Alla inlägg under februari 2021

Av Maria - 9 februari 2021 06:14

Idag arbetar vi med följande kunskapskrav:



Vi börjar med att eleverna får spela en Kahoot! om matlagningsmetoden att koka pasta.

https://play.kahoot.it/#/?quizId=c853c5d2-95f4-40da-824f-ed09e3039908


Därefter visar jag hur man gör en pastasås.


Filmrecept


Koka pasta s.200

  




Skinksås/Svampsås

  




Varför har man inte vetemjöl/potatismjöl/maizena direkt i kokande vätska?

  

Av Maria - 9 februari 2021 05:41

Vi börjar med att se en informativ video om privatekonomi som Mattias Axelsson har gjort. Det blir en liten repetition.



Kahoot


”Privatekonomi” Länk: http://goo.gl/wQfYFW





Sedan ska vi prata försäkringar.


Vilka försäkringar har du? 

Under tiden som ni titttar så skriver ni upp vilka försäkringar som nämns samt om ni fick något tips gällande försäkringar.



Skriv ner varför man bör ha en hemförsäkring? Vilka skador/förluster får man stå för om man bor i en lägenhet?




Ingen jävla försäkring

Skriv ner och motivera varför man egentligen inte behöver separata försäkringar? Varför tror ni att butikspersonalen vill sälja försäkringar?

Presentation


Hej!
Denna blogg skapades av mig maj 2009. Jag heter Maria Hagblad och undervisar i hem- och konsumentkunskap på Vallaskolan i Sala kommun. Här publicerar jag vad vi gör och olika recept. Sidan har också en mängd användbara länkar.

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

38 besvarade frågor

Tidigare år

Länkar

Hitta recept

Arkiv

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards