska museet, där utställningen "Smutsig tvätt - rena kläder" pågår. Utställningen var på museets gård.


Länk: http://www.hallwylskamuseet.se/default.asp?id=2137


  

  



Det var intressant att se de olika föremålen men mitt besök på Hagalunds tvätterimuseum gav så mycket mer. http://www.hembygd.se/index.asp?DocID=14350. (Program för hösten: 17/10 Höstbyken. 14/11 Novemberbyken

Öppet 12-14, entré 20:- Visningar 12 o. 13, servering i Tvättarbostaden)



På denna utställning på Hallwylska visade de en film från Hagalund där föreståndaren Olle Magnussonde visade hur man tvättade förr.


Här kan ni se min egen film från Hagalunds tvättmuseum.




Bilder från filmen som visades på museet: 

           

Vilket otroligt slit de hade förr. Idag suckar folk och tycker att det är jobbigt att tvätta i maskin (!)   Snacka om att inte ha perspektiv på tillvaron.


Men vi tvättar mer nu än förr. Idag tvättar vi i genomsnitt 8 tvättar i veckan mot 2 tvättar i veckan 1960. Vi smutsar ner ca 200 kg tvätt per person och år (ca 4 kg i veckan). På en stor gård tvättade man på 1800-talet en (!) gång per år men då kunde tvätten ta nästan en månad att bli klar med. Ett stort linneförråd krävdes och byte av kläder skedde mycket mer sällan än idag.


   

En vridmaskin som användes till att få ur vattnet ur tvätten.


 

Tvättbrädor att skrubba tvätten mot.

         Klappträ som användes för att slå ut vattnet med.


 Glättstenar som användes för att få slät tvätt.


  Krustång som användes till att vecka örngottsbanden.


   En gammal mangel-


        



Här kommer lite goda råd från utställningen:

            

Vi gick också en visning på detta fantastiska palats. Hallwylska palatset byggdes av arkitekten Isak Gustaf Clason (han byggde bland annat Nordiska museet) mellan 1893 och 1898. Det unika var att arkitekten inte hade några restriktioner alls när det gäller den ekonomiska biten det beroende på att familjen var mycket förmögen. Eftersom frun i huset (Wilhelmina von Hallwyl) tyckte om att samla saker som t. ex. konst, proslin, antika möbler men även vardagsföremål som köksredskap. så var målet redan från början att deras hem skulle bli ett museum. Wilhelmina ägnade sina dagar till att katalogisera alla föremål med fotografier och fakta. Det Hallwylska palatset på 2000 kvm fördelat på 40 rum skänktes till staten 1920.

           


Jag kan varmt rekommendera ett besök på Hallwylska. Ni som inte kan besöka Hallwylska museet i Stockholm kan se denna fantastiska webbutställning: http://www.40rok.se/



Vi passade också att se utställningen "Kinas terrakottaarmé" i det hemliga bergrummet under Östasiatiska museet på Skeppsholmen. En mycket sevärd och unik utställning som jag rekommenderar er att se.

    


Jag kan avslöja   att föregångaren till den svenska måttsatsen uppfanns i det gamla Kina för över 2000 år sedan.

  

"Vår" svenska måttsats tog Anna-Britt Agnsäter (grundaren till KF:s provkök) http://sv.wikipedia.org/wiki/Anna-Britt_Agns%C3%A4ter fram efter en inspirationsresa i USA i slutet av 1940-talet.

Efter sin halvårslång resa till USA 1948 återvände Anna-Britt Agnsäter med mängder av för Sverige nya redskap, till exempel ångstrykjärn, köttermometer, kavelduk, måttsats, platsfolie mm. Hon utvecklade en svensk köttermometer. 1951 gav KF:s provkök den första upplagan av "Vår kokbok"


 


Här kan ni se lite bilder från uställningen "Kinas terrakottaarmé" 




På "Designtorget " vid Sergels torg hittade jag en bok som heter "Städmanual".

  

När vi bläddrade i den fick Annika en idé att jag skulle göra powerpointinstruktioner till städning. Boken inköptes och idén nu är att jag ska göra städmanualfilmer om hur man t. ex städar sitt rum, putsar fönster och rengör spis/ugn etc. Med filmen ska det vara ett avprickningslista.


Av Maria - 24 augusti 2010 17:27


Vi kommer få ett nytt webbverktyg (gemensamt i hela Sala kommun) som heter Unikum. http://www.unikum.net/ 

  

  

Vi har tidigare haft Schoolsoft som varit mycket bra. Vi kommer att använda båda systemen parallellt eftersom Schoolsoft också är ett frånvarorapporteringssystem vilket Unikum ej är.


Den största vinsten med Unikum är att det spar tid vid omdömesskrivningar. Vi har arbetat mycket med pedagogiska planeringar och gjort bra matriser. Dessa matriser kan man infoga och "klicka" i var man tycker att eleven befinner sig. Eleven gör även en självbedömning i samma matris.

Det ingår också en blogg som underlättar kommunikation mellan lärare och elev/vårdnadshavare.

Alla lärare i Sverige som använder unikum kan läsa andras pedagogiska planeringar och se andras matriser. Det kommer också att finnas exempel på elevarbeten som motsvarar de olika stegen i matrisen.

Vi som har använt Schoolsoft känner oss inte skärrade men de som inte använt liknande system tror nog att det medför merarbete. Som jag ser det kommer det spara mycket tid för mig i mitt omdömesskrivande. Ex slöjden känner samma sak eftersom de har en väl utarbetat matris med många förmågor att bedöma.

Av Maria - 24 augusti 2010 16:54

Idag var det första gången som jag hade lektion med år 5 för denna termin. Efter en presentation av oss och ämnet fick eleverna göra en fruktsallad.

            

  

Av Maria - 24 augusti 2010 09:35

Lektionsplanering för lektion Ti 8:10 Hk 5a:b
VeckaPlanering till eleven
v50Pepparkakor. 
v49Valfritt bak. 
v48Thailändsk kycklingwok och ris. 
v47Pizza. 
v46Omelett och wokade grönsaker. 
v45Koka potatis och ångkoka fisk 
v44Lov 
v43Pasta och skinksås. 
v42Kolakakor. 
v41Potatis- och purjolökssoppa. 
v40Pannkaka 
v39Scones. 
v38Äppelpaj och vaniljsås. 
v37Frukost. Koka ägg och gröt. 
v36Baka med jäst - grahamstekakor 
v35Kräm och mjölk 
v34Fruktsallad

Av Maria - 23 augusti 2010 15:34

Idag var det första skoldagen för eleverna. Vi gick igenom schema etc. Min medmentor hade gjort en musiktävling och vi bjöd vår klass på nybakade bullar och saft.  


I morgon tisdag drar det igång för fullt med år 5 och två grupper i år 8. Vi startar med en introduktion av ämnet och genomgång av planering och bedömningsmatris. För både år 5 och år 8 blir det fruktsallad.


Vi har 20-grupper på vår skola så det är fullt i köken när de arbetar där. Den sista gruppen på tisdagen har endast 9 elever, vilket beror på att just den klassen är fler än 20 och blir därför delad. Det blir fantastiskt för de eleverna att vara så få...

Av Maria - 21 augusti 2010 11:01

Om en vecka ska jag och en kollega till Hallwylska museet  för att se utställningen "Smutsig tvätt - rena kläder". Länk: http://lrk.lsh.se/default.asp?id=7462

Utställningen har tidigare visats på Arbetets museum och Textilmuseet i Borås.

Jag kommer att dokumentera mitt besök på min blogg.

 

Se gärna mitt inlägg "Tvätta som förr!" http://hemkunskapen.bloggagratis.se/2010/03/14/2683787-tvatta-som-forr/

Här har jag dokumenterat lite bilder från Hagalunds tvätterimuseet vid Albysjön utanför Stockholm.

    

Presentation


Hej!
Denna blogg skapades av mig maj 2009. Jag heter Maria Hagblad och undervisar i hem- och konsumentkunskap på Vallaskolan i Sala kommun. Här publicerar jag vad vi gör och olika recept. Sidan har också en mängd användbara länkar.

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

38 besvarade frågor

Tidigare år

Länkar

Hitta recept

Arkiv

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards