Alla inlägg under december 2020

Av Maria - 7 december 2020 06:31

 

Knäck 30 st

  • 1 dl socker
  • 1 dl vispgrädde
  • 1 dl sirap

125°C.


Av Maria - 7 december 2020 06:00

Varför firar vi jul? Från "Öppet arkiv"

https://www.oppetarkiv.se/video/1645886/varfor-firar-vi. 16:39 min.



Så firade man jul förr, ca 1850-talet "Ingen vardagsmat på julbordet", Från Nyhetsmorgon 5:32.


Så firade man jul förr "På 1930-talet hade jultomten gjort entré - men han vara inte bara snäll". Från Nyhetsmorgon.

3.33 min.



"Det stora taberaset i Katthult" 2 min



"Historieätarna firar jul" 1 timme och 17 min.



Koka knäck

    


Korsord gällande traditioner. Från "Lärarens guide till hem- och konsumentkunskap".

 




Av Maria - 4 december 2020 08:59

    

Blev inspirerad av min kollega Anna Jannson till att baka dessa goda saffransbröd. Eleverna i nian får baka dessa om de så önskar. 


Bullarna är fyllda med en kokt vaniljkräm efter detta recept:https://baka.se/recept/fyllningar-och-dekorationer/hemmagjord-vaniljkram . Räcker till två satser bullar.


Bakade ut 12 bullar på en sats på 2 1/2 dl degvätska. Gräddade vid 225°C ca 8 min. 


Gör degen efter filmreceptet men tillsätt 1 påse saffran som mortlats med lite strösocker i degspadet.

 


 



         

Här behöver man nypa in vaniljkrämen för att slippa läckage.



                       



Presentation


Hej!
Denna blogg skapades av mig maj 2009. Jag heter Maria Hagblad och undervisar i hem- och konsumentkunskap på Vallaskolan i Sala kommun. Här publicerar jag vad vi gör och olika recept. Sidan har också en mängd användbara länkar.

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

38 besvarade frågor

Tidigare år

Länkar

Hitta recept

Arkiv

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards