Alla inlägg under maj 2014

Av Maria - 23 maj 2014 10:51

Fint resultat: kycklingwook med bulgur

Av Maria - 23 maj 2014 08:54


 

Av Maria - 23 maj 2014 08:51


 
 

Av Maria - 20 maj 2014 19:50

Idag var jag inbjuden på en middag på Kungsängsgymnasiet. Det är Linus Johansson, Andreas Taknelid, Marcus Englund, Jonas Olsson och Madeleine Åberg som går sista året på restaurangprogrammet som på detta sätt utför sitt examensarbete. Linus Johansson var min elev i grundskolan.

 

 

Vi som var inbjudna är vi som var deras HK-lärare i grundskolan, ett par politiker i Sala kommun, personal och rektorer på skolan.

 

Mot en summa på 80kr fick vi avnjuta denna middag:

 

Meny

Amuse-Gueule: Ravioli napperad med olivolja

   

Entrérätt: Ostgratinerad hummer som serveras med en vitlökstoast
Dryck: Loxton Semillon Chardonnay

 

Huvudrätt: Rödvinskokt lammlägg med potatisstomp och honungsglaserade
rotfrukter
Dryck:
Loxton Cabernet Sauvignon

 

Dessert: Chokladpavlova fylld med vispad grädde, toppad med färska bär.
Dryck:
Mousserande Jordgubbsdryck
 


 Allt var mycket gott!

 

Av Maria - 20 maj 2014 19:48

Idag firade jag att HK-bloggen fyller 5 år genom att bjuda på hallontårta med hemkokt hallonsylt och havtornscurd. Havtornen har jag pressat själv se http://hemkunskapen.bloggplatsen.se/2010/10/10/3725571-havtorn/ .


I maj 2009 skapade jag HK-bloggen på Vallaskolan och det har blivit en hel del inlägg, bilder och filmer genom åren. Roligt är att den har blivit uppmärksammad att det på så vis blivit reportage, att jag skrivit själv i grundskoletidningen och att jag föreläst på Home Economics Day i Uppsala.

    

Av Maria - 6 maj 2014 15:22

Idag startar eleverna med matlagningsprov. Det kommer att ske under ett par veckor per klass. Eleverna arbetar i par och planerar och lagar mat till sig själva och två kamratbedömare. Nästkommande gång så byts rollerna och de kamratbedömer den andra gruppens arbete.


Nytt grepp för mig är detta med kamratbedömning som jag blev inspirerad av Karin  Fransson i Norberg. Ett annat nytt grepp är att eleverna själva har valt vilka färdigheter som de vill förstärka och få bedömda. De fem första färdigheterna i matrisen gällande kunskapskraven har vi riktat in oss på och dessa har jag redan bedömt och kam sätta betyg på. Nu gäller de för eleverna att tänka till så att de förstärker det de behöver så att önskade betyg kan uppnås.


Eleverna har planerat genom att skriva inköpslista och arbetsordning.


Klass 8a3 var först ut och jag är nöjd med upplägget. Här är en del av resultatet:

       

Av Maria - 4 maj 2014 20:16

På Nordiska musset har de en fotoutställning gällande köket om folkhemmets rum samt en visningslägenhet 

 

 http://www.nordiskamuseet.se/utstallningar/koket

 

         

 


http://www.nordiskamuseet.se/utstallningar/folkhemslagenheten



 

 

I anslutning till besöket  köpte jag några intressanta böcker:

 

 

 


Boken om "Tvättstugan" skrev jag om på HK-bloggen 2010 http://hemkunskapen.bloggplatsen.se/2010/03/14/2683787-tvatta-som-forr/ 

 

Boken om köket var intressant läsning om hur köket har förändrats genom tid och influenser. Nu håller jag på om boken om sovrummet. Billiga bra böcker som man kan beställa via förlag på nätet https://www.adlibris.com/se/bok/koket-hemmets-hjarta-9789171085597

 

"Fem av folkhemmets rum, vardagsrummet, köket, sovrummet, badrummet och tvättstugan, är representerade i bokserien Folkhemmets rum, utgiven på Nordiska museets förlag våren 2013. Fotoutställningar om fyra av rummen kommer att avlösa varandra fram till och med 2015 (vardagsrummet, köket, sovrummet och badrummet). Samtliga bilder är hämtade ur Nordiska museets bildsamling som innehåller drygt sex miljoner bilder, vilket gör den till Sveriges största kulturhistoriska bildsamling. Här finns verk av flera av landets mest kända fotografer. "

 

Presentation


Hej!
Denna blogg skapades av mig maj 2009. Jag heter Maria Hagblad och undervisar i hem- och konsumentkunskap på Vallaskolan i Sala kommun. Här publicerar jag vad vi gör och olika recept. Sidan har också en mängd användbara länkar.

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

38 besvarade frågor

Tidigare år

Länkar

Hitta recept

Arkiv

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards