Alla inlägg under januari 2011

Av Maria - 22 januari 2011 11:31

Kikärtsbrödet gick hem hos eleverna. De tyckte att det var riktigt gott. En enda av drygt 90 elever tyckte det inte smakade gott.


Nu har jag anmält mig till Home Economics Day 18 mars 2011 i Uppsala. Ett par kollegor från Sala ska också åka så kommer bli trevligt.


Det som vi i skolan lägger mycket energi på just nu är att skriva åtgärdsprogram. Eftersom vi som mentorer ansvarar för detta gäller det att undervisande lärare skriver ett bra underlag för detta.

Av Maria - 9 januari 2011 14:34

Imorgon är det första arbetsdagen för denna termin. Eleverna kommer först på tisdag. Mina elever i år 5 ska göra fruktsallad och eleverna i år 8 ska baka bullar. De flesta av ingredienserna inköptes före jul men frukt, ägg och jäst handlade jag idag.

 

Annars har jag inte ägnat mig år arbetet under lovet om man bortser från de olika recept som jag testat. I julklapp fick jag av mina grabbar ”Vår kokbok” den senaste upplagan som är helt omarbetad. Ända från min gymnasietid har jag använt mig att denna ypperligt fantastiska kokbok och är nu inne på min fjärde eller femte upplaga. Det finns allt från recept på hur man kokar te till hur man gör  mer avancerade rätter. Formatet är behändigt och man vet att alla recept är välprövade i deras provkök.

 

Jag har bland annat testat att baka detta goda bröd som har blivit uppskattat av familj och mina gäster:

 

Kikärtsbröd, 20-30st
ugn 225C


50 g smör
5 dl vatten
50 g jäst
ca 400 g kokta kikärter
1 1/2 tsk salt
3 dl rågmjöl, fint eller grovt (ca 165 g)
8 dl vetemjöl (ca 480 g)

Smält matfettet i en kastrull. Häll i vattnet och värm till ca 37. Rör ut jästen med vatten och fett i en bunke. Mixa eller mosa kikärterna till en puré. Tillsätt purén och resten av ingredienserna. Knåda degen för hand några minuter. Degen är ganska lös. Jäs ca 1 timme. Ta upp degen på mjölat bakbord och kavla ut den i två rektanglar som är ca 10 cm breda. Skär sedan ut trekanter av rektanglarna, vänd dem ev. i vetemjöl och lägg dem på plåtar med bakplåtspapper. Jäs ca 30 minuter. Grädda mitt i ugnen 10-15 minuter. Låt bröden svalna på galler utan bakduk.(Receptet kommer från senaste upplagan av Vår kokbok, s. 632)



 

Denna kycklingrätt tillagade jag i lergryta och smakade fantastiskt och såsen blev speciellt god:

http://www.coop.se/Recept--mat/Recept/t/tomat--och-faenkaalsfylld-kyckling/

Fläskfilé med chutneydressing var också en god rätt, Dressingen som blev kvar åt jag till min bulgur och grönsaker.

http://www.coop.se/Recept--mat/Recept/f/flaeskfile-med-chutneydressing/




Presentation


Hej!
Denna blogg skapades av mig maj 2009. Jag heter Maria Hagblad och undervisar i hem- och konsumentkunskap på Vallaskolan i Sala kommun. Här publicerar jag vad vi gör och olika recept. Sidan har också en mängd användbara länkar.

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

38 besvarade frågor

Tidigare år

Länkar

Hitta recept

Arkiv

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards