Alla inlägg under mars 2014

Av Maria - 28 mars 2014 14:23

Idag har vi haft likabehandlingsdag. Under dagen deltar alla nior i en tårtbakningstävling. Vi har ca 20 elever per klass och varje klass gör 5 tårtor = 5 grupper. Varje grupp får en tårtbotten, 3 dl grädde, vaniljkräm och sylt. Ingredienser att dekorera med köper de själva. Grupperna planerar vad de ska köpa och hur deras tårtor ska se ut under mentorstiden. Ingen är tvingad att köpa något men oftast köper de lite godis eller får lite som är över från någon annan. Naturligtvis får de ha helt andra ingredienser än de som finns till förfogande men det får de köpa själva.
Klasserna får 80 min på sig att göra tårtan. När tårtorna är färdiga fotograferar jag dem med nummer samt skriver upp på en lista vilka som gjort tårtan. Jag lägger ut bilderna på tårtorna på HK-bloggen så eleverna kan rösta via SchoolSoft och det senast på mentorstiden på tisdag. Alla våra elever har dator och vi har kanoner. Eftersom bilderna sparas på en minneskort visas tårtorna även som bildspel på TV:n i centralkapprummet.
Alla tårtor serverades i cafeterian till alla högstadieelever och personal under hela dagen. Om alla ska serveras tårta vid en tidpunkt blir det lätt kaos. Tårtbiljetter fick de av sina mentorer. När eleverna bär ut "sin" tårta får de smaka på sin egen.
Eleverna röstar fram den finaste tårtan inte den godaste eftersom vi inte hittat något bra sätt att genomföra detta på.
Kostnad ca 30 kr per tårta. Våra 30 tårtor gick på 1000:- inräknat även tårtan med marängbotten och grädde till laktos- och glutenfri tårta. Tillkommer även kostnad för pappersassietter, skedar och servetter.
Tårtbakningstävlingen är en aktivitet bland många under likabehandlingsdagen.


Årets bidrag. Elever och personal på Vallaskolan röstar på Schoolsoft på den tårta som de tycker är finast. Man gör detta under enkäter som finns på startsidans högra nedre del.

                  

                                                                                          



        

Av Maria - 16 mars 2014 15:52

Idag har jag bakat mitt andra bröd från Jan Hedhs "Bröd & kaffebröd" - Italienskt bigabröd med vit surdeg. Jag fick inte lika fina lufthål som Jan men brödet smakar kanongott. Tar lite tid i form av förberedelser men det är det värt! Har bestämt att jag ska baka ett bröd per vecka efter Jan Hedhs recept. Detta var det andra jag gjort.

Av Maria - 16 mars 2014 14:49

Känner mig nöjd och glad över att jag föreläst för första gången. Det var på World Home Economics Day i Uppsala.

Det var 80 Hem- och konsumentkunskapslärare som deltog. Vi var flera olika föreläsare under dagen och alla hade mycket matnyttigt att komma med. Livsmedelverket, Konsumentverket, HK-portalen, Sveriges Lantbruksuniveritet och två andra förstelärare föreläste.

Jag berättade hur jag arbetade med HK-bloggen på Vallaskolan med bild- och filmstöd samt om The Big 5 i Hem- och konsumentkunskap. Fick fin respons och utsökt choklad som jag njuter av just nu. Avslutade föreläsningen med att deltagarna fick skriva en kommentar via mentimeter.com - se bilden.

Av Maria - 14 mars 2014 06:15

Idag ska jag föreläsa i Uppsala på World Home Economics Day. Här är programmet:

 


Länk till min PowerPoint:



https://onedrive.live.com/view.aspx?resid=BFD35DBA2A88A04A!114&ithint=file%2c.pptx&app=PowerPoint&wdo=2&authkey=!ABDK3ntkFBDLj6E



Här är de tre filmer som inte rymdes i presentationen:



 

The Big 5 i Hem- och konsumentkunskap


 

Steka kött


 


Klyftpotatis


 
 


Av Maria - 11 mars 2014 23:53

Köttfärsfyllningen till pirogerna

)
 
  


Degen till pirogerna

)


Av Maria - 5 mars 2014 07:30

   

Stekt dubbelpanerad fisk



 

Redskap till att göra potatismos


 

   

   


         
 

Av Maria - 3 mars 2014 20:17

På bokrean köpte jag Bröd och kaffebröd  -  baka på riktigt med Jan Hedh. Boken har många läckra bilder på olika härliga bröd. Tänkte att jag skulle följa denna bagarmästares recept. 


http://www.janhedh.com/index.htm


 

I början av boken finns en faktadel med en hel del intressant. Bland annat finns olika begrepp gällande bagarspråk.

 

   Googlade på bagarspråk på nätet och fann denna ordlista:

http://www.spisa.nu/4.20215/varufakta/bakbegrepp-matbrod/


Presentation


Hej!
Denna blogg skapades av mig maj 2009. Jag heter Maria Hagblad och undervisar i hem- och konsumentkunskap på Vallaskolan i Sala kommun. Här publicerar jag vad vi gör och olika recept. Sidan har också en mängd användbara länkar.

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

38 besvarade frågor

Tidigare år

Länkar

Hitta recept

Arkiv

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards