Alla inlägg under december 2011

Av Maria - 22 december 2011 19:04

Idag har jag följt receptet på Upplandskubb från Per Morbergs "Den stora matresan". Efter 4 timmar har brödets innertemperatur endast 96˚C, efter nästan 6 timmar fortfarande samma temperatur. Enligt receptet skulle brödet vara färdigt efter ca 3 timmar.  Jag uppmätte temperaturen i den kastrull som kärlet placerades i och det blev endast 96˚C.  Man undrar vilket provkök/personer som testar de publicerade recepten. Kan det vara Morberg själv? Själv har jag arbetat på Jordbrukets provkök och vet vikten av att andra testlagar/bakar receptet ett flertal gånger. Man undrar om det skett i detta fall. Dessutom kan jag påtala att ett kärl på 3 liter inte räcker till detta bröd.


 

Kastrullen rymmer 3 liter.

Brödet gräddade jag färdigt i vattenbad i ugnen. Jag inväntade att innertemperaturen blev 99˚C. Det som var annorlunda med detta speciella bröd är att det ”kokar” i ett kärl med lock i vattenbad i en kastrull. Jag hade dubbla bakplåtspapper som jag förslöt väl. Som ni ser jäste brödet långt över kanten på kastrullen.


I min ungdom bakade jag detta bröd i en kaffeplåtburk med lock. En del kanske minns att malet kaffe såldes i plåtburkar på ½ kg respektive 1 kg. Jag använde då den större varianten.


 

Brödet blev till sist lyckat!

I övrigt kan jag säga att jag uppskattar Per Morberg och hans matlagningsprogram. Det som tilltalar är att han inte är så puttinuttig utan det är rejäl matlagning med bra råvaror. Programmen ”Den stora matresan” uppskattade jag mycket samt även kokboken med samma namn. Övriga recept har jag inte provat med det är en trevlig litterär läsning.


Från "Allt om mat":

"Upplandskubben är ett bröd från 1920-talet som kokades på spisen – praktiskt när inte alla hushåll hade egen ugn. Brödet blir saftigt och hållbart. Då använde man den så vanliga raka mjölkkannan med lock, som rymde ca 3 liter. Först jäste brödet i kannan minst 2timmar. Mjölkkannan placerades sedan i en ännu större gryta, också den med lock. Brödet kokades sedan i vattenbad under 3-4 timmar."

Av Maria - 16 december 2011 15:12

Eleverna fick i läxa att städa sina rum samt hjälpa till hemma med en städuppgift. De fick dessa länkar till hjälp:

http://hemkunskapen.bloggplatsen.se/2010/09/19/3597616-stadmanual-till-sovrummet/


https://docs.google.com/document/d/1AK7elGo8qmeV6UyjP_gwDhZyK4pLkG6LZXoBJU9F2II/edit


Vi tittade på en annan städfilm samt städade olika skåp och lådor. Vi avslutade med att äta glass serverade i hembakade rånkorgar.

       


Recept på denna sida:
http://hemkunskapen.bloggplatsen.se/2009/07/01/1805070-ranjarn/

Av Maria - 16 december 2011 15:07

Idag bjöd Vallagruppen in familjemedlemmar till sitt julbord. Vi åt den mat som eleverna tillagat och bakat tidigare. Efter maten drack vi kaffe och åt av elevernas hemgjorda konfekt.

                 

Av Maria - 15 december 2011 15:56

Eleverna fick i läxa att städa sina rum samt hjälpa till hemma med en städuppgift. De fick dessa länkar till hjälp:

http://hemkunskapen.bloggplatsen.se/2010/09/19/3597616-stadmanual-till-sovrummet/


https://docs.google.com/document/d/1AK7elGo8qmeV6UyjP_gwDhZyK4pLkG6LZXoBJU9F2II/edit


Vi tittade på en annan städfilm samt rengjorde spisar/ugnar. Vi avslutade med att äta glass serverade i hembakade rånkorgar.

     


Recept på denna sida:
http://hemkunskapen.bloggplatsen.se/2009/07/01/1805070-ranjarn/


Av Maria - 15 december 2011 08:14

Nu har jag inhandlat Per Morbergs nya kokbok "Den stora matresan" från programserien med samma namn. TV-programmet var riktigt trevligt att se, speciellt om man är intresserad av matkultur.

 


I dagens DN´s kulturbilaga läste jag om en annan intressant bok om mat "Matens pris" av Malin Olofsson och Daniel Öhman. Det är en repotagebok om hur matproduktionen i världen kan gå till. Det ska vara en skrämmande läsning. De har fått Stora jounalistpriset 2011 och en utmärkelse av juryn för Årets svenska måltidslitteratur i år för boken.

 

Av Maria - 14 december 2011 22:43

Nu kan man besöka Hallwylska hemifrån - det är fantastiskt med teknik! Se via denna länk:

http://www.cityfinder.se/en/node/740

  

Besök oockså utställningen 40 rum och kök som är en interaktiv utställning kring det Hallwylska köket vid 1900-talets början.Mycket trevlig och intressant.

http://www.40rok.se/

Av Maria - 14 december 2011 20:46

En av mina elever, Pierre Sandsten Hoyos, har sin pappa i Österrike. Vid det senaste besöket så gjorde han detta bildspel som visar hur man tillagar en traditionell meny i Österrike.




         

                           



Av Maria - 14 december 2011 19:45

Eleverna fick i läxa att städa sina rum samt hjälpa till hemma med en städuppgift. De fick dessa länkar till hjälp:

http://hemkunskapen.bloggplatsen.se/2010/09/19/3597616-stadmanual-till-sovrummet/


https://docs.google.com/document/d/1AK7elGo8qmeV6UyjP_gwDhZyK4pLkG6LZXoBJU9F2II/edit


Vi tittade på en annan städfilm samt städade alla kökslådor och skåp. Vi avslutade med att äta glass med hembakade rullrån.

 


Presentation


Hej!
Denna blogg skapades av mig maj 2009. Jag heter Maria Hagblad och undervisar i hem- och konsumentkunskap på Vallaskolan i Sala kommun. Här publicerar jag vad vi gör och olika recept. Sidan har också en mängd användbara länkar.

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

38 besvarade frågor

Tidigare år

Länkar

Hitta recept

Arkiv

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards