Alla inlägg under januari 2017

Av Maria - 19 januari 2017 10:00

Släng inte maten!


Vi lär oss laga mat på rester. Idag ost- och skinkpaj.

 


Varför är det bra att ta vara på rester? Reflektera utifrån hälsa, ekonomi och miljö.

Av Maria - 18 januari 2017 10:30

 

Nu är min lärarhandledning på gång. Boken finns att bevaka på bland annat Adlibris, Bokus, Cdon, Ginza samt direkt från Natur & Kultur. Jämför priser på Bokfynd.  .

 

Av Maria - 18 januari 2017 08:02

 

Av Maria - 16 januari 2017 11:45

Bullar

 

 

Av Maria - 15 januari 2017 09:39

För någon månad sedan köpte jag två pinjekottar. Tyckte var spännande att se var pinjenötterna finns i kotten samt hur man gör för att ”skörda” dem. Priset på dessa små nötter ju ganska dyra, men när man "skördar" sina egna pinjenötter så förstår man precis varför de är så dyra. Mina har fått självtorka i rumstemperatur.  Då öppnar de sig och man kan plocka ur nötterna. Jag öppnade mina nötter med en nötknäppare. Fick sammanlagt över 60 nötter från en pinjekotte. 


Pinjenöten finns på barriga pinjeträd som växer vilt på. Pinjenötter växer över hela Himalaya-regionen, främst i Kina och Pakistan. Den finns dock även i de europeiska länderna Italien, Spanien, Portugal och Turkiet. Träden kan bli flera 100 år gamla. Det tar 25 år innan träden får kottar, i vilka man hittar den lilla pinjen. En kotte kan innehålla 20-50 nötter. För att få fram dem måste kottarna öppnas, vilket kan göras med maskin eller så låter man de soltorka och sedan öppnas av sig själva. Pinjenöt är inte en nöt utan ett frö och därmed släkt med senap, sesam, solros och vallmo. Nötallergiker kan därför äta pinjenötter, men det förekommer allergi även mot pinjenöt.


 

Så här ser pinjekotten ut iannan den torkar och öppnar sig.


 

Här ser man den öppnade kotten som är delvis urplockad. De oskalade nötterna (frön) till höger och de borttagna kottfjällen längst bak.



   

På varje stort kottfjäll sitter två nötter (frön).



    

De oskalade nötterna (frön) är mörka och "jordiga".



 

Använde nötknäpparen för att komma åt fröna.



 

Fröna har även ett tunnt och brunt skal som är lätt att få bort med hjälp av fingrarna. 


 

Av Maria - 12 januari 2017 12:56

Nu är det dags för World Home Economics Day 17 mars 2017. Jag hoppas att jag och mina kollegor i Sala kommun får åka. Dagen brukar vara väldigt intressant med bra föreläsare. Fortbildningen är gratis tack vare medel från Stiftelsen Uppsala Hushållsskolas fond. Lunch och kaffe ingår under dagen.


Program finns här: https://drive.google.com/file/d/0B4mfVsZ_T0A5VlV2cUJsSDF1Vk0/view?usp=sharing

   .  

Blankett för anmälan: https://drive.google.com/file/d/0B4mfVsZ_T0A5Y3JqU1JpNEtxRHc/view?usp=sharing

Presentation


Hej!
Denna blogg skapades av mig maj 2009. Jag heter Maria Hagblad och undervisar i hem- och konsumentkunskap på Vallaskolan i Sala kommun. Här publicerar jag vad vi gör och olika recept. Sidan har också en mängd användbara länkar.

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

38 besvarade frågor

Tidigare år

Länkar

Hitta recept

Arkiv

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards